اوکراین: هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به بروز فاجعه هسته‌ای در پی تخلیه غیرنظامیان از حومه نیروگاه

Submitted on ی., 05/07/2023 - 06:52

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحرکات نیروهای نظامی روسیه در شهر مجاور بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اوکراین، نسبت به تخلیه کامل این شهر که خانواده‌های کارکنان نیروگاه زاپوریژیا در آن سکونت دارند، هشدار داد.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن هشدار نسبت به «وضعیت بالقوه خطرناک» در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، اعلام کرد: وضعیت در منطقه نزدیک نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، «به طور فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و بالقوه خطرناک» می‌شود.

نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آن ابراز شده است که گمانه‌زنی‌ها درباره آغاز حملات ارتش اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال روسیه و خبر تخلیه ساکنان غیرنظامی انرهودار، شهر مجاور نیروگاه زاپوریژیا، گزارش شده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، است که از زمان آغاز درگیری در این منطقه بارها هدف حمله قرار گرفته است، موضوعی که نگرانی از بروز یک فاجعه هسته‌ای را افزایش داده است.

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: با این وجود، تمامی کارشناسان و کارکنان نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا همچنان در محل کار خود حضور دارند.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تاکید بر اینکه «این تاسیسات عظیم هسته‌ای باید مورد حفاظت قرار گیرد»، افزود: من همچنان به طرف‌ها فشار خواهم آورد تا به این هدف حیاتی متعهد شوند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمامی تلاش خود را برای کمک به تضمین ایمنی و امنیت هسته‌ای این نیروگاه ادامه خواهد داد.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن اشاره به باقی ماندن کارکنان عملیاتی نیروگاه در محل کارشان، در عین حال، تاکید کرد: نگرانی جدی نسبت به «افزایش تنش‌ها و دشوارتر شدن وضعیت برای کارکنان و خانواده‌های آنها» وجود دارد.

یک مقام محلی که از سوی روسیه منصوب شده است، روز جمعه پنجم مه، از تخلیه ۱۸ منطقه تحت اشغال روسیه در منطقه زاپوریژیا به ویژه شهر انرهودار در همسایگی بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا خبر داده بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز