نظرسنجی گالوپ: ٩‬٤درصد‬ مردم افغانستان به زندگی خود نمره "رنج" داده‌اند

Submitted on Mon, 04/04/2022 - 12:40

پس از بازگشت طالبان به قدرت در سال گذشته میلادی، وضعیت زندگی مردم افغانستان بدتر شده و چند ماهی است که فقر و بیکاری بیش از ٩‬٥ درصد از جمعیت این کشور را به چالش کشیده است.

حالا نهاد تحلیلی و مشورتی «گالوپ» برای اینکه دریابد چه درصد از مردم و در چه سطحی زیان‌مند شده‌اند و نگاه‌شان به زندگی کنونی‌شان چگونه است، بررسی را انجام داده که در آن دریافته که از میان تمام اشتراک‌کنندگان این بررسی، ٩‬٤‬ درصدشان پایین‌ترین نمره را به زندگی‌شان داده‌اند.

گالوپ، زندگی افراد را نظر به نمره‌ای که به زندگی خودشان می‌دهند در دسته‌های "درحال رونق"، "درحال تقلا" و درحال "رنج‌کشی" دسته‌بندی کرده که از میان تمام پرسش‌شوندگان مرد ٩‬٦‬ درصدشان و از میان زنان اشتراک‌کننده ٩‬٢ درصدشان، پایین‌ترین نمره را به زندگی حال و آینده خود داده‌اند.

گالوپ در این نظرسنجی توضیح داده که این میزان از "رنج‌کشی" و نارضایتی، نه تنها بلندترین آمار در افغانستان است، بلکه بلندترین میزان "رنج‌کشی" در میان کشورهایی است که از سال ٢٠٠٥ بدین‌سو، گالوپ بررسی کرده‌ است.

 

گالوپ می‌گوید باتوجه به محدودیت‌هایی که طالبان پس از برگشت به قدرت بر زنان افغانستان وضع کرده‌اند، زنان افغانستان در مورد «مسیر زندگی آینده‌شان، بدبین هستند».

در چند ماه پسین، طالبان، حق کار زنان را محدود کرده، محدودیت سفر بر آنان وضع کرده و دختران دانش‌آموز را از رفتن به مدرسه‌های متوسطه منع کرده‌اند.

در این نظرسنجی وقتی گالوپ از زنان افغانستان پرسیده که برای زندگی‌شان در ٥ سال آینده از ٠ تا ١٠ نمره دهند، میانگین نمره داده شده ١.٨‬ بوده که پایین‌ترین نمره در میان کشورهای جهان بود که گلوب تاکنون بررسی کرده است.

نهاد گلوپ، میزان رضایت مردم از زندگی‌شان را در کشورهای جهان براساس برداشت خودشان بررسی می‌کند که تاکنون از این روش در ١٥٠ کشور استفاده کرده است.؟

این نهاد برای سنجش میزان رضایت مردم از زندگی‌شان، از الگوی روان‌سنجی بنام "مقیاس مرجع خود کانتریل" استفاده می‌کند که بربنیاد آن، در پرسش‌نامه از افراد خواسته می‌شود تا به زندگی خود از ٠ تا ١٠ که کمترین و بیشترین میزان رضایت از زندگی است، نمره دهند.

در یک ماه پسین، با داغ شدن جنگ روسیه و اکراین، توجه جهانی از افغانستان به شدت کاهش یافته، اما بحران در این کشور به هیچ وجه کاهش نیافته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز