نرخ بهره افزایش می یابد؛ وام با بهره ی ثابت یا شناور را انتخاب می کنید؟

Submitted on پ., 11/04/2021 - 22:28

پس از اینکه بانک مرکزی کانادا اعلام کرد که شاخص نرخ بهره بدون تغییر همان 0.25٪ از زمان شروع پاندمیک در ماه مارچ 2020 باقی می ماند، بانک مرکزی امیدوار است با کاهش هرچه بیشتر هزینه های استقراض و سرمایه گذاری، اقتصاد را تحریک کند. این در حالی است که بانک مرکزی در تازه ترین بیانیه خود به صراحت اعلام کرده است که با بازگشت اقتصاد به حالت عادی و تورم بالاتر از حد انتظار، آمادگی دارد تا در اسرع وقت نرخ بهره را افزایش دهد.

تحلیلگران نسبت به جزئیات اعلامیه سیاست بانک مرکزی هشدار دادند که نرخ بهره ممکن است سریعتر از آنچه قبلا انتظار می رفت افزایش یابد.
رابرت مک‌لیستر، استراتژیست وام مسکن، می‌گوید: تا زمانی که فاجعه اقتصادی دیگری رخ ندهد، نرخ‌های بهره به سرعت، به محض پایان بهار و احتمالاً زودتر افزایش خواهند یافت.

بانک مرکزی اشاره کرد در مورد افزایش شدید تورم، که ممکن است برای اولین بار در سه ماهه آپریل تا جون 2022 نرخ بهره را افزایش دهد. تحلیلگران پیش از این انتظار داشتند که نرخ بهره در نیمه دوم سال 2022 از پایین ترین سطح تاریخی خود افزایش یابد. اما آنان اکنون انتظار دارند که در اواسط سال آینده، نرخ بهره سریعتر از حد انتظار افزایش یابد که بر هزینه وام های با نرخ بهره شناور تأثیر خواهد گذاشت.

خریداران خانه های کانادایی وام مسکن با نرخ شناور را بر بهره ی با نرخ ثابت ترجیح می کنند.
از آنجایی که کانادا پایین‌ترین نرخ بهره را در تاریخ دارد، در میان وام‌های رهنی جدید، کسانی که وام‌های مسکن با نرخ متغیر را انتخاب می‌کنند، از وام مسکن با نرخ ثابت پیشی گرفته‌اند. این اولین بار در حداقل ۵ سال گذشته است.

به گزارش فایننشال پست کانادا، دارن کینگ، اقتصاددان بانک ملی کانادا، در گزارش اخیر خود نوشت که بیش از نیمی از وام های مورتگیج جدید ارائه شده توسط بانک ها در ماه جولای با نرخ بهره شناور شامل تمدید و تامین مالی مجدد است.

بر اساس این گزارش، وام‌های جدید با نرخ شناور 51.3 درصد و وام‌های با نرخ ثابت 48.7 درصد از کل وام‌های با نرخ ثابت را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، دلیل تمایل کانادایی ها به بالا آوردن بدهی کمتر منجر به افزایش وام های با نرخ شناور شده است و عمدتاً به این دلیل است که آنها معتقدند بانک کانادا نرخ بهره را به همین زودی بالا نخواهد برد. این کار را تا پایان سال آینده در نظر نخواهد گرفت.

نویسنده گزارش خاطرنشان کرد: خریدارانی که نرخ سود متغیر را به جای نرخ سود ثابت انتخاب کردند، با پرداخت همان هزینه ماهانه، قدرت خرید خود را 9 درصد افزایش دادند.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز،‌ بر اساس داده های ارائه شده توسط وب سایت مقایسه نرخ بهره Ratespy.com، بهترین نرخ شناور 5 ساله در بین تمام وام دهندگان 0.98٪ است، در حالی که ارزان ترین نرخ ثابت 5 ساله 1.75٪ است. در مقایسه با این دو، خریداران مطمئناً می‌خواهند موردی را انتخاب کنند که نرخ بهره کمتری دارد.

اما صنعت املاک نگران است که اگر نرخ بهره افزایش یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا تاثیر افزایش ماهانه وام مسکن اقتصاد کانادا را آسیب پذیر خواهد کرد؟

با توجه به عوامل دوگانه نرخ بهره از لحاظ تاریخی پایین و تمایل به فضای بیشتر و بیشتر، کانادایی ها در طول همه گیری، مقدار زیادی بدهی وام مسکن مقروض شده اند. افزایش وام های مورتگیج کل بدهی مصرف کننده را افزایش داده و آن را به 2.15 تریلیون دلار رسانده است که از ارزش کل اقتصاد کانادا بیشتر است.
داده های Equifax نشان می دهد که در سه ماهه دوم سال جاری، کانادایی ها برای 410000 وام مسکن درخواست داده اند که بزرگترین افزایش سه ماهه ثبت شده است و افزایش 60 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
طبق آمار وب‌سایت مقایسه محصولات مالی RATESDOTCA، درصد کانادایی‌هایی که نرخ بهره شناور را انتخاب می‌کنند در این ماه به نزدیک به 32 درصد افزایش یافته است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته کمتر از 13 درصد بود.

داگلاس پورتر، اقتصاددان ارشد BMO در گزارشی به مشتریان نوشت که این بانک اکنون انتظار دارد بانک کانادا افزایش نرخ بهره را در اواسط سال 2022 آغاز کند و تا پایان سال 2023 هر سه ماه یکبار به افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره ادامه دهد و به سطح قبل از همه گیری یعنی بهره ی 1.75٪. بازگردد.

لیا زلاتکین، کارگزار وام در سایت LowestRates.ca که یک سایت مقایسه نرخ بهره است از طریق ایمیل گفت که اگر شرایط وام شما در حال اتمام است، ممکن است بخواهید به این فکر کنید که اکنون وام با نرخ بهره پایین‌تری را بگیرید تا از افزایش آن جلوگیری کنید. او گفت که هر چه بتوانید نرخ بهره را به 2 درصد نزدیکتر کنید، بهتر است. با این حال، وی افزود: باید مراقب بود که برای ابطال زودهنگام وام ها جریمه های سنگینی را نپردازید.

پل میمز، معاون بازاریابی بخش وام مسکن CIBC، گفت که اگر از ریسک کردن متنفرید و اگر تغییرات در نرخ بهره شما را آزار می دهد، باید یک نرخ بهره ثابت را انتخاب کنید.
تورنتوپرشنز
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز