روز جهانی فرانکوفونی: زبان فرانسه، زبان رسمی و اداری برای ۳۲۱ میلیون نفر در ۵ قاره جهان است

Submitted on Mon, 03/20/2023 - 13:39

روز بین‌المللی فرانکوفونی، مصادف با سالروز تاسیس سازمان بین‌المللی فرانکوفونی است. این سازمان در سال ۱۹۷۰ در نیجریه پایه‌گذاری شد. یونسکو در سال ۲۰۱۰، روز بیستم مارس را بعنوان روز زبان فرانسه نامگذاری نمود.

۳۲۱ میلیون نفر در ۵ قاره جهان، به زبان فرانسه صحبت می‌کنند. زبان فرانسه، زبان ویکتورهوگو، مولیرِ ژان‌پل سارتر، ادیت پیاف ... در این کشورها بعنوان زبان رسمی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان فرانسه، در تمامی دفاتر سازمان ملل متحد و بسیاری از سازمان‌های جهانی، به عنوان یکی از زبان‌های رسمی و رایج، متداول است. 

زبان فرانسه، از قلب اروپا، کشورهای فرانسه، بلژیکِ، لوگزامبورگ، موناکو، آندورا و سوئیس، تا بخش‌های وسیعی از قاره آفریقا، همچنین بخش‌هایی از خاورمیانه و تعدادی از کشورهای حاشیه اقیانوس هند، کالدونیای جدید در اقیانوسیه و استان کبک کانادا گستردگی دارد.

زبان فرانسه از نظر تعداد کشورهایی که این زبان را بعنوان زبان رسمی به کار می‌برند، پس از زبان انگلیسی در جایگاه دوم قرار دارد اما زبان فرانسه از نظر تعداد افرادی که این زبان را صحبت می‌کنند، در مکان پنجم جهانی قرار گرفته است. در مجموع نزدیک به ۹۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان با زبان فرانسه آشنایی دارند. 

زبان فرانسه که در ایران بعنوان یک زبان معتبر و دروازه‌ای به جهان مدرن از دوران صفویه مورد توجه قرار گرفت، در دوران قاجار در کشور رایج شد و گسترش یافت، اما این زبان هیچ‌گاه به زبان رسمی و اداری ایران تبدیل نشد. زبان فرانسه، همواره مورد توجه روشنفکران و صاحب‌منصبان ایرانی قرار داشت.  به‌ویژه در دوران قاجار، گروهی از شاهزادگان با این زبان خارجی آشنایی داشتند. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز