قیمت مسکن تا بهار سال آینده ۱۰ درصد دیگر کاهش می یابد! بازار مسکن کانادا با بزرگترین آزمون خود از دهه ۱۹۹۰ مواجه است!

Submitted on پ., 11/23/2023 - 20:34

به گزارش فایننشال پست، اقتصاددانان، این هفته هشدار دادند که بازار مسکن کانادا در مرحله "رکود" است و قبل از اینکه بهتر شود بدتر خواهد شد.

گزارش چشم انداز بازار مسکن CIBC می گوید فروش مسکن ملی که در اوایل سال ۲۰۲۱ به ۶۴۰۰۰ واحد رسید، اکنون ۴۵ درصد و ۱۲ درصد کمتر از میانگین ۱۰ ساله ی قبل از همه گیری است.

بازار از نظر فروش سرانه حتی تیره‌ تر است و در پایین‌ترین سطح خود از رکود سال ۲۰۰۸ قرار دارد.

بنجامین تال و کاترین جوج، تحلیلگران CIBC می گویند: "بازار مسکن کانادا در منطقه رکود قرار دارد و با مهم ترین آزمایش خود از زمان رکود در سال ۱۹۹۱ مواجه است."

با بالا ماندن نرخ بهره و سیل عرضه در بازار، فعالیت فروش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ بدتر خواهد شد.

تا کنون قیمت مسکن به اندازه فروش تحت تاثیر قرار نگرفته است. در این گزارش آمده است که قیمت مسکن تنها ۱۱ درصد نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است، اما همچنان ۳۸ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری است.

آنچه در حال حاضر از قیمت مسکن حمایت می کند، کمبود خانه های جدید در بازار است. تعداد فهرست‌های جدید از اوایل سال ۲۰۲۲ تا اوایل سال ۲۰۲۳، ۳۱ درصد کاهش یافت و تعداد خانه‌های کمتری در بازار به مهار کاهش قیمت مسکن کمک کرد.

اما CIBC می گوید که این در حال تغییر است. تعداد فهرست‌های جدید در ماه‌های اخیر در حال افزایش بوده است و نسبت به ماه مارچ ۲۰۲۳، ۳۱ درصد افزایش یافته است.

اقتصاددانان می‌گویند افزایش فهرست‌ها و کاهش فروش، بازار مسکن ملی را به بازار خریدار تبدیل می‌کند و این در حال حاضر در تورنتو اتفاق افتاده است. اما افزایش نرخ وام مسکن هزینه ها را بالا نگه داشته است و همچنان ورود خریداران به بازار را دشوار می کند.

Benjamin Tal وKatherine Judge تحلیلگران بانک CIBC گفتند: "فعالیت به بدتر شدن ادامه خواهد داد زیرا فهرست ها روند صعودی دارند و نرخ های بهره بالا تقاضا و بازار کار نسبتاً فشرده را کاهش می دهد."

CIBC گفت فروش خانه ممکن است تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد و ممکن است تا اوایل تا اواسط سال ۲۰۲۵ به سطح قبل از همه گیری بازگردد.
نمودار ۷ سری ماهانه رشد سالانه کل بدهی های اعتباری خانوارهای کانادایی را از ژانویه ۱۹۹۱ تا آگوست ۲۰۲۳ نشان می دهد. این نشان دهنده کندی قابل توجهی در رشد از اوج ۸/۴ درصدی سالانه در ماه می ۲۰۲۲ است. در آگوست ۲۰۲۳ به ۳/۲ درصد نسبا نسبت به سال گذشته رسید. به غیر از دوران همه گیری، این پایین ترین سرعت از دهه ۱۹۹۰ است.

در همین حال، اقتصاددانان در بانک تورنتو (TD) گفتند که انتظار دارند قیمت مسکن دو برابر انتظار قبلی کاهش یابد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، TD پیش‌بینی کرده بود که میانگین قیمت مسکن تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به میزان ۵ درصد کاهش یابد، اما آنها در ۲۲ نوامبر گفتند که این کاهش به ۱۰ درصد خواهد رسید.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز، اقتصاددانان TD می گویند دو عامل، پیش بینی آنها را برای کاهش قیمت مسکن دو برابر کرده است: اول، تجدید نظر رو به بالا در پیش بینی آنها برای بازده اوراق قرضه و دوم اینکه ضعف بازار مسکن در انتاریو و بریتیش کلمبیا "بیش از حد انتظار خواهد بود."

نسبت فروش به فهرست‌های جدید در انتاریو از ۶۳ درصد در ماه می به ۳۹ درصد در اکتبر کاهش یافت که عمدتاً به دلیل افزایش عرضه و زمان‌های فروش طولانی‌تر بود.

در این گزارش آمده است: "حتی اگر میانگین قیمت مسکن ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، باز هم ۱۵ درصد بیشتر از سطح قبل از همه گیری خواهد بود. انتظار می رود بانک کانادا برای جلوگیری از کاهش بیشتر نرخ بهره را در پایان سه ماهه دوم سال آینده کاهش دهد."
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز