روسیه حمله موشکی شبانه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را با ۱۶ پهپاد «ایرانی» پی گرفت

Submitted on جمعه, 12/30/2022 - 10:37

یکی از شاهدان به خبرگزاری رویترز گفت در ۲۰ کیلومتری جنوب کیف صدای چندین انفجار و شلیک ضد هوایی را شنیده است.

به گزارش رویترز، در سپیده دم روز جمعه در حالی که به نظر می‌رسید که حمله تمام شده است، ساکنان پایتخت اوکراین پس از یک روز و شب بمباران بی‌امان، آرام آرام از پناهگاه‌های خود بیرون آمدند.

ارتش اوکراین اعلام کرد همه پهپادها منهدم شده‌اند. ویتالی کلیچکو، شهردار کیف گفت که در هفت مورد پایتخت اوکراین هدف این پهپادها بوده و یک ساختمان اداری نیز بر اثر برخورد پهپاد آسیب دیده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در نشست روزانه خود درباره جنگ اعلام کرد روسیه در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۸۵ حمله موشکی، ۳۵ حمله هوایی و ۶۳ حمله از سامانه‌های پرتاب موشک چندگانه انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که با استفاده از تسلیحات با دقت بالا به زیرساخت‌های انرژی و نظامی-صنعتی اوکراین حمله گسترده‌ای انجام داده است.

این وزارتخانه همچنین توضیح داده که حملات پیش‌گفته تولید و تعمیر تجهیزات نظامی و حرکت نیروهای ذخیره را مختل کرده است.

اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که این حملات به زیرساخت‌های انرژی بوده و اکثر آنها دفع و خنثی شده‌اند.

زلنسکی با اشاره قطع برق در مناطق سرد و برفگیر کشورش گفت مناطقی که بیش از همه از قطع برق آسیب دیدند شامل کیف، اودسا و خرسون در جنوب و مناطق اطراف آن و نیز اطراف شهر لویو در غرب اوکراین در نزدیکی مرز لهستان بوده است.

زلنسکی گفت:

اوکرنرگو، اپراتور شبکه برق اوکراین گفته میزان کمبود در سیستم انرژی اوکراین در همان سطح قبل از حملات روز پنجشنبه است.

در بیانیه این شرکت آمده که این خسارات پیامدهای بسیار کمتری بر عملکرد سیستم برق داشته است.

این شرکت به این حال افزوده است که برای تآمین انرژی در مناطق جنوبی و شرقی کشور همچنان با دشواری مواجه است.

روسیه از ماه اکتبر گذشته هر هفته حملات موشکی و پهپادی گسترده‌ای را علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در سراسر اوکراین انجام داده که هر بار بر اثر آن میلیون‌ها نفر در فصل سرما بدون برق و امکانات گرمایی مانده‌اند. روسیه می‌گوید هدفش از این حملات کاهش توانایی رزمی اوکراین است، اما کیف می‌گوید که این حملات هیچ هدف نظامی ندارد و هدف آن تنها آسیب رساندن به غیرنظامیان، یعنی «جنایت جنگی» است.

کیف می‌گوید ایران برای حملات هوایی روسیه به این کشور پهپاد می‌دهد اما تهران این موضوع را تکذیب می‌کند.

ارتش اوکراین گفت نیروهای مسکو همچنین ۲۰ شهرک را در اطراف شهر بمباران شده باخموت در شرق اوکراین که شدیدترین درگیری‌ها در آن جریان دارد و نیز بیش از ۲۵ شهرک در مناطق خرسون و زاپوریژیا را گلوله‌باران کرده‌اند.

در همین حال، کرملین با اعلام این که روز پنجشنبه موشک ضدهوایی اوکراینی قبل از سرنگونی وارد حریم هوایی بلاروس، متحد روسیه شده، از این مسئله ابراز نگرانی کرد.

وزارت دفاع اوکراین گفت که این رویداد یک اقدام «تحریک‌آمیز» روسیه است، اما این حق را برای خود محفوظ می‌داند که از آسمان خود محافظت کند و نیز اعلام کرد که آماده انجام «تحقیقات عینی» در مورد این حادثه است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز