قوه قضائیه ایران: حکم اعدام علیرضا اکبری اجرا شد؛ واکنش‌های بریتانیا، آمریکا و عفو بین‌الملل؛ فرانسه کاردار ایران در پاریس را فراخواند

Submitted on ش., 01/14/2023 - 10:06

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۲۴ دی، اجراء حکم اعدام علیرضا اکبری، معاون امور بین‌الملل در دوران وزارت علی شمخانی در وزارت دفاع، مسئول سازمان نظامی اجراء قطعنامه ۵۹۸ در زمان پذیرش قطعنامه و از مشاوران مذاکرات هسته‌ای، را تایید کرد. 

در گزارش خبرگزاری میزان، به تاریخ اجراء حکم علیرضا اکبری اشاره نشده است اما دو روز پیش، یک کانال تلگرامی نزدیک به سپاه پاسداران از اجراء حکم اعدام علیرضا اکبری خبر داده بود. 

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، ضمن محکوم کردن اجراء حکم اعدام علیرضا اکبری، آن را «یک اقدام بی‌رحمانه و بزدلانه» توصیف کرد که «توسط یک رژیم وحشی و بدون احترام به حقوق بشر مردم خود انجام شد». 

I am appalled by the execution of British-Iranian citizen Alireza Akbari in Iran.This was a callous and cowardly act, carried out by a barbaric regime with no respect for the human rights of their own people. My thoughts are with Alireza’s friends and family.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، هم در واکنشی جداگانه، اعدام این شهروند بریتانیایی را «وحشیانه» خوانده و «محکوم» کرد. 

علیرضا اکبری که برای مدتی مشاور علی شمخانی، در مقام دبیری شورای عالی امنیت ملی بود، بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، علاوه بر تابعیت ایران، دارای تابعیت بریتانیا نیز بوده است. قوه قضائیه ایران، علیرضا اکبری را به جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازاء دریافت دستمزد متهم کرده بود. 

وزارت امور خارجه آمریکا هم در واکنش به حکم اعدام علیرضا اکبری، صدور حکم اعدام را با انگیزه‌های سیاسی عنوان کرد. 

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۲۳ دی، در کنفرانس خبر خود، با اشاره به گزارش‌های «تکاندهنده» مبنی بر «شکنجه، هزاران ساعت بازجویی برای اعترافات دروغین و تزریق داروی مخدر»، از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده بود تا حکم اعدام علیرضا اکبری را لغوکرده و وی را فوراً آزاد کند. 

عفو بین‌الملل، در واکنش به گزارش قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر اجراء حکم اعدام علیرضا اکبری، اعلام کرد: «اعدام علیرضا اکبری، تبعه ایرانی-بریتانیایی، یک مقام سابق ایرانی، توسط مقامات جمهوری اسلامی، بار دیگر تجاوز نفرت‌انگیز آنها به حق حیات را به نمایش گذارد». 

علیرضا اکبری در سال ۱۳۸۲ از وزارت دفاع ایران بازنشسته شده بود و از طریق ویزای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی به بریتانیا مهاجرت کرده بود. وی که سابقه ارتباطات نزدیک با علی شمخانی، وزیر دفاع در دولت اصلاحات و دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در این شورا را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز