کاخ سفید: ایران به روسیه کمک می‌کند برای جنگ در اوکراین یک کارخانه تولید پهپاد بسازد

Submitted on ش., 06/10/2023 - 05:37

بر اساس یافته‌های اطلاعاتی آمریکا که دیروز، جمعه نهم ژوئن، توسط کاخ سفید منتشر شد، ایران مواد مورد نیاز برای تأسیس کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در شرق مسکو را در اختیار روسیه قرار داده و به این کشور کمک می کند تا برای جنگ در اوکراین یک کارخانه تولید پهپاد بسازد.

بنا بر گزارش اسوشیتدپرس، کاخ سفید، روز گذشته، ضمن انتشار تصاویر ماهواره ای مربوط به ماه آوریل از چند صد کیلومتری شرق مسکو، جایی که این تاسیسات صنعتی "احتمالاً ساخته خواهد شد"، اعلام کرد که مقامات آمریکایی بر این باورند که کارخانه ای که در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگای روسیه در حال ساخت است می‌تواند تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری رسیده و عملیاتی شود.

جان کربی، هماهنگ‌کنندۀ ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با بیان اینکه مقامات آمریکایی بر این باورند که ایران، علاوه بر این، همچنان پهپادهای تهاجمی یک طرفه ساخت این کشور را به ارتش روسیه عرضه می‌کند، گفت: "این پهپادها از طریق دریای خزر، از امیرآباد در ایران به ماخاچ قلعه روسیه ارسال می‌شوند و سپس توسط روسیه علیه نیروهای اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند."

به گفته کاخ سفید، روسیه تا ماه مه سال جاری میلادی صدها پهپاد تهاجمی یک طرفه و همچنین تجهیزات مرتبط با تولید پهپاد را از ایران دریافت کرده است. 

جان کربی در این رابطه گفت:

این یک مشارکت دفاعی تمام عیار است که برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی مضر است... ما همچنان به استفاده از تمام ابزارهایی که برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها در اختیار داریم از جمله اطلاع رسانی از طریق به اشتراک گذاشتن آن با مردم ادامه می‌دهیم و آماده انجام کارهای بیشتری هستیم.

دولت بایدن، روز جمعه، در اطلاعیه ای ضمن تاکید بر "حیاتی بودن آگاهی بخش خصوصی از تعهدات قانونی خود و تبعیت از کنترل‌ها و تحریم‌های صادراتی ایالات متحده"، به منظور کمک به تجار و دولت‌ها در اتخاذ تدابیری برای اطمینان از اینکه سهواً در برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران مشارکت نمی‌کنند، توصیه‌های تازه‌ای صادر کرد تا با دسترسی ایران به قطعات ساخت شرکت‌های غربی برای تولید پهپادها مقابله کند.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا در ماه‌های اخیر قوانینی را برای قطع جریان تامین و ارسال قطعات پهپاد به روسیه و ایران وضع کرده‌اند.

کاخ سفید ماه گذشته اعلام کرد روسیه پس از استفاده از اکثر ٤‬٠٠ پهپادی که قبلا از تهران خریداری کرده بود، به دنبال خرید پهپادهای پیشرفته تهاجمی از ایران است. ایالات متحده سال گذشته برای اولین بار تصاویر ماهواره‌ای و یافته‌های اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایران صدها پهپاد تهاجمی را به روسیه فروخته است. 

این در حالی ست که به گفته کاخ سفید، ایران نیز به دنبال خرید تجهیزات نظامی از جمله هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها و هواپیماهای آموزشی رزمی از روسیه است. تهران در ماه آوریل اعلام کرد که قرارداد خرید جنگنده سوخو-٣‬٥ روسی را نهایی کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز