شهر اودسای اوکراین در فهرست میراث در خطر یونسکو قرار گرفت

Submitted on ش., 01/28/2023 - 12:17

شهر اودسای اوکراین در فهرست میراث در خطر یونسکو قرار گرفت

با تصمیم بخش فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) مرکز تاریخی شهر بندری اودسا در دریای سیاه اوکراین در فهرست میراث جهانی در معرض خطر این سازمان قرار گرفت.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، این تصمیم در نشست فوق‌العاده کمیته میراث جهانی یونسکو در پاریس گرفته شد.

آدری آزولای، مدیرکل یونسکو، با قدردانی از این اقدام یونسکو گفت: این بندر افسانه‌ای که تاکنون جای خود را در سینما، ادبیات و هنر پیدا کرده است با این کار تحت حمایت جامعه بین‌المللی قرار می‌گیرد.

نمایی از سکانس پلکان اودسا از فیلم «رزمناو پوتمکین» ساخته سرگئی آیزنشتاین، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

وی با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: درحالی‌که جنگ در جریان است، این اقدام می‌تواند مظهر عزم جمعی ما برای اطمینان از این که این شهر از تخریب بیشتر محافظت بماند، باشد.

نیروهای روسی از زمان حمله به اوکراین در ۱۱ ماه پیش، حملات توپخانه‌ای و هوایی متعددی را به اودسا انجام داده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ماه اکتبر از بخش جهانی یونسکو که مکان‌های ارزشمند جهانی را تأیید می‌کند درخواست کرد تا شهر اودسای اوکراین را در فهرست میراث جهانی خود قرار دهد.

کمیته میراث جهانی یونسکو نیز پیرو این درخواست، با افزودن مرکز تاریخی این شهر به فهرست مکان‌های در معرض خطر موافقت کرد.

در این میان ایجاد تغییراتی در متن پیشنهادی روسیه، رأی کمیته ۲۱ نفره یونسکو را دراین‌رابطه به تأخیر انداخت. در نهایت این تصمیم با ۶ رأی موافق، یک رأی منفی و ۱۴ رأی ممتنع تصویب شد.

تاتیانا دوگالنکو نماینده روسی با محکوم‌کردن این رأی اظهار داشت:

«امروز شاهد تشییع کنوانسیون میراث جهانی بودیم؛ چون فشارهای احساسی بر عینیت‌های علمی غالب و به طرز شرم‌آوری تمام قوانین علمی نقض شدند. این در حالی است که برخی از بناهای تاریخی اودسا را که برای توجیه «در معرض خطر» ذکر شده بودند را شهروندان محلی تخریب کرده‌اند.»

از طرف دیگر الکساندر تکاچنکو، وزیر فرهنگ اوکراین با استقبال از این تصمیم و رأی‌گیری گفت که این رأی از تاریخ چندفرهنگی اودسا محافظت می‌کند.

او در جمع خبرنگاران افزود:

«این یک روز تاریخی بزرگ است. قطعاً اودسا به دلیل تهاجم گسترده روسیه در معرض خطر است. من بسیار امیدوار هستم که چتر یونسکو بتواند حداقل از اودسا در برابر حملات وحشیانه روس‌ها محافظت کند.»

بر اساس کنوانسیون یونسکو در سال ۱۹۷۲ که توسط اوکراین و روسیه به تصویب رسیده، امضاکنندگان این رأی متعهد شده‌اند که به حفاظت از مکان‌های فهرست‌شده کمک کرده و از انجام هرگونه اقدام عمدی که ممکن است به سایت‌های میراث جهانی آسیب برساند، خودداری کنند.

قبل از این رأی‌گیری اوکراین هفت مکان میراث جهانی خودش از جمله کلیسای جامع سنت سوفیا و ساختمان‌های راهبان دینی مرتبط در کی‌یف، را در خود جای‌داده بود و تاکنون هیچ‌کدام از این بناها در تهاجم روسیه آسیب ندیده‌اند.

یونسکو در وب سایت خود، شهر اودسای اوکراین را به عنوان تنها شهر در اوکراین توصیف کرده که ساختار شهری یک شهر بندری جنوبی چند ملیتی را به طور کامل حفظ کرده است.

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز