سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا خواهان ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان شدند

Submitted on ش., 06/03/2023 - 06:11

بخشی از توجه‌ی دومین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا که به روز جمعه ۲ ژوئن در قرقیزستان برگزار شد، روی وضعیت جاری افغانستان زیر حاکمیت طالبان بود.

در این نشست نیز دولت تک‌گروهی و تک‌قومی طالبان که تاکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت‌شناخته نشده است، رد گردیده و اشتراک‌کنندگان در اعلامیه مشترک خود افزون بر ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان، خواهان ایجاد دولتی همه‌شمول در این کشور که نمایندگی از تمامی طرف‌ها کند، شدند.

محتوای اعلامیه‌ی مشترک سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا همچنان نارضایتی کشورهای آسیای مرکزی و اروپا را از وضعیت حقوق بشری به ویژه وضعیت حقوق زنان در افغانستان زیر حاکمیت طالبان بیان می‌کند.

اشتراک‌کنندگان این نشست خواهان احترام و ترویج حقوق بشر در افغانستان شده و از طالبان خواسته‌اند تا حقوق بنیادی تمام مردم افغانستان ازجمله زنان و گروه‌های قومی را حرمت کنند.

طالبان پس از برگشت به قدرت در سال ۲۰۲۱، اقدام به ایجاد حکومتی تک‌گروهی و تک‌قومی کرده و همانند دور نخست حکومت‌داری خود، این‌بار نیز سیاست حذف زنان و گروه‌های قومی را درپیش گرفته‌اند.

با این حال، سران کشورهای آسیای مرکزی و شورای اروپا باورمندند که برای دستیابی به حکومتی فراگیر و مشروع در افغانستان باید به نشست‌های خود ادامه دهند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز