متهم سکه ثامن از کشور خارج شد

Submitted on ش., 09/29/2018 - 12:48

متهم سکه ثامن از کشور خارج شد
دادستان تهران گفت متهم پرونده سکه ثامن یک روز قبل از تشکیل پرونده قضایی متهم از کشور خارج شده و چند روز قبل از آن نیز همسرش را از کشور خارج کرده است.
به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه نشست با مدیران گمرک کشور از صدور سه کیفرخواست دیگر در رابطه با پرونده‌های تلفن همراه و ارسال آن‌ها به دادگاه‌های ویژه خبر داد.

وی با اشاره به اتمام تحقیقات در پرونده صرافانی که از کارت‌های ملی دیگران استفاده می‌کردند و گفت: ظرف چند روز آینده کیفرخواست نیز صادر می‌شود.

دادستان تهران در ادامه به اشاره به موضوعات بررسی شده در جلسه امروز ( شنبه 7 مهر) با مسئولان گمرک، افزود: در این جلسه گمرک چند حوزه چگونگی ورود کالا، ارزشیابی کالا و بررسی مدارک مورد بحث قرار گرفت.

جعفری دولت آبادی با خاطرنشان کردن این نکته که پرونده‌های تشکیل شده در حوزه ارز و ورود کالا ابهاماتی دارد که این جلسات مرتبط با این پرونده‌‎ها تشکیل می‌شود، ادامه داد: در برخی پرونده‌ها دیده شده که وارد کننده قیمتی بیشتر از قیمت گمرک داده است و همین موضوع موجب تشکیل پرونده در دادستانی شده است؛ چراکه علاوه بر دریافت ارز، کالایی که وارد کرده هم از قیمت جهانی و هم از تعرفه گمرک بالاتر است.

در معاملات بازار آزاد؛

سکه طرح جدید ۵۱ هزار تومان گران شد | نرخ: ۵ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان
در جریان معاملات بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۱ هزار تومان افزایش، به ۵ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان رسید.
به گزارش مهر، در جریان معاملات شنبه هفتم مهر ماه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، با افزایش ۵۱ هزار تومانی، به ۵ میلیون و ۱۷۱ هزار تومان معامله شد، این در حالی است که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲۵۰ هزار تومان کاهش، به ارزش ۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان داد و ستد شد.

شنبه در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی، با ۱۴۰ هزار تومان رشد نسبت به پنجشنبه گذشته ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۱۰ هزار تومان افت یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان معامله شد.

بر اساس این گزارش، هر قطعه سکه گرمی با ۱۰ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۶۹۲ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش ۴۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

انتصاب رحمانی فضلی به عنوان رییس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور
رئیس‌ جمهور در حکمی رحمانی فضلی را به عنوان رییس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور منصوب کرد.
به گزارش ایسنا، متن حکم حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

در اجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی نظر به مراتب تعهد و تجربیات ارزنده، جنابعالی به موجب این حکم به عنوان "رییس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور" منصوب می‌شوید.

سیاستگذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ای و نظارت بر اجرای آنها برای ایفای نقش فعال و موثر در مواجهه با جنگ روانی و اقتصادی مورد انتظار است.

طبق مصوبه شورای عالی تمامی مسئولان و اعضای قوای سه گانه، ائمه جمعه، کارکنان نهادهای رسمی کشوری و لشگری و کلیه رسانه‌های کشور موظف به هماهنگی، همکاری و اجرای تصمیمات ابلاغی ستاد می‌باشند.

توفیق شما را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، در خدمت به اسلام و ملت شریف ایران از خداوند متعال مسالت دارم.

حسن روحانی

رییس جمهور و رییس شورای عالی هماهنگی اقتصادی

۷ مهر؛ مجلس درمورد CFT تصمیم می‌گیرد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نمایندگان فردا در مورد لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با حق شرط‌های منسجم‌تر و متناسب با حقوق بین‌الملل تصمیم می‌گیرند.
علی نجفی خوشرودی، در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: تصمیم نهایی در مورد این لایحه در جلسه علنی فردا (يكشنبه 8 مهر) مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان گرفته می‌شود.

وی افزود: جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی این لایحه سه‌شنبه هفته گذشته پیرو جلسه رییس مجلس، وزیران اطلاعات و امور خارجه برگزار شد و در این جلسه جمع‌بندی لازم در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم صورت گرفت.

وی یادآور شد: علی لاریجانی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی، محمد جواد ظریف و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی پیش از این در جلسه‌ای در مورد ابعاد این لایحه بررسی‌های لازم را انجام دادند و نتیجه را به کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس ارائه کردند.

نماینده مردم بابل در مجلس خاطرنشان کرد: پس از جلسه سه‌شنبه گذشته این کمیسیون بنا شد که معاونت قوانین مجلس حق شرط‌های این لایحه را منسجم‌تر، دیپلماتیک‌تر و متناسب با ادبیات و حقوق بین‌الملل تنظیم کند که این اقدام با همکاری وزارت امور خارجه انجام شد.

نجفی خوشرودی فضای مجلس برای تصویب این لایحه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: به نظر می‌رسد فردا مجلس رای بالایی به لایحه CFT می‌دهد.

لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است که بنا به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خردادماه مسکوت گذاشته شد تا ابعاد آن بیشتر مورد بررسی قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها قرار گیرد.

شنبه گذشته بنا به دعوت رییس مجلس جلسه‌ای با حضور وزیران اطلاعات، خارجه، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان اطلاعات سپاه، رییس کمیسیون امنیت ملی، روسای فراکسیون‌های امید و مستقلین و نمایندگان شورای نگهبان، سرپرست وزارت اقتصاد برگزار و چالش‌های تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به لحاظ فنی و کارشناسی بطور مبسوط بررسی شد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهایتا سه شنبه گذشته جمع‌بندی لازم در مورد این لایحه را انجام و آن را برای بررسی به مجلس ارائه کرد.

واردات ارز به صورت اسکناس به هر میزان آزاد شد
شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب کرد هر شخص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات بانک مرکزی می‌تواند به هر میزان ارز به صورت اسکناس وارد کشور کند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه امروز (شنبه 7 مهر) شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه تشکیل شد؛ عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی گزارشی از آخرین وضعیت بازار ارز ارائه کرد و سیاست‌های بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز تصویب شد.

به موجب این سیاست‌های ارزی، کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظفند ظرف سه ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه و یا به ترتیبی که بانک مرکزی معین می‌کند، ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند.

همچنین بر اساس این مصوبه صادرکنندگانی که در چارچوب دستورالعمل مربوطه عمل کنند، با تصویب دولت مشمول تشویق و تسهیلات صادراتی قرار خواهند گرفت.

در این جلسه همچنین اختیارات لازم به رییس کل بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز داده شد.

بر این مبنا، بانک مرکزی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز انجام خواهد داد و قیمت مبادله در بازار ارز را نیز به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد کرد.

حمایت از تهران | نباید در ۵ سال آینده پروانه ساخت صادر شود
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرفروشی در تهران مطلوب نیست و این رویه نادرست در گذشته موجب بی‌هویتی تهران شده است، گفت: باید بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی در ۵ سال آینده هیچ پروانه ساخت و سازی در تهران صادر نشود.
به گزارش فارس، حجت‌الله میرزایی در هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با تأکید بر اینکه شهرفروشی در تهران مطلوب نیست، گفت: این مطلوب نبودن شهر تهران برای این است که بخش بزرگی از بی‌هویتی در این کلان‌شهر محصول این رویه نادرست گذشته است.

وی با تأکید بر اینکه تمام ظرفیت‌های ساخت و ساز به کار گرفته شده است، اظهار داشت: اگر شهرداری تهران به طرح تفصیلی و طرح جامع خود برای جمعیت‌پذیری پايبند بماند، اگر بخواهد مصوبات شورای عالی شهرسازی را رعایت کند، در ۵ سال آینده نباید هیچ پروانه ساخت و سازی مگر برای نوسازی بافت‌های فرسوده صادر شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: راهی جز محدود کردن پروانه ساخت و ساز از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ نیست.

وی تأکید کرد: به هر حال باید یک تغییر نگاهی در صاحبان سرمایه ایجاد شود که آنها برای هر ساخت و سازی اقدام نکنند.

مشروبات دست‌ساز تنها در بندرعباس جان 16 نفر را گرفت
سونامی مرگبار مشروبات دست‌ساز
«سرخوشی به قیمت مرگ»؛ این شاید چکیده حادثه هولناکی باشد که این روزها در برخی شهرهای کشورمان اتفاق می‌افتد. مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز تاکنون جان افراد زیادی را در شهرهای مختلف کشورمان گرفته است.
گزارش‌های رسیده از بندرعباس از مرگ دست‌کم 16 نفر حکایت دارد که همگی مشروب مصرفی‌شان را از یک زن و شوهر تهیه کرده بودند. همچنین از کرج و بجنورد نیز خبر می‌رسد که در روزهای گذشته 4نفر جان خود را به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز از دست داده‌اند. اما در پشت پرده این مسمومیت‌ها چه کسانی قرار دارند؟ چه راه‌هایی برای نجات جان افرادی که در معرض چنین مسمومیت خطرناکی قرار می‌گیرند وجود دارد؟

به گزارش همشهری، کمتر از 2هفته از مرگ 4نفر به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در کرج می‌گذرد. حادثه هولناکی که علاوه بر قربانی کردن 4نفر 31نفر را نیز دچار مسمومیت و راهی بیمارستان کرد. این حادثه زنگ خطری بود که شنیده نشد تا حالا موج مسمومیتی که در کرج به راه افتاده بود در بندرعباس به یک سونامی تبدیل شود.

طی روزهای گذشته ده‌ها نفر از شهروندان بندرعباسی با علائم ناشی از مسمومیت به بیمارستان‌های بندرعباس مراجعه ‌کرده‌اند. مسمومیت‌هایی که همگی یک علت دارند: «مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز.» آمار‌های رسمی حاکی از آن است که در روزهای گذشته دست‌کم 140نفر به‌دلیل مسمومیت با مشروبات الکلی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. هرچند شدت این مسمومیت‌ها متفاوت است، اما تاکنون باعث نابینایی چند نفر شده و تا ظهر دیروز جان دست‌کم 16 نفر را که همگی مرد و 14نفرشان جوان بودند گرفته است. اما این سونامی از کجا به راه افتاده و حادثه‌دیدگان، مشروبات الکلی دست‌ساز را چطور تهیه کرده‌اند؟

پای یک زن و شوهر در میان است
بازپرس جنایی بندرعباس که از چند روز قبل با فوت نخستین قربانی تحقیقات خود را برای روشن شدن پشت پرده این ماجرا آغاز کرده است در این‌باره به همشهری می‌گوید: «روند مسمومیت‌ها از هفته گذشته آغاز شد. حتی چند نفر نیز که دستور کالبدشکافی آنها صادر شده بود با مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز جان باخته بودند و خانواده‌های‌شان اعلام کردند از هیچ‌کس شکایتی ندارند اما در روزهای اخیر شمار قربانیان افزایش یافت و علاوه بر چند نفری که در هفته گذشته قربانی شده بودند 15نفر دیگر نیز جان باختند.» وی ادامه می‌دهد:

«در همان تحقیقات اولیه مشخص شد که همه افرادی که مسموم شده یا جان خود را از دست داده‌اند مشروبات الکلی را از زن و شوهری جوان که در یکی از محله‌های بندرعباس زندگی می‌کنند، تهیه کرده‌اند. از آنجایی که شمار قربانیان به 16 نفر رسیده است این زن و شوهر به اتهام قتل عمد بازداشت شدند و تحقیقات از آنان ادامه دارد.» وی ادامه می‌دهد: «این زوج از افرادی بودند که از مدت‌ها قبل دست به فروش مشروبات الکلی می‌زدند و مشتریان زیادی داشتند و بررسی اظهارات همه افراد مسموم شده و خانواده قربانیان نشان می‌دهد که زن و شوهر دستگیر شده مشروبات الکلی دست‌ساز را تولید و توزیع کرده‌اند؛ مثلا در یک مورد، 3عضو یک خانواده شامل پدر، پسر و داماد هر سه به‌دلیل مصرف مشروباتی که از این زن و شوهر خریده بودند جان‌شان را از دست دادند.»

ترکیب کُشنده
یکی از مهم‌ترین معماها در این پرونده روشن شدن نوع مشروبی بود که قربانیان مصرف کرده بودند. معمایی که در همان تحقیقات اولیه حل شد. بازپرس جنایی بندرعباس در این‌باره می‌گوید: «متهمان الکل صنعتی را در یک کارخانه تهیه و آن را با آب میکس می‌کردند و بعد از ریختن در ظرف‌های مخصوص به مشتریان‌شان می‌فروختند. اما اینکه آیا این زن و شوهر از کشنده بودن این ترکیب آگاه بودند یا نه، موضوعی است که در روزهای آینده مشخص خواهد شد. با وجود این، اتهام اولیه قتل عمدی به 2 متهم تفهیم شده و آنها در بازداشت به‌سر می‌برند.

همچنین سردار عزیزاله ملکی، فرماندهی انتظامی استان هرمزگان با بیان اینکه سه نفر متهم شامل دو مرد و یک زن دستگیر شده اند گفت: این افراد هم تولیدکننده و هم توزیع‌کننده بودند. سرکرده باند در زندان به سر می‌برد و روزهای گذشته براثر همین جرم دستگیرشده و با قرار سنگین روانه زندان شده بود.

سایر قربانیان
مشروبات الکلی دست‌ساز در حالی تاکنون جان 16 نفر را در بندرعباس گرفته است که آمارهای اورژانس نشان می‌دهد در بجنورد و کرج هم 4نفر به همین دلیل جان باخته‌اند. دکتر پیر‌حسین کولیوند، رئیس ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت با تأیید این آمار به همشهری می‌گوید:

«با توجه به گزارشات رسیده به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر مسمومیت با الکل متانول در برخی استان‌های کشور مانند البرز، خراسان شمالی و هرمزگان که متأسفانه باعث مرگ تعدادی از هموطنان عزیزمان شده است به اطلاع می‌رساند که علائم مسمومیت در برخی مواقع با تأخیر خودش را نشان می‌دهد.

این علائم می‌تواند موجب کوری، نارسایی حاد کلیه، کما و در نهایت مرگ شود.» وی با اشاره به آمار حادثه‌دیدگان می‌گوید: «تا ساعت 15جمعه در 3 استان البرز، خراسان شمالی و هرمزگان در مجموع 145نفر بستری شده‌اند که 10نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

اقدامات حیاتی پس از مسمومیت
الکل چطور موجب مسمومیت می‌شود و بعد از مسمومیت با الکل چه باید کرد؟ دکتر رائد نوحه‌خوان به این سؤال اینطور پاسخ می‌دهد: «2 نوع الکل تولید می‌شود. اتانول یا الکلی طبی و متانول یا الکل صنعتی. در فرایند تولید الکل طبی در کارگاه‌های خانگی گاهی به‌صورت ناخواسته اتانول به متانول تبدیل می‌شود که علت اصلی آن وجود ساقه‌های میوه است. این اشتباه در کارخانه‌ها قابل تشخیص است چرا که در آنجا بعد از تولید محصول با دستگاه‌های مخصوص کیفیت الکل اندازه‌گیری می‌شود اما در کارگاه‌های خانگی امکان چنین کاری وجود ندارد.

از لحاظ رنگ و بو این دو نوع الکل تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند، فقط بوی متانول کمی تند‌تر است.» اما مسمومیت با متانول چه علائمی دارد؟ این پزشک در این‌باره می‌گوید: «دامنه مسمومیت با متانول می‌تواند از یک مسمومیت ساده شروع شود و تا مرگ فرد پیش برود. این نوع مسمومیت از 2تا 4ساعت بعد شروع می‌شود و به 3شکل خودش را نشان می‌دهد. شکل اول به‌صورت مغزی است که شامل سردرد، سرگیجه و در نهایت کماست.

شکل دوم به‌صورت چشمی است که شامل تاری دید، ترس از نور و کوری است. شکل دیگر گوارشی است و شامل تهوع، استفراغ و درد شکم می‌شود و این عوارض در نهایت منجر به کوری، نارسایی کلیه یا مرگ می‌شود.» اگر فردی دچار چنین مسمومیتی شد چه باید کرد؟ دکتر نوحه‌خوان می‌گوید: «با شروع نخستین علائم مشکوک بهتر است به اورژانس مراجعه شود. اگر کمتر از 2 ساعت از مصرف گذشته باشد معمولا می‌شود به‌صورت استفراغ آن را خارج کرد. درمان این مسمومیت معمولا بیمارستانی است و پیش از رسیدن فرد به بیمارستان نباید درمان‌های خودسر انجام شود. اما در بیمارستان با شست‌وشوی معده و درمان‌های طبی می‌شود فرد را نجات داد.»

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز