راهبرد جدید کانادا در مقابل چین، حفظ روابط تجاری، مقابله با اقدامات مشکل آفرین

Submitted on س., 11/29/2022 - 12:47

راهبرد جدید کانادا در مقابل چین، حفظ روابط تجاری، مقابله با اقدامات مشکل آفرین

با آغاز راهبرد جدید کانادا در حوزه هند اقیانوسیه، جاستین ترودو متعهد شد ضمن حفظ روابط تجاری و همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی با چین بعنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، منابع بیشتری را برای مقابله با اقدامات مشکل ساز آن اختصاص دهد.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، این راهبرد دولت کانادا را صریحا متعهد کرده که در رابطه با اهداف چین در خاور دور و سایر نقاط جهان کسب اطلاع کند.

بر همین اساس دولت فدرال مکلف شده که طی ۵ سال آینده، حدود نیم میلیارد دلار در در رابطه با فعالیت‌های نظامی و اطلاعاتی مربوط به چین و مشارکت با متحدان در منطقه بودجه بگذارد.

بنابر این سند ۲۶ صفحه‌ای راهبرد هند و اقیانوسیه که پیش از انتشار رسمی آن در ونکوور رسانه‌ای شد، چین با توجه به اینکه اکنون قواعد و هنجارهای بین‌المللی را به طور فزاینده‌ای نادیده می‌گیرد، می‌تواند پیامدهای زیان باری برای این منطقه داشته باشد.

بر اساس این سند، کانادا برای محافظت از مالکیت معنوی و جلوگیری از دستیابی شرکت‌های دولتی چین به ذخایر معدنی کشور، قوانین سرمایه‌گذاری خارجی خود را تشدید خواهد کرد.

بدلیل نفوذ چین، برای مقابله با برخی از فشارهای موجود جهان، مانند تغییرات آب‌وهوایی و از دست رفتن تنوع زیستی، سلامت جهانی و افزایش فعالیت‌های هسته‌ای در جهان، همکاری با آن در این زمینه‌ها ضروری است.

رویکرد سیاست خارجی کانادا که فوریه گذشته منتشر شد نیز نشان می‌دهد کانادا همانند نزدیک‌ترین متحدانش – از جمله ایالات متحده با چین برخورد می‌کند.

این سند همچنین نشان می‌دهد کانادا همواره از منافع ملی خود دفاع می‌کند. و طرح‌های آن بر اساس ارزیابی واقعی و روشن از چین امروز شکل گرفته است.

بسیاری از سیاست مداران و کارشناسان از جمله برخی از لیبرال‌های شناخته شده طی سال‌های گذشته از دولت خواسته‌اند که روابط تجاری و سرمایه‌گذاری خود را با پکن که در دو دهه گذشته برقرار شده است، حفظ کند.

سند راهبردی جدید کانادا بر مشکلات تجاری پیش آمده در روابط کانادا و چین از جمله دستگیری و استرداد منگ وانژو، مدیر اجرایی هواووی در کانادا، بازداشت تلافی جویانه مایکل کووریک و مایکل اسپاور کانادایی و حتی سخنان شی جین پینگ رئیس جمهور چین خطاب به ترودو نیز تاکید کرده است.

ما چین را در زمینه‌هایی که اختلاف نظر جدی وجود دارد از جمله زمانی که تعهدات حقوق بشری را نادیده می‌گیرد. یا منافع و شرکای امنیت ملی ما را در منطقه تضعیف می‌کند به چالش خواهیم کشید.

در همین رابطه ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در این رابطه گفت:

رویکرد و چارچوب کار ما روشن است. ما اساساً بدون اینکه ارزش‌ها و اصول جهانی را به خطر بیندازیم از منافع ملی‌مان دفاع می‌کنیم بنابراین همانطور که بارها تاکید کرده‌ام، هر وقت لازم باشد وارد چالش می‌شویم و هرجا نیز صلاح بدانیم همکاری می‌کنیم.

بنابر راهبرد جدید کانادا، حدود ۲ میلیارد دلار به تقویت زیرساخت‌ها، دموکراسی و شهروندان کانادایی در برابر مداخلات خارجی اختصاص داده خواهد شد.

بر همین اساس این سند خواستار تغییراتی در قانون سرمایه گذاری کانادا از مالکیت صنایع کلیدی گرفته تا مالکیت معنوی توسط شرکت‌های دولتی و سایر نهادهای خارجی که ممکن است امنیت ملی کانادا را تهدید کنند شده است. و از تمام ادارات فدرال خواسته شده تا تمام یادداشت‌های تفاهم (MoU) با چین و سایر کشورها را مورد بررسی مجدد قرار داده و از حفظ منافع ملی کانادا در آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

دولت لیبرال زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ روی کار آمد، متعهد شد که پس از سال‌ها روابط تیره‌ و سرد در دولت حزب محافظه‌کار سابق، رویکرد جدیدی در قبال چین اتخاذ کند.

منبع: سی‌بی‌سی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز