دعوت امانوئل ماکرون از نخست‌وزیر عراق: "بغداد می‌تواند روی پاریس حساب کند"

Submitted on ی., 12/04/2022 - 12:54

دفتر ریاست جمهوری فرانسه تأکید کرد که پاریس و بغداد خواستار توسعۀ همکاری‌های دوجانبه هستند. علاوه بر این امانوئل ماکرون به السودانی گفته است که در امر مبارزه با تروریسم و همچنین در رویارویی با تهدیدهای موجود علیه حاکمیت ملی عراق،  این کشور "می‌تواند روی فرانسه حساب کند".

در اعلامیه‌ای جداگانه، کاخ الیزه خبر داد که بزودی یک اجلاس منطقه‌ای در اردن با شرکت فرانسه، عراق و کشورهای همسایه برگزار خواهد شد. این موضوع نیز طی گفتگوی تلفنی ماکرون – السودانی قطعیت یافته است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که اجلاس اردن قبل از پایان سال میلادی – یعنی حداکثر تا چهار هفتۀ دیگر – و آنهم در شرایطی برگزار می‌شود که تنش‌های گوناگونی میان فرانسه و ترکیه، و فرانسه و ایران وجود دارد.

قبلاً در تابستان ۲٠۲۱ اجلاس مشابهی در بغداد تشکیل شده بود. هنوز دقیقاً معلوم نیست که کدامیک از کشورهای منطقه در اجلاس اردن شرکت خواهند داشت.

یکی از دلایل نگرانی‌های کنونی بغداد، تنش در مناطق کردنشین است. از یک سو ترکیه حملات هوایی خود را علیه نیروهای کرد ادامه می‌دهد. اردوغان حتی گفته است که شاید بار دیگر عملیات زمینی را در مرز سوریه آغاز کند.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران نیز اخیراً چند حملۀ موشکی و پهپادی در کردستان عراق انجام داده است. مقامات نظامی جمهوری اسلامی می‌گویند که با نیروهای تجزیه‌طلب و تروریست مبارزه می‌کنند.

کمتر از یک ماه قبل، امانوئل ماکرون ابراز امیدواری کرده بود که بتواند اجلاس منطقه‌ای را "با حضور همسایگان عراق و حتی نماینده‌ای از ایران" برگزار نماید.

اما در وضعیت کنونی، و با توجه به موضع‌گیری‌های صریح ماکرون در دفاع از "انقلاب ایران" و همچنین ملاقاتش با شخصیت‌های مخالف ایرانی، بعید به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی اعزام نمایندگان خود را برای حضور در یک اجلاس منطقه‌ای، آنهم در اردن، بپذیرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز