نسخه‌ای برای حل مشکلات دارندگان سهام عدالت؛ ۸ فاز برای آزادسازی+نموداز

Submitted on س., 08/04/2020 - 01:19

به گزارش اقتصادنیوز اغلب کارگزاران بورس، هنوز نتوانسته‌اند بستری مناسب و سیستماتیک را برای پاسخگویی فراهم کنند. در شرایطی که به نظر می‌رسد نقایص فرآیندی متهم اصلی در این ماجراست کارشناسان برای اصلاح فرایند آزادسازی سهام عدالت طرحی ۸ ماده‌ای را آماده و ارائه کرده‌اند.

در شکل زیر به‌صورت خلاصه اجرای پیشنهادی برای اصلاح فرآیند فروش سهام عدالت ارائه شده است. این روش در واقع یک تغییر در رویکرد عملیاتی حساب‌های معاملاتی و انجام معاملات در سطح حساب کارگزاری و تخصیص آن در سطح حساب مشتریان برای افزایش کارآیی بوده است.

 ۱- ابتدا دارندگان سهام عدالت که اطلاعات هویتی آنها مورد تایید قرار گرفته، می‌توانند از طریق یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز فروش سهام عدالت و از طریق سرویس‌هایی که شرکت سپرده‌گذاری در اختیار آنها قرار داده ثبت‌نام و کارگزار ناظر خود را تعیین کنند.

۲- پس از تایید و تکمیل انتخاب کارگزار ناظر، دارندگان سهام عدالت می‌توانند درخواست فروش را تا سقف ۳۰ درصد از ارزش روز سبد ثبت کنند.

۳- سفارش‌ها در سطح حساب مشتریان به شرکت سپرده‌گذاری ارسال می‌شود تا پس از بررسی صحت و اعتبار سفارش‌ها، از سطح حساب مشتری به سطح حساب کارگزار ناظر برای نمادهای دارای سفارش فروش تجمیع و به حساب کارگزار مربوط برای مدیریت فروش ارسال شود. این فرآیند دو روز کاری زمان می‌برد و جزو فرآیندهای نوینی است که در سهام عدالت اجرا شده است.

۴- معامله‌گران کارگزاری با هماهنگی ناظر بازار و بر حسب شرایط بازار باید فروش‌ها را به‌نحوی انجام دهند که علاوه بر اجرای بهترین قیمت ممکن، کمترین آسیب به بازار وارد شده و به نوعی بازارگردانی سفارش‌ها را انجام دهند تا از رفتارهای هیجانی در بازار جلوگیری شود. این فرآیند حسب شرایط بازار ممکن است زمانبر باشد.

۵- معاملات سهام عدالت در سطح حساب کارگزاران ناظر مربوط در بازار انجام می‌شود و نتیجه آن به سیستم‌های بک‌آفیس کارگزاران و ارکان مربوط ارسال می‌شود.

۶- شرکت سپرده‌گذاری به دریافت اطلاعات اقدام و نتیجه معاملات و کنترل صحت و تطابق آن را بررسی می‌کند و در صورت صحت اطلاعات به عملیات تخصیص و تسویه و پایاپای اقدام می‌کند.

۷- پس از انجام معاملات در سطح حساب کارگزار، عملیات تخصیص معاملات از سطح حساب کارگزار به سطح حساب مشتریان همان کارگزاری به‌صورت سیستماتیک صورت می‌پذیرد. این فرآیند سه‌ روز کاری زمان می‌برد و جزو فرآیندهای نوینی است که در سهام عدالت اجرا شده است.

۸- پس از عملیات تخصیص، سه‌روز کاری پس از انجام معامله نتایج جزئیات تسویه و پایاپای در سطح مشتریان از طریق زیرساخت‌های فراهم شده در شرکت سپرده‌گذاری ارسال می‌شود تا کارگزاران بتوانند عملیات پرداخت و تسویه با مشتریان را انجام دهند.

 

 

منبع
eghtesadnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز