نشست تاشکند با پیشنهاد ایجاد «کمربند امنیتی» در اطراف افغانستان به پایان رسید

Submitted on جمعه, 04/14/2023 - 07:25

در اعلامیه‌ی مشترک وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که نسخه‌ای از آن در ویب‌سایت وزارت خارجه ایران منتشر شده، آمده که در این نشست، اشتراک‌کنندگان، وضعیت امنیتی افغانستان را «وخیم» خوانده و بر توسعه «جبهه متحد علیه تروریسم» تاکید کردند.

 

برخلاف طالبان که همواره موجودیت گروه‌های تروریستی در افغانستان را انکار کرده‌اند، در اعلامیه نشست تاشکند آمده که «همه گروه‌های تروریستی» همانند داعش، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستانی، القاعده و چندین سازمان تروریستی دیگر در افغانستان فعال هستند و «تهدیدی جدی» برای منطقه و جهان تلقی می‌شوند.

در نشست تاشکند، وزرای خارجه ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

در اعلامیه مشترک اشتراک‌کنند‌گان این نشست آمده که به ابتکار ازبکستان، پیشنهاد شد تا برای در امان ماندن کشورهای همسایه افغانستان از تهدید سازمان‌های تروریستی فعال در این کشور، «یک کمربند امنیتی» در اطراف افغانستان کشیده شود.

همچنین پیشنهاد شده تا «یک گروه مذاکره‌کننده بین‌المللی» نیز تحت نظارت سازمان ملل و تاجیکستان ایجاد شود.

در کنار این، نشست تاشکند همچنین از ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان که بازتاب‌دهنده منافع تمام اقشار جامعه باشد، اعلام حمایت کرد و نیز از طالبان خواست تا به حقوق بشر شامل حقوق تمامی گروه‌های قومی، زنان و کودکان احترام بگذارند.

این چهارمین دور نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان بود که برخلاف دورهای پیشین، این‌بار از وزیر خارجه طالبان نیز دعوت شده بود. هرچند تصاویر نشر شده از این نشست نشان می‌دهد که به وزیر خارجه طالبان، اجازه حضور در این نشست داده نشده و هیئت طالبان، فقط فرصت دیدارهای حاشیه‌ای را داشتند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز