متقی در دیدار با سرپرست سفارت بریتانیا خواهان گشایش کنسولی طالبان در لندن شد

Submitted on پ., 07/06/2023 - 06:46

پس از سقوط دوباره افغانستان به دست طالبان به تاریخ ۱۵ اوت ۲۰۲۱، این نخستین سفر رسمی مسئول سفارت بریتانیا برای افغانستان به کابل است. 

طالبان در همین نخستین دیدار رسمی، فرصت را غنیمت شمرده و با پیشنهاد گشایش کنسولگری طالبان در لندن، برای گسترش «مشروعیت غیررسمی» رژیم خود تلاش کرده‌اند.

در اعلامیه وزارت خارجه طالبان که در مورد این دیدار منتشر شده، آمده که امیرخان متقی در این دیدار به سرپرست سفارت بریتانیا گفته که برای «حل مشکلات افغان‌های مقیم بریتانیا و دسترسی به خواسته‌های سالم آنها» خدمات کنسولی وزارت خارجه طالبان باید در لندن آغاز شود.

هرچند در این اعلامیه، چیزی در مورد واکنش سرپرست سفارت بریتانیا در برابر این خواست امیرخان متقی نیامده است، اما به نقل از رابرت چاترتن دکسن آمده که او از «تحکیم امنیت و ثبات» ابراز رضایت کرده و گفته که زمینه برای پیشرفت در بخش‌های تجارت، صنعت و آموزش فراهم شده است.

در کنار این، وزیر خارجه طالبان در این دیدار از سیاست بریتانیا در مورد عدم پشتیبانی از گروه‌های مخالف طالبان، قدردانی کرده و لندن را به «جرأت به تعامل» با طالبان تشویق نموده و گفته که راهبرد لندن در قبال طالبان نباید براساس گزارش‌های رسانه‌ای باشد.

در کنار این، سرپرست سفارت بریتانیا در این سفر خود، با وزیر تحصیلات عالی طالبان نیز دیدار کرده و گفته شده که در این دیدار در مورد پیشرفت تحصیلی گفتگو کرده است.

پس از گذشت نزدیک به ۲ سال، هنوز هیچ کشوری به‌گونه رسمی، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. هرچند طالبان موفق شده‌اند تا با گشایش سفارت و یا کنسولگری خود در برخی از کشورهای همسایه با آنان روابط دیپلماتیک برقرار کنند.

گفته شده که شکل‌گیری حکومت همه‌شمول و بازگشت دختران به تحصیل از پیش‌شرط‌های اصلی شماری زیادی از کشورها برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز