سازمان بهزیستی: ۱۲۰ هزار کودک کار در ایران وجود دارد؛ کوتاهی نهادهای متولی در حوزۀ کودکان کار

Submitted on Mon, 04/17/2023 - 12:35

محمدرضا حیدرهایی سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران، روز دوشنبه ۲۸ فروردین، با ارائه گزارشی از وضعیت ساماندهی کودکان کار، اعلام کرد: «در مجموع حدود ۱۲۰ هزار کودک کار در کشور وجود دارد».

وی در ادامه گفت: «تنها در سال گذشته، ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک خیابانی شناسایی شدند که حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها از خدمات سازمان بهزیستی استفاده کردند و مابقی آنها تمایلی برای دریافت این خدمات نداشتند».

مخالفت بهزیستی با جمع‌آوری کودکان کار و خیابان

او با اشاره به اینکه «سازمان بهزیستی با جمع‌آوری کودکان کار و خیابان به طور کلی مخالف است»، گفت: «جمع‌آوری این کودکان مشکل آنها را حل نمی‌کند زیرا موضوع کودکان کار و خیابان مسئله‌ای است که باید ریشه‌ای برطرف شود؛ از سوی دیگر جمع‌آوری کودکان کار و خیابان موجب می‌شود آنها از دسترس سازمان بهزیستی برای دریافت حمایت خارج شوند».

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران، در ادامه تأکید کرد اگر مشکل کودکان کار به طور ریشه‌ای حل نشود، مدل کاری‌ آنها تغییر خواهد کرد، به طوریکه اگر آن‌ها در گروه سنی نوجوان باشند ممکن است «در فروش و جابجایی مواد مخدر» از آن‌ها استفاده شود و اگر کم سن و سال‌تر باشند به «کارگاه‌های زیرزمینی یا زباله‌گردی» روی می آورند.

افزایش کودکان زباله‌گرد در ایران

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی، دربارۀ دلایل افزایش کودکان زباله‌گرد در ایران گفت: «افرادی که در زمینه زباله‌گردی فعالیت می‌کنند، از کارگرانی استفاده می کنند که دستمزد کمتری دریافت و مدت زمان بیشتری برایشان کار کنند، بنابراین از کودکان به عنوان نیروی کار ارزان استفاده می‌کنند».

وی افزود: «اکنون اگر با دقت بیشتری سطح شهر را مشاهده کنیم، شاهد افزایش زباله‌گردی کودکان هستیم».

کوتاهی نهادهای متولی در حوزۀ کودکان کار

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، به طور غیر مستقیم تأکید کرد که دستگاه‌ها به «تکالیف قانونی» خود در زمینۀ کودکان کار عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به قانون حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان، گفت: «در موضوع کودکانِ کار و خیابان، شهرداری‌ها موظف به تامین فضا برای سازمان بهزیستی هستند تا از این طریق بهزیستی بتواند مدل حمایتی خود را اجرا کند؛ همچنین شهرداری‌ها موظف‌اند مکان‌های تفریحی و ورزشی خود را در مدت زمان مشخصی از شبانه‌روز به‌طور رایگان در اختیار کودکان کار و خیابان قرار دهند».

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران همچنین تاکید کرد: «به جای اینکه موضوع ساماندهی کودکان خیابانی بین دستگاه‌ها پاسکاری شود و توپ را در زمین یکدیگر بیندازند، باید ۲۰ دستگاهی که قانون به آن‌ها تکلیف کرده، وظایف خود را در کنار یکدیگر با محوریت سازمان بهزیستی انجام دهند».

پیش از این، فتاح احمدی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ایران، گفته بود که با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، آمار کودکان کار در ایران چند برابر شده است.

افزون بر این، وضعیت نابسامان اقتصادی و مشکلات معیشتی در ایران، بر شمار کودکان کار و افراد زباله گرد در ماه های اخیر در این کشور افزوده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز