روند انهدام سلاح‌های شیمیایی سراسر جهان طی هفته‌های آینده تکمیل می‌شود

Submitted on چ., 05/03/2023 - 13:26

سازمان دیده‌بان تسلیحات شیمیایی جهان، چهارشنبه، سوم می، اعلام کرد که روند انهدام ده‌ها هزار تن ذخایر شیمیایی اعلام شده، طی چند هفته آینده تکمیل خواهد شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، فرناندو آریاس، رئیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، امروز در بازدید از مرکز فنی و آزمایشگاه جدید این سازمان در خارج از لاهه، به خبرنگاران گفت:

وی با اشاره به ذخیره باقی مانده در ایالات متحده اضافه کرد که این مهمات نیز "طی چند هفته آینده نابود خواهد شد".

هنوز حدود ١٢٧ تن تسلیحات شیمیایی در دو تأسیسات آمریکایی، یکی در شهر دنور ایالت کلرادو و دیگری در تأسیسات شیمیایی "بلو گرس" کنتاکی باقی مانده است.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از زمان اجرای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در سال ١٩‬٩‬٧، معاهده‌ای که استفاده از سلاح‌های سمی را ممنوع می‌کند، بیش از هفتاد و دو هزار تن معادل با ٩‬٩‬ درصد از ذخایر اعلام شده سلاح‌های شیمیایی کشورهای سراسر جهان را نابود کرده است.

رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در سال ٢٠١٣ پس از حمله مشکوک با گاز اعصاب سارین که منجر به کشته شدن ١٤‬٠٠ نفر در حومه دمشق شد‬، موافقت کرد که به سازمان منع سلاح های شیمیایی بپیوندد و تمام سلاح های شیمیایی را کنار بگذارد.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایییک نهاد بین-دولتی است که در سال ١٩‬٩‬٧ میلادی و با لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی ایجاد شد و در سال ٢٠١٣‬ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

مقر این سازمان در شهر لاهه هلند واقع شده‌ و تشکیلات آن تحت نظر دولت‌های امضاکننده کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی اداره می‌شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز