رئیس صدا و سیما: حاضر نیستیم برای جذب مخاطب «هنجارشکنی» کنیم

Submitted on جمعه, 08/18/2023 - 10:37

روز ۲۷ مرداد، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما به خبرگزاری تسنیم گفت که به بهانۀ جلب تماشاگر، به هیچیک از «چهره‌های هنجارشکن» باج نخواهد داد.

جذب مخاطب برای تلویزیون دولتی ایران اهمیت حیاتی دارد، اما محتوای ایدئولوژیک و حکومتی برنامه‌ها باعث شده که مخاطبان شبکه‌های دولتی روز به روز کاهش یابند. این وضعیت مسئولان «رسانۀ ملی» را در وضعیت دشواری قرار داده که باید برای جلب مخاطب برنامه‌های مردم‌پسند ارائه کنند، اما در عین حال موانع فزایندۀ سانسور دست آنان را بسته است.

پیمان جبلی اخیراً گفته بود که دورۀ «مدیریت باج بگیر و باج بده» به پایان رسیده است. وی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، معنای این عبارت را چنین توضیح می‌دهد که «قرار نیست به بهانه جذب مخاطب و جذاب شدن برنامه‌هایمان به هیچ چهره هنجارشکنی که بخواهد ارزش‌های ما را زیر سؤال ببرد، باج بدهیم.»

او افزود: «همچنین به کسی اجازه نمی‌دهیم که با استفاده از عناصر و چهره‌های هنجارشکن از ما باج بگیرد و بخواهد آنها را بیاورد و روی آنتن نشان بدهد، به بهانۀ این که بخواهد برای ما منابع مالی تأمین کند؛ نه زیر بار باج دادن می‌رویم نه زیر بار باج گرفتن.»

به عبارت دیگر، جذب کردن تماشاگر به کمک برنامه‌ها یا چهره‌هایی که از نظر رژیم پسندیده نیستند، حتی اگر درآمدزا باشد، مجاز نیست.

اظهارات جبلی، در پی سر و صدایی است که پیرامون دو مجری تلویزیونی، رضا رشیدپور و محمدرضا شهبازی ایجاد شد. رشیدپور که در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های کوچک و محتاطانه‌ای به مرگ مهسا امینی نشان داده بود، پس از مدتی کنار گذاشته شد. در مقابل، محمدرضا شهبازی که تماماً در اختیار تبلیغات رژیم است تلاش کرد تا جای خالی رشیدپور را پرکند اما چندان موفق نشد.

در پی این وضعیت، خبرهایی مبنی بر بازگرداندن رضا رشیدپور به تلویزیون منتشر شد که عصبانیت رقیب او، محمدرضا شهبازی را برانگیخت. وی با اعلام کناره‌گیری، در پیامی پر از بغض که از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش شد، صریحاً موضوع دستمزدها را پیش کشید و از مسئولان گله کرد که چرا به افراد بی‌صلاحیت شبی چند صد میلیون تومان دستمزد می‌دهند...

این جنجال باعث شد که رئیس صدا و سیما ناچار به موضع‌گیری شود و اعلام کند که «برنامه پاورقی با اجرای محمدرضا شهبازی در تلویزیون ادامه خواهد یافت... رضا رشیدپور به واسطه دو قطبی‌ها و تشویش‌هایی که در فضای ‌مجازی اتفاق افتاد ترجیح داد فعلاً به تلویزیون برنگردد.»

جبلی به خبرگزاری تسنیم نیز گفته است که موضوع کناره‌گیری محمدرضا شهبازی «سوء تفاهمی بوده که برطرف شد و آقای شهبازی از روز شنبه برنامه‌شان را روی آنتن خواهند داشت.»

دو روز قبل، مدیریت صدا و سیمای جمهوری اسلامی که مدعی تحولات مهم در سازماندهی و تولیدات خود است با صدور اطلاعیه‌ای تأکید کرده بود که «در این دوره تحولی رسانۀ ملی، از هر گونه ورود بی برنامه به موضوع سلبریتی‌ها پرهیز» می‌شود. روابط عمومی رادیو تلویزیون دولتی  ایران توضیح داده بود که طی دو سال اخیر، هماهنگی‌هایی برای ایجاد تحول در سازمان شکل گرفته که حاصل آن از جمله «رویش و ظهور دهها برنامه‌، هنرمند، مجری و بازیگر در برنامه‌های مختلف» است. در این اطلاعیه همچنین آمارهای «ادعایی» در مورد میزان اندک مخاطبان مردود شناخته شده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز