میوه های تابستانی ارزان می شود | تقاضا برای خرید میوه کاهش یافت؟ | قیمت روز توت سفید، شاتوت، توت فرنگی، زردآلو، طالبی و ملون را ببینید

Submitted on ش., 05/20/2023 - 10:23

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: در آستانه فصل گرم سال قرار داریم اما قیمت میوه‌های نوبرانه همچنان بالاست و در مغازه‌های سطح شهر هر کیلو گیلاس تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. توت‌فرنگی هم که حدود یک ماه از عرضه آن می‌گذرد هنوز گران است و در میوه‌فروشی‌های مرکز شهر تا کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره علت گرانی میوه‌های نوبرانه و تابستانی به همشهری آنلاین گفت: ارقام نوبری مانند گیلاس و هلو و آلبالو تنها چند روز است که به بازار عرضه شده‌اند و بر این اساس هنوز کشف قیمت درباره صورت نگرفته، برای همین قیمت این میوه‌ها نباید محور بررسی قرار بگیرد چون میوه‌های نوبرانه بلافاصله پس از عرضه و تنها در طی چند روز ممکن است با افت قیمت شدید مواجه شوند اما با این حال این امر نباید سبب شود که مغازه‌داران میوه را بدون فاکتور عرضه کنند.

اسداله کارگر در مورد قیمت میوه‌های تابستانی هم گفت: قیمت‌های اعلامی ما قیمت عمده است و به قیمت عمده میوه‌های تابستانی سود مصوب ۳۵ درصد لحاظ می‌شود که بر اساس محاسباتی که ما انجام داده‌ایم و با لحاظ هزینه ریخت و پاش و ضایعات و کارگر، خرده‌فروشی‌ها میوه را با ۸.۵ تا ۹ درصد سود خالص به فروش می‌رسانند.

کارگر بر تاکید بر اینکه کیفیت میوه در قیمت آن موثر است، ادامه داد: بر این اساس قیمت عمده توت سفید از ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود، میانگین آن ۴۵ هزار تا ۵۵ هزار تومان است. توت سیاه از ۴۵ هزار تومان شروع می‌شود، میانگین آن ۵۰ هزار تومان و سقف آن ۶۰ هزار تومان است. زردآلو هم که افت قیمت داشته است در حال حاضر از حدود ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود و میانگین آن ۷۰ هزار تومان و سقف آن ۹۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در مورد قیمت هلو هم گفت: هلو حدود یک هفته است که به بازار آمده و هنوز ریز است و چندان خوراکی نیست یعنی بیشتر آن هسته است و چون در مرحله نوبری است هنوز کشف قیمت نشده است.

کارگر در مورد قیمت میوه‌های پرطرفدار مانند هندوانه، طالبی و ملون گفت: هندوانه افت قیمت زیادی داشته و در حال حاضر از ۵ هزار تومان، میانگین ۸ هزار تومان تا سقف ۱۲ هزار تومان در میدان مرکزی و عمده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. ملون از ۷ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان و طالبی هم به قیمت ۷ هزار تومان، ۱۷ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان است و قیمت طالبی جانا که کیفیتتش بالاتر است از ۱۴ هزار تومان شروع می‌شود، میانگین آن ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در مورد قیمت موز هم گفت: بین ارقام موز برحسب کیفیت حدود ۱۰ هزار تومان اختلاف قیمت وجود دارد. بر این اساس، موز اکوادور از ۶۵ هزار تا ۷۲ هزار تومان و موز هندی از ۵۵ هزار تا ۶۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: گوجه سبز هم در حال حاضر از ۲۵ هزار تومان تا ۴۰ هزار و ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و عرضه چغاله بادام هم رو به کاهش است و این میوه تقریبا از رده خارج شده است.

کارگر در مورد قیمت توت‌فرنگی گفت: در حال حاضر، توت‌فرنگی گرگان را داریم که در حال اتمام است و قیمت آن از ۴۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۹۰ هزار تومان هم عرضه می‌شود. توت‌فرنگی کرج که کیفیت بالاتری دارد از ۷۰ هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان است و توت‌فرنگی سنندج هم که کیفیت خوبی دارد و بیشتر برای پخت مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد از این هفته یا هفته آینده عرضه می‌شود و هنوز قیمت آن مشخص نیست اما معمولا قیمت آن از ارقام گرگان و کرج ارزان‌تر است.   

برخی گزارش‌ها حاکی از کاهش تقاضا برای خرید میوه تحت تاثیر گرانی و کاهش قدرت خرید مردم دارد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در این باره گفت: وقتی رو به تابستان می‌رویم تنوع میوه بیشتر می‌شود و بر این اساس نمی‌شود گفت میوه نسبت به فصل قبل گران‌تر است اما ما منکر این هم نیستیم که تورم نداریم درواقع وقتی در همه کالاها تورم داشته‌ایم میوه هم از آنها تبعیت می‌کند.

کارگر ادامه داد: درواقع خود میوه گران نمی‌شود بلکه هزینه‌های جانبی تولید و پرورش میوه مانند هزینه‌های کشاورزی و کارگر و حمل و نقل است که باعث گران شدن محصول نهایی می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در مورد میزان تقاضا گفت: در خرید میوه کاهش تقاضا داشته‌ایم اما به معنای این نیست که مردم میوه مصرف نمی‎‌کنند بلکه میزان مصرف خود را مدیریت می‌کنند به گونه‌ای که در یکی دو سال اخیر ضایعات میوه به حداقل رسیده است یعنی اگر کسی قبلا هفته‌ای یک بار میوه می‌خرید امروز در هفته دو یا سه بار به اندازه میزان مصرف خود میوه می‌خرد و به این ترتیب دورریز هم ندارد.  

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز