پس از وضع محدودیت‌های محرمی طالبان، محرم امسال گواه تنش و حمله طالبان بر عزاداران بود

Submitted on پ., 07/27/2023 - 08:44

درست یک روز پس از اعلام محدودیت‌های طالبان بر چگونگی برگزاری مراسم محرمی در افغانستان، نوارهای تصویریی از سوی عزداران در شبکه‌های اجتماعی نشر شد که در آن، طالبان در حال حمله و لت و کوب عزداران دیده می‌شوند.

تنش‌های محرمی در چند روز پسین، از موضوعات داغ و «نگران‌کننده» افغانستان بوده است که خیلی‌ها را وادار به واکنش کرده است.

امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری که پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، خود را «رئیس جمهوری سرپرست» افغانستان می‌خواند، طالبان را «ملیشه‌های یزیدی» خوانده و عزاداران را تشویق به ایستادگی با طالبان کرده است.

یکی از فعالیت‌های مربوط به محرم که طالبان آن را ممنوع کرده‌اند، برافراشتن پرچم‌های محرمی در سطح شهر و ایجاد سقاخانه‌ها و دروازه‌های محرمی است. 

آیت‌الله سید محسن حجت، از علمای شیعه افغانستان که اخیرا خیلی‌ها در مخالفت با او سخن می‌زنند، به‌گونه‌ای فعالیت‌های ممنوع شده را جزء جداناپذیر مراسم محرمی می‌داند و از شیعه‌ها می‌خواهد تا در مقابل این ممنوعیت طالبان حتی اگر مورد حمله قرار گیرند، بایستند.

آیت‌الله حجت که در یک مراسم محرمی در کابل سخنرانی می‌کرد، عزدارای را «پایه و اساس» تشییع خواند و با «حکومت» خواندن رژیم طالبان، گفت که سرپیچی از این اقدام طالبان، وظیفه همه است و عزاداران نباید دست از برافراشتن پرچم بکشند.

این عالم شیعی، ایستادگی در برابر این ممنوعیت طالبان را ایستادگی برای حسین تعبیر کرد.

در این میان اما، برخی‌ها شیعه‌ها را به «بیداری» فرا می‌خوانند و افزون بر نکوهش لت‌و‌کوب عزاداران از سوی طالبان، دروازه‌زدن و برافراشتن پرچم‌های محرمی در سطح شهر را «تجارت انحصاری» چند خانواده می‌‌خوانند.

داود ناجی، آگاه سیاسی و مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در این مورد می‌گوید که «آنچه را طالبان ممنوع کرده‌اند (دروازه‌زدن سقاخانه، و…) جز اصلی مراسم محرم نیست، بلکه بیشتر تجارت چند خانواده است که سالانه هزاران متر تکه (پارچه) سیاه و سرخ نوشته‌شده را وارد می‌کنند و انحصار تجاری ورود این پارچه را دارند.»

طالبان در دومین سال قدرت خود به بهانه تامین امنیت، محدودیت‌هایی را بر چگونگی برگزاری مراسم محرمی اعمال کرده‌اند. این محدودیت‌ها خیلی‌ها را نگران‌ کرده که مبادا آهسته آهسته، تنوع مذهبی در افغانستان به کلی از سوی طالبان سرکوب شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز