نشریۀ فارین پالسی: ایران ارسال تسلیحات به روسیه را دو برابر می‌کند

Submitted on ش., 03/04/2023 - 09:42

نشریۀ آمریکایی فارین پالسی، به نقل از پنج مقام آمریکایی و ناتو که نام آنها فاش نشده، گزارش داده است که قراردادهای نظامی جدید میان ایران و روسیه و افزایش حمایت نظامی  تهران از مسکو، به طولانی‌تر شدن جنگ جاری در اوکراین منجر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، رهبران ارشد ایالات متحده و متحدان این کشور، ایران را به دلیل ارسال پهپاد به روسیه مورد انتقاد قرار داده و متعهد شده‌اند که از هر آنچه که در توان دارند برای جلوگیری از ارسال این محموله‌ها استفاده کنند. اما این مقامات در پشت درهای بسته اذعان می‌کنند که هیچ راه واقع‌بینانه‌ای برای جلوگیری از ورود محموله های نظامی ایران به روسیه جهت به کارگیری در جنگ اوکراین، وجود ندارد.

یکی از مقامات ارشد اروپای شرقی که این موضوع را پیگیری می‌کند، به نشریۀ فارین پالسی گفته است: «متاسفانه اقدامات ما برای اینکه این اتحاد نامقدس را تنها با تحریم‌ها متوقف کنیم، با محدودیت‌هایی روبرو است».

به گزارش این نشریۀ آمریکایی، هدف واشنگتن و متحدانش این است که همکاری بین مسکو و تهران مختل شود تا با توقف دسترسی روسیه به تأمین کنندگان تسلیحات نظامی، روند پایان دادن به جنگ در اوکراین تسریع شود.

این در حالی است که بسیاری از تجهیزات نظامی روسیه رو به اتمام است و پایگاه صنعتی دفاعی آن تحت فشار تحریم های غرب قرار گرفته است؛ به همین دلیل مسکو برای تداوم نبرد در اوکراین، به طور فزاینده‌ای در پی کمک‌های خارجی و انتقال تسلیحات از کشور همسایۀ خود بلاروس، ایران، کره شمالی و احتمالاً چین است.

ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، در مصاحبه اخیر خود با «سی‌بی‌اس نیوز» گفت: «اتحاد نظامی روسیه و ایران در حال حاضر به سرعت در مسیری بسیار خطرناک پیش می‌رود.»

وی افزود: «روسیه در قبال دریافت تسلیحات از ایران، پیشنهاد کمک به برنامه موشکی این کشور را داده و امکان ارائۀ هواپیماهای جنگنده به ایران را نیز در نظر گرفته است».

ویلیام برنز تأکید کرد: «این موضوع نه تنها خطرات آشکاری را برای مردم اوکراین ایجاد می کند بلکه برای دوستان و شرکای ما در سراسر خاورمیانه نیز خطراتی را به همراه دارد».

به گزارش نشریۀ فارین پالسی، اتحاد رو به رشد ایران و روسیه باعث افزایش نگرانی ها در ناتو شده است به طوریکه یکی از مقامات ناتو که نام او فاش نشده، گفته است: «ایران اکنون بخشی از جلسات اطلاعاتی ما در مورد جنگ اوکراین است».

پیش از این، شماری از اشخاص و نهادهای ایرانی به دلیل مشارکت در ارسال پهپاد و تسلیحات نظامی به روسیه جهت به کارگیری در جنگ اوکراین، مورد تحریم آمریکا و کشورهای اروپایی قرار گرفتند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز