سه سناریو برای کرونا؛ بدترین و محتمل‌ترین سناریو چیست؟

Submitted on Mon, 05/04/2020 - 10:54

پژوهشگران آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند همه‌گیری جهانی ویروس کرونا ۱۸ تا ۲۴ ماه طول بکشد و سه سناریو برای روند آن در این مدت ارائه می‌کنند.


coronavirus transmission

پژوهشگران در «مرکز پژوهش‌ و سیاست بیماری‌های عفونی» (CIDARP) در دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا این هفته در گزارشی پیش‌بینی کردند همه‌گیری ویروس جدید کرونا تا هنگامی ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم جهان به این ویروس مبتلا شوند، ادامه خواهد یافت و برای مدتی بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول خواهد کشید.

این پژوهشگران سه سناریو را برای روند این همه‌گیری در این مدت با تمرکز بر نیمکره شمالی ارائه کرده‌اند. هر چند به گفته آنها سناریوهای مشابهی ممکن است در نیمکره جنوبی هم رخ دهد.

۱- در سناریوی اول موج اول فعلی همه‌گیری کووید-۱۹ با رشته‌ای از موج‌های مکرر کوچکتر در طول تابستان آینده و بعد به طور مداوم برای یک دوره یک تا ۲ ساله دنبال می‌شود. اندازه این موج‌ها به تدریج کاهش می‌یابد و همه‌گیری در زمانی در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

ظهور این موج‌های کوچک بر حسب مناطق جغرافیایی ممکن است متفاوت باشد و به شدت اقدامات کاهنده شیوع (mitigation) در کشورها هم بستگی دارد.

۲- در سناریوی دوم که بدترین و محتمل‌ترین سناریو است، موج فعلی همه‌گیری با موج بسیار بزرگتری در پاییز و زمستان امسال (۲۰۲۰) دنبال می‌شود و با یک یا چند موج کوچکتر در سال ۲۰۲۱ پایان می‌یابد.

این سناریو شبیه روند همه‌گیری جهانی آنفلوانزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ و همه‌گیری جهانی آنفلوانزای خوکی یا آنفلوانزای H1N1 در سال ۲۰۰۹ است.

۳- در سناریوی سوم موج فعلی شیوع کرونا تنها موج آن است و در ماه‌های بعد همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ به شکلی به اصطلاح «آهسته ‌سوز» در می‌آید که در آن مواردی از سرایت و عفونت جدید بدون الگوی موجی واضح گزارش می‌شود. این الگو نیز تا حدی بر حسب مناطق جغرافیایی و شدت اقدامات کاهنده شیوع تغییر می‌کند.

البته تولید واکسن ویروس کرونا ممکن است هر یک از سناریوها را تحت تاثیر قرار دهد.

این پژوهشگران می‌گویند ویروس جدید کرونا با نام رسمی ویروس «سارس-کوو-۲» ممکن است همچنان در جمعیت انسانی در گردش بماند، الگوی فصلی پیدا کند و در طول زمان از شدت آن کاسته شود و به همان مسیری برود که چند نوع کمتر بیماری‌زای قبلی ویروس‌های کرونا که عامل سرماخوردگی هستند یا ویروس‌های آنفلوانزای عامل همه‌گیری جهانی که بعدا جزو آنفلوانزاهای فصلی شده‌اند، رفته‌اند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز