سازمان عفو بین‌الملل: محمد قبادلو در خطر اعدام است؛ هم اکنون اقدام کنید!

Submitted on ش., 01/21/2023 - 07:58

سازمان عفو بین‌الملل، روز جمعه، با انتشار یک فراخوان فوری، بار دیگر نسبت به اعدام قریب‌الوقوع  محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران، هشدار داد. این سازمان اعتقاد دارد که دستگاه قضايی نظام جمهوری اسلامی با اعمال شکنجه و در چارچوب یک محاکمه ساختگی و بی‌اعتبار، محمد قبادلو را به اعدام محکوم کرده است.

وب‌سایت سازمان عفو بین‌الملل، ضمن انتشار نامه ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از اعدام محمد قبادلو شده و از جامعه جهانی خواست تا آنها نیز با ارسال نسخه‌ای از این نامه به رئیس قوه قضائیه ایران از اجرای حکم اعدام این جوان جلوگیری کنند.

حکم اعدام محمد قبادلو در دیوان عالی کشور تایید شده و پرونده او در حال حاضر در اجرای احکام شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی، است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، محمد قبادلو را به اتهام افساد فی‌الارض و قتل عمد یکی از ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی، در جریان اعتراض‌های روز ۳۱ شهریورماه در رباط‌‌کریم، به دو بار اعدام محکوم کرده است. عفو بین‌الملل می‌گوید این احکام برا اساس اعتراف‌هایی صادر شده که متهم تحت شکنجه به آنها تن داده و به دلیل در نظر نگرفتن ارزیابی کارشناسی روانپزشکان، مخدوش و فاقد اعتبار هستند.

بر اساس اطلاعات سازمان عفو بین‌الملل، محمد قبادلو از اختلال روانی رنج می‌برد و اعتراف‌های اجباری او در دوره بازجویی، ناشی از "فشارهای روانی-جسمانی و وعده‌های دروغین بازجوها" بوده است. این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر می‌افزاید محمد قبادلو پس از اعترافات اخذ شده "تحت شکنجه و بدون ارزیابی دقیق سلامت روان به رغم اختلالات روانی"، حکم دو بار اعدام گرفته است. 

این در حالی ست که قوانین و استانداردهای بین المللی استفاده از مجازات اعدام برای افراد دارای معلولیت ذهنی را ممنوع می کند. عفو بین‌الملل همچنین نوشته است که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد، قبادلو در زمان بازداشت و بازجویی، بارها مورد ضرب و جرح قرار گرفته تا علیه خود اعتراف کند.

در بخش دیگری از گزارش سازمان عفو بین‌الملل، به این نکته اشاره شده که محمد قبادلو از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده و تنها دو جلسه کوتاه برای رسیدگی به پرونده وی برگزار شده  که در هر دو جلسه، وکیل انتخابی متهم حضور نداشته است. بر پایه داده‌های سازمان عفو بین‌‌الملل، محمد قبادلو در فاصله برگزاری دو جلسه دادگاه، در سلول انفرادی، بدون دسترسی به داروهایش، نگهداری شده است.

۵۰ روانپزشک ایرانی حدود سه هفته پیش در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه با تاکید بر پیچیدگی تشخیص‌های روانپزشکی به خصوص اختلالات دوره‌ای مانند اختلال دوقطبی خواستار بررسی دقیق‌تر پرونده قبادلو شده بودند.

 

 

 

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز