پیشوای اهل سنت زاهدان: دیندار بودن اجباری نیست؛ انتقاد مولوی عبدالحمید از اعدام‌ها در ایران

Submitted on جمعه, 05/19/2023 - 11:21

مولوی عبدالحمید، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در سخنرانی هفتگی خود با اشاره به « گرفتن اعترافات اجباری» از متهمان، اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی را که صبح همان روز در اصفهان رخ داد، دردآور خواند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار کرد: از یک‌سو مسئولان قضایی و امنیتی گفتند که این‌ها اقرار و اعتراف کردند. از سویی دیگر آن‌ها از در داخل زندان پیام فرستادند که از روی اجبار اعتراف کردند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی همچنین با اشاره به شکنجه و فشار بر متهمان به‌هدف اعتراف‌گیری، گفت که مردم ایران اعتماد خود را به این‌گونه اعترافات از دست داده‌اند. او افزود: چنین اعترافاتی جایگاه قانونی ندارد.

سخنان آقای اسماعیل‌زهی در راستای پخش ویدئو‌های «اعترافات اجباری» است که توسط دفتر مرکز اصفهان صداوسیمای جمهوری اسلامی انجام شد.

در حالی‌که در روزهای اخیر درخواست نهادهای بین‌الملل، سیاست‌مداران و شهروندان داخل و خارج از ایران برای جلوگیری از اعدام افزون شده‌بود، مولوی عبدالحمید با انتقاد از ادامه اعدام‌ها یادآور شد که مردم «همه ایران و دنیا» خواسته بودند که اعدام این سه معترض متوقف شود.

پیشوای شناخته‌شده اهل سنت، در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به این‌که در قانون اساسی نوشته شد که رئیس‌جمهوری ایران نمی‌تواند اهل سنت یا زن باشد،این مساله را نخستین بدعتی خواند که در جمهوری اسلامی بنا گذارده شد.

او همچنین قانون اساسی را تبعیض‌‌آمیز خواند و خواستار برگزاری انتخاباتی آزاد و برپاداشتن «عدالت و آزادی» در ایران شد.

مولوی عبدالحمید افزود: بر حاکم واجب است که اعتماد مردم را به‌دست آورد. شاید حاکم هم اقلیت باشد و اکثریت با مردم است. باید به خواسته ملت توجه شود.

پیشوای اهل سنت زاهدان پیش‌ از این نیز خواستار برگزاری رفراندوم در ایران شده‌بود.

در پایان سخنرانی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، گروهی از مردم زاهدان با راهپیمایی در خیابان شعارهایی به‌ضد جمهوری اسلامی سر دادند.

در ویدئوهای منتشر شده از خیابان‌های زاهدان، مردم با سردادن شعارهایی از جمله «جمهوری اعدامی نمی‌خواهیم» خواهان سرنگونی نظام حاکم بر ایران شده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز