پیشرفته‌ترین بمب‌افکن نامرئی ناوگان هوایی ارتش آمریکا رونمایی شد

Submitted on ش., 12/03/2022 - 05:27

شرکت «نورثروپ گرومن»، جت بمب افکن جدید راهبردی «بی-۲۱ رایدر» خود، که از سال آینده به ناوگان جنگی این کشور می پیوندد را روز جمعه، طی مراسمی در کارخانه «نورتروپ ٤‬٢» در پالم دیل کالیفرنیا، رونمایی کرد. به این ترتیب این بمب‌افکن نامرئی از دید رادار، که از آن به عنوان پیشرفته‌ترین بمب‌افکن جهان نام برده می‌شود، برای نخستین بار در معرض دید قرار گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، بمب‌افکن بی-۲۱ رایدر، توان پرواز بین قاره‌ای و حمل بمب هسته‌ای و انواع موشک‌های کروز را دارد. قابلیتی که به این بمب‌افکن کمک می‌کند دور از سیستم‌های دفاع هوایی، اقدام به شلیک کند. 

استفاده از هوش مصنوعی برای هدایت در پرواز و کمک به خلبان در روند عملیات، از دیگر قابلیت‌های این هواپیمای بمب‌افکن است.

شرکت نورثروپ، در سال ۲۰۱۵، رقبای خود یعنی شرکتهای بوئینگ و لاکهید مارتین را پشت سر گذاشته و توانست قرارداد ساخت بمب افکن را از آن خود کند. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد دست کم ۱۰۰ فروند ازاین هواپیما را خریده و جایگزین بمب افکن های بی-۱ و بی-۲ کند. پیش بینی می شود نخستین فروند در سال ۲۰۲۳ تکمیل و تحویل داده شود. قیمت هر بمب‌افکن حدود ٧٥٠ میلیون دلار، تخمین زده شده است.

نوثروپ گرومن، شرکت سازنده این هواپیما، اعلام کرده که اکنون ۶ فروند از این بمب افکن ها در مراحل مختلف ساخت و آزمایش در تاسیسات پالم دیل در کالیفرنیا قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود بی-۲۱ از سال ۲۰۲۵ به بعد عملیاتی شده و به تدریج جایگزین بمب‌افکن‌های قدیمی آمریکا شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز