سازمان ملل: حقوق زنان افغانستان یکی از محورهای اصلی نشست دوحه است

Submitted on س., 05/02/2023 - 07:23

به گزارش رادیوی بین‌المللی فرانسه، مقام‌های سازمان ملل متحد از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، نمایندگان ویژه ۲۵ کشور جهان و چندین نهاد بین‌المللی امروز برای دومین روز متوالی گرد هم آمده‌اند تا در مورد وضعیت افغانستان بحث و گفتگو کنند.

طبق این گزارش، نمایندگان ویژه ۲۵ کشور جهان و چندین نهاد بین‌المللی که به دعوت سازمان ملل متحد در دوحه گرد هم آمده‌اند، همه تلاش دارند به این پرسش دشوار پاسخ دهند: چگونه می‌توان بدون مشروعیت بخشیدن به رژیم طالبان به مردم افغانستان کمک کرد؟

هرچند سازمان ملل متحد و جامعه جهانی کمک‌های خود به افغانستان را به احترام حقوق بشر، بویژه حقوق زنان مشروط کرده بودند، حال می‌پرسند که به رغم عدم احترام حکومت گروه طالبان به این حقوق بنیادین، چگونه ارسال کمک‌های خود را افغانستان ادامه دهند؟

در همین حال، با وجود تشدید نگرانی‌های مردم افغانستان در مورد احتمال به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان در نشست دوحه، سازمان ملل متحد بار دیگر اعلام کرد که «به رسمیت شناختن رژیم» این گروه «در دستور کار این نشست» قرار ندارد.

طبق اعلام سازمان ملل، حقوق بشر، بویژه حقوق زنان و دختران افغانستانی، تشکیل حکومت فراگیر و همه شمول در افغانستان، مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و یافتن راه یک راه حل برای «تعامل» با طالبان از جمله محورهای اصلی نشست دو روز دوحه به شمار می‌روند.

سازمان ملل متحد در حالی موضوع حقوق بشر در افغانستان را یکی از موضوعات کلیدی نشست دوحه اعلام می‌کند که از زمان روی کار آمدن گروه طالبان در افغانستان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی، نهادهای مدنی بارها در مورد نقض این حقوق از سوی طالبان هشدار داده‌اند. در تازه ترین مورد، گزارشگران بدون مرز بار دیگر در خصوص رویکرد حکومت گروه طالبان در قبال خبرنگاران هشدار داد و خواستار آزادی مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی-افغانستانی شد.

Afghanistan: RSF alerte sur l’incarcération du journaliste Mortaza Behboudi https://t.co/9mhbZQ5oSS pic.twitter.com/VuQgdwkmIl

موضوع «به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان»

به‌رغم اتخاذ محدویت‌های زن‌ستیزانه گروه افراطی طالبان٬ امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرد که این سازمان قرار است نشستی را با هدف گفتگو روی موضوع «به رسمیت شناختن طالبان» برگزار کند.

دو روز پس از سخنان معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و موج گسترده‌ای از واکنش‌ها که اظهارات وی به دنبال داشت٬ استفان دوجاریک اعلام کرد بررسی شرایط به رسمیت شناختن حکومت گروه طالبان در محور نشست دوحه قرار ندارد.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد نیز با ارائه توضیحی در مورد نشستی که قرار است به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان در دوحه برگزار شود گفت که این نشست به موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان تمرکز ندارد.

وی در ادامه افزود: «ما نمی‌خواهیم در این مورد [به رسمیت شناختن طالبان] سردرگمی وجود داشته باشد.» به گفته این مقام سازمان ملل متحد، در نشست این هفته در دوحه قرار است در خصوص «ایجاد اجماع یکپارچه تر در مورد چالش‌های موجود» در افغانستان بحث و گفتگو شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز