شمار کشته‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ به ۵۰۸ تن رسید؛ پا پس‌نکشیدن حاکمیت در مورد احکام اعدام

Submitted on پ., 12/29/2022 - 07:31

پس از اعلام سیاهه ۱۰۰ معترض خیزش سراسری ایران که در خطر اعدام قرار دارند، توسط هرانا، این نهاد حقوق بشری خبر داد که از ۲۶ شهریور تا ۷ دی‌ماه امسال ۵۰۸ معترض به‌واسطه «خشونت نیروهای امنیتی» کشته شده‌اند.

ارگان خبری سازمان حقوق بشر ایران افزود که با سپری‌شدن ۱۰۰ روز از آغاز اعتراضات سراسری ۶۹ کودک یا نوجوان زیر ۱۸ سال در ۱۶۱ شهر جان باخته‌اند.

بر پایه این گزارش، تاکنون ۱۸۶۶۶ تن نیز به‌دلیل شرکت یا پشتیبانی از اعتراضات مردم بازداشت شده‌اند که هویت ۴۱۳۷ تن از آن‌ها آشکار است.

از سوی دیگر، رژیم حاکم بر ایران تاکنون دو تن از معترضان را اعدام کرده‌است و بیم از اعدام زودهنگام بسیاری دیگر که در سیاهه یک‌صد نفری هرانا قرار دارند نیز می‌رود.

محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان در اعتراضات خیابانی اخیر، که توسط دادگاه انقلاب تهران با منتسب‌شدن به «زیرگرفتن عمدی» گروهی از ماموران نیروی انتظامی و «قتل» یک «استوار» شاغل در این مجموعه به «افساد فی‌الارض» متهم و به اعدام محکوم شده‌است، در پی رد فرجام‌خواهی در دیوان‌عالی، در معرض خطر اعدام قرار گرفته‌است.

ماراما ديويدسون، رهبر مشترک حزب سبزها در پارلمان نيوزيلند که كفالت سیاسی‌ این جوان را عهده‌دار است، می‌گوید: اعدام محمدقبادلو به‌گونه‌ای غم‌انگیز نزدیک است. ما در مقام پشتیبان‌های سیاسی، بازهم صدای‌مان را به‌صورت دسته‌جمعی بلند می‌کنیم تا برای محافظت از جانش و پیش‌گیری از مرگ او، هر چه را در توان داریم، انجام دهیم.

در یک مورد دیگر، فاطمه قره‌حسنلو، خواهر حمید قره‌حسنلو، دکتر رادیولوژیست روز چهارشنبه از لغو حکم اعدام برادرش خبر داد و اظهار کرد که خانواده‌اش صبح آن روز از این مهم مطلع شده‌اند.

همچنین رضا لاری‌پور، پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه نیز از لغو حکم اعدام قره‌حسنلو که در پرونده مرگ یک بسیجی در کرج، به جرم محاربه مشمول محکومیت شده‌است، خبر داده‌بود.

روز پنج‌شنبه اما مدیر روابط عمومی دیوان‌عالی قوه قضاییه جمهوری اسلامی خبر «لغو حکم اعدام» را تکذیب کرد.

امیر هاشمی، در توئیتر نوشت که تاکنون «هیچ حکمی» در این پرونده صادر نشده و پرونده مذکور در دیوان‌عالی کشور جاری و درحال رسیدگی است.

در همین راستا، نماینده ایالات متحده در امور ایران، روز چهارشنبه واکنش نشان داد. رابرت مالی در توییتر نوشت که پزشکان برای نجات دادن جان افراد سوگند یاد می‌کنند، پس نباید به‌سبب معالجه معترضان زخمی، متهم به انجام جنایت، یا تهدید و بازداشت شوند.

این دیپلمات برجسته از مقامات جمهوری اسلامی خواست که از هدف‌گرفتن ارائه‌کنندگان خدمات پزشکی، دست بکشند.

بیم از اعدام قره‌حسنلو، قبادلو و دیگران در حالی ادامه دارد که رژیم حاکم بر ایران، در مساله کشته‌شدگان اعتراضات اخیر، شماری اندک را به عوامل دشمن منتسب می‌کند و در مورد سایرین که بر پایه «افکار عمومی» و شواهد و مدارک، توسط نیرو‌های حکومتی کشته‌شده‌اند، پاسخی نمی‌دهد.

در تازه‌ترین اظهار نظر در این راستا، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، روز پنج‌شنبه با تاکید بر تسریع در محاکمه معترضان، گفت: همکاران قضایی هرچه زودتر در راستای محاکمه و مجازات بازدارنده عناصر و مسببین اغتشاشات اخیر اقدام کنند.

او به مقام‌های قضایی دستور داد پرونده‌های معترضان را «روزانه» پیگیری کنند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز