پرونده‌ای برای مرگی مشکوک در تاریخ ادبیات؛ بررسی قضایی ادعای مسمومیت پابلو نرودا در شیلی آغاز شد

Submitted on پ., 02/16/2023 - 09:53

کارشناسان نتایج نمونه‌برداری از بقایای جسد پابلو نرودا را تجزیه و تحلیل کرده‌اند تا دریابند که آیا این شاعر در سال ۱۹۷۳ به قتل رسیده یا به مرگ طبیعی مرده است.

هیئت کارشناسانی که در مورد مسمومیت احتمالی پابلو نرودا شاعر شیلیایی تحقیق کردند، یافته‌های خود را روز چهارشنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) به پائولا پلازا، قاضی این پرونده ارائه کردند. قاضی پلازا گفت:

اکنون مرحله بررسی، مطالعه، ارزیابی و ارزیابی فرا می رسد تا دادگاه بتواند تصمیم بگیرد. اما من نمی‌توانم مسئولیت آنچه را که در در مطبوعات منتشر می‌شود بپذیرم.

رسانه‌های شیلی این هفته به طرح مجدد نظریه‌ای پرداختند که می‌گوید نرودا بر اثر سرطان که به آن مبتلا بود جان خود را از دست نداده، بلکه به دنبال تزریق عمدی باکتری بوتولیسم از دنیا رفته است.

رودولفو ریس، وکیل و برادرزاده شاعر، اطمینان داد که نتایج آزمایشگاه‌هایی که به گفته وی به آنها دسترسی داشته، مسموم شدن پابلو نرودا را تأیید می‌کند. وی گفت:

این باکتری یک سلاح بیولوژیکی است که به پابلو نرودا تزریق شد و چند ساعت بعد او مرد.

اما بخشی از بستگان نرودا با این فرضیه مخالفند و می‌گویند شاعر بر اثر بیماری مرده است. برناردو ریس، نوه برادر نرودا این ادعاها را رد کرد و در عوض مدعی شد که گزارش‌های علمی پیوندی میان فوت نرودا با اقدام قتل را مشخص نمی‌کند.

پابلو نرودا در ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۳، دوازده روز پس از کودتای ژنرال پینوشه علیه رئیس جمهور سوسیالیست شیلی، سالوادور آلنده درگذشت. کارشناسان بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ به اتفاق آرا با رد روایت رسمی رژیم نظامی وقت را که مدعی درگذشت شاعر به دلیل پیشرفت ناگهانی سرطان بودند، رد کردند. اما با این حال نتوانستند موضوع تزریق عمدی میکروب یا سموم باکتریایی به بدن نرودا را تایید یا رد کنند.

در فرضیه مسمومیت گفته می‌شود که پابلو نرودا بر اثر یک تزریق مرموز جان داده و این تزریق یک روز قبل از عزیمت او به مکزیک اتفاق افتاده است. نرودا قصد داشت برای رهبری مخالفان رژیم پینوشه در تبعید به مکزیک برود.

جسد شاعر شیلیایی در سال ۲۰۱۳ برای تجزیه و تحلیل نبش قبر شده و در سال ۲۰۱۷ روی یکی دندان‌های او سم کلستریدیوم بوتولینوم یافت شد.

ریکاردو الیسر نفتالی ریس باسوالتو که با اسم مستعارش پابلو نرودا شناخته شده است، دیپلمات، سیاستمدار و شاعر نوگرای شیلیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۱ بود. تاکنون چنددین کتاب از او به دست مترجمان چیره‌دست و بزرگ ایرانی به فارسی ترجمه شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز