حاشیه‌های یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران

Submitted on جمعه, 02/21/2020 - 13:23

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران باحضور در حسینیه جماران گفت که مردم با وجود گلایه‌ها، می‌خواهند خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند. وی افزود: «مردم نمی‌گذارند یک نفر در واشنگتن برایشان تصمیم بگیرد؛ آنهم یک نفری که دستش به خون بزرگی مثل سردار سلیمانی آغشته است».ظریف برگزاری تشییع جنازه قاسم سلیمانی را «رفراندوم» خواند و آن را نشانه‌ این دانست که «مردم با همه دیدگاه‌های متفاوت‌شان، در برابر قلدری و زور و تروریسم دولتی ایستادگی می‌کنند».

برخلاف ظریف و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی که رأی خود را در صندوق حسینیه جماران انداختند، محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران به مسجد خاتم شهرک "واوان" اسلامشهر رفت.خبرگزاری فارس نوشته که او به عنوان کاندیدای حوزه انتخابیه تهران بیش از یک ساعت در صف منتظر ماند.خبرگزاری‌های داخلی همچنین تصاویری از در صف ایستادن برخی دیگر از مقامات برای رأی دادن منتشر کردند.

تارنمای خبرآنلاین نیز فیلمی از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در یکی از حوزه‌های اخذ رأی منتشر کرده است. در این فیلم جنتی در پاسخ به سؤالی درباره تحریم او توسط آمریکا می‌گوید: «خریت ارثی نیست؛ با خودشان چه فکری می‌کنند؟ با این تحریم چه ضرری متوجه ما می‌شود».

در خبرگزاری‌های داخلی ایران همچنین تصاویری از حضور مردم در صف رأی‌گیری محل خاکسپاری قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان منتشر شده است.

تقلب در انتخاباترحیم علیشپور، دادستان پاکدشت به خبرگزاری فارس گفته که ٣٠ نفر درارتباط با خرید و فروش رأی دستگیر شده‌اند. او همچنین گفته که برخورد با متخلفین تا آخرین ساعات رای‌گیری ادامه دارد.

واکنش مخالفان انتخابات برخی مخالفان جمهوری اسلامی هم ساعاتی پیش از انتخابات پیام‌هایی منتشر کرده و از مردم خواسته‌اند که در آن شرکت نکنند.

رضا پهلوی، فرزند شاه سابق ایران به صدای آمریکا گفته که رأی دادن و شرکت کردن در انتخابات، به معنای تبرئه نظام حاکم بر ایران از همه جنایت‌هایی است که انجام داده است؛ آن هم وقتی که ۱۵۰۰ نفر از معترضان را در اعتراضات آبان ماه کشته است.به گفته او با شرکت نکردن در انتخابات، این پیام به دنیا مخابره می‌شود که انتخابات جمهوری اسلامی، چیزی بیشتر از یک «خیمه شب بازی» نیست.فرزند شاه فقید ایران در ادامه گفت که وقتی مردم ایران شعار می‌دهند «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» و «مرگ بر دیکتاتور»؛ و همچنین وقتی می گویند که اساساً کلیت نظام را قبول ندارند، پس انتخابات معنا ندارد.

خبرگزاری فارس با انتشار عکسی از محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران که برای دادن رأی به یکی از حوزه‌ها رفته بود، نوشت: «رئیس دولت اصلاحات تا ساعات پایانی تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم، هیچ حمایتی از فهرست‌های گروه‌های اصلاح‌طلب صورت نداد و ترجیح داد در این دوره از انتخابات، "تَکرار" نکند».

از سویی عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات، در واکنش به رأی دادن محمد خاتمی، در توئیتر نوشت: «خاتمی همین بوده و هست و خواهد بود؛ حاضر در صحنه».وی افزود: «کسانی که گمان می‌کنند آزارها، بی‌عدالتی‌ها و بی انصافی‌ها، خاتمی را از انقلاب و نظام جدا می‌کند، خاتمی را نشناخته‌اند. سیاست البته از زاویه دید ملولان، ساحت قهر و ترک صحنه است؛ سخن و سلوک خاتمی، با امام، انقلاب و نظام پیوند خورده است».

برخی مقام‌های خارجی نیز نسبت به این انتخابات اظهار نظر کرده‌اند.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، شامگاه پنجشنبه اول اسفند/ ٢٠ فوریه در توئیتی نوشت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی «بیش از هرچیزی از برگزاری یک انتخابات آزاد می‌ترسد». در این پیام که ساعاتی پیش از آغاز رأی‌گیری در ایران منتشر شده، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به رد صلاحیت‌ گسترده نامزدها توسط شورای نگهبان، پرسیده است که «چرا خامنه‌ای، حق حضور ٧ هزار ایرانی و بیشتر را برای شرکت در انتخابات سلب کرد؟»

سایه کرونا بر انتخاباتنگرانی‌هایی که طی دو روز گذشته از انتشار ویروس کرونا پدید آمده، به نحوه برگزاری انتخابات هم کشیده شد. ستاد انتخابات ایران اعلام کرد که ثبت اثر انگشت برای رأی‌دادن، در برخی استان‌ها اختیاری است.

تعطیلی مدارس به دلیل انتخابات یا کرونا؟همچنین رسانه‌های داخلی ایران از تعطیلی همه مدارس تهران، اصفهان، قزوین، ایلام و اهواز در روز شنبه سوم اسفند خبر داده‌اند.وزارت آموزش و پرورش دلیل این موضوع را ادامه فرآیند اجرایی انتخابات اعلام کرده است؛ اما برخی اخبار غیررسمی از ارتباط این موضوع با شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف ایران حاکی است.

غایبان انتخاباتامسال در فهرست نامزدهای انتخابات مجلس، جای کسانی خالی بود که مردم طی چند دهه و چندین دوره به دیدن نام آنها در میان نمایندگان عادت کرده بودند. از این میان می‌توان به علی لاریجانی بعد از ٣ دور حضور در مجلس، محمد رضا باهنر با سابقه ٢۸ سال نمایندگی و محمد حسن ابوترابی‌فرد با ۱۶ سال نمایندگی، اشاره کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز