ناخرسندی باکینگهام و الیزه از لغو سفر رسمی چارلز سوم، پادشاه بریتانیا به فرانسه

Submitted on ش., 03/25/2023 - 11:58

پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه، در هفته‌های اخیر، شاهد تظاهرات خیابانی در اعتراض به افزایش سن بازنشستگی بوده است. تظاهرات اعتراضی، روز پنج‌شنبه ۲۳ مارس به دعوت سندیکاهای فرانسه، در اعتراض به تغییر در قانون بازنشستگی به خشونت کشیده شد، موضوعی که منجر به لغو دیدار رسمی پادشاه بریتانیا از فرانسه شد. 

سفر به دو کشور آلمان و فرانسه، نخستین سفر خارجی چارلز سوم، از زمان پادشاهی وی، پس از درگذشت الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، است. 

این سفر که نقطه عطفی برای بهبود روابط میان فرانسه و بریتانیا پس از برگزیت بود،‌ برای دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار بود و مقامات فرانسه، به ویژه امانوئل مکرون، با وجود اعتراضات گسترده در سراسر کشور، در تلاش بودند تا سفر رسمی چارلز سوم به فرانسه انجام شود اما در نهایت در روز جمعه ۲۴ مارس، یک روز پس از خشونت‌های روز پنج‌شنبه، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه و دولت بریتانیا، تعویق سفر رسمی چارلز سوم به فرانسه را تایید کردند. 

هنوز مشخص نیست که زمان برگزاری این سفر به چه تاریخی موکول شده است اما سفر رسمی پرنس چارلز به همراه همسرش به آلمان،‌ بدون تغییر در تاریخ، از روز چهارشنبه آینده آغاز خواهد شد. 

لوموند، نشریه چاپ فرانسه، که سفر چارلز سوم به فرانسه را، همانند شماری از نشریات بریتانیایی، سفری مهم ارزیابی کرده است، در شماره روز شنبه ۲۵ مارس نوشت: سفر پادشاه بریتانیا به فرانسه، سفری نمادین و نشانگر بازگشت به سفرهای خارجی پادشاهی در فرانسه است زیرا آخرین سفر خارجی ملکه الیزابت دوم به سال ۲۰۱۵ و بازدید از مالت برمی‌گردد. 

لوموند می‌افزاید: سفر چارلز سوم به فرانسه، نخستین سفر مهم پادشاه جدید این کشور بود، سفری برای تجدید روابط میان دو قدرت اروپایی. به نوشته لوموند: تصمیم برای سفر رسمی به فرانسه و آلمان، پیش از مراسم تاجگذاری که قرار است اول ماه مه برگزار شود، دلیل دیگری بر توجه لندن به دو پایتخت اروپایی پاریس و برلین است. 

پس از «سرمای برگزیت»، به نوشته لوموند، نخستین سفر خارجی چارلز سوم، سفری نمادین برای گرم شدن روابط در قاره اروپا بود، اما لغو این سفر ناخرسندی کاخ باکینگهام را به دنبال داشت. 

کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد: پادشاه منتظر فرصتی است تا تاریخ جدیدی برای سفر به فرانسه تعیین شود. این بیانیه با اشاره به تماس امانوئل مکرون با پادشاه بریتانیا پیش از تصمیم لغو این سفر، تاکید کرد: تصمیم برای انجام یا لغو این سفر در نهایت در دفتر نخست‌وزیری انجام می‌پذیرد و دولت بریتانیا در نهایت تاریخ برگزاری این سفر را به تعویق انداخت. 

در حالیکه در آن‌سوی دریای مانش، بریتانیا در حال آماده شدن برای مراسم تاجگذاری چارلز سوم است،‌در سوی دیگر، در فرانسه،‌ نخستین مقصد سفر خارجی پادشاه جدید بریتانیا،‌ با درنظرداشت اهمیت این سفر، تدارک استقبال وسیعی دیده شده بود. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز