مولوی عبدالحمید: تمام زندانیان سیاسی باید آزاد شوند

Submitted on جمعه, 02/10/2023 - 13:12

در نوزدهمین جمعۀ اعتراضی در زاهدان، مردم این شهر به رغم جو امنیتی به خیابان‌ها آمدند و دست به تجمع اعتراضی زدند.

مولوی عبدالحمید امام جمعۀ اهل سنت این شهر نیز، همچون هفته های گذشته در مراسم نماز جمعه، سخنرانی کرد و با اشاره به سالروز پیروزی انقلاب گفت: «هر چه از اوایل انقلاب گذشت، به جای آنکه تجربه کسب کنیم و اوضاع بهتر شود، وضع بدتر شد و تنگناها و نابرابری‌ها بیشتر شد».

وی ادامه داد: «افراد زیادی در اوایل انقلاب همراه آن بودند اما کم‌کم جدا شدند یا ما جدایشان کردیم برای اینکه برای خودشان میدانی ندیدند».

مولوی عبدالحمید افزود: «اوایل انقلاب مشکلات اقتصادی به این صورت نبود ولی هرچه گذشت، مشکلات اقتصادی سخت تر شد و حلقه ها را تنگ‌تر کردند؛ من بارها هشدار دادم که حلقه را تنگ نکنید و بگذارید همه در قدرت باشند».

امام جمعۀ اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از اظهارات خود، از حضور نظامیان در پست‌های کلیدی کشور انتقاد کرد و گفت: «الان بیشتر کشور در دست نظامیان است و بسیاری از سردارها در پست‌های سیاسی قرار دارند؛ ما نظامیان را دوست داریم اما میدان آنها نظامی است، میدان آنها دفاع از تمامیت ارضی و برقراری نظم و امنیت است».

وی افزود: «سیاسیون میدانی دیگر دارند و کشور را باید سیاست‌مداران اداره کنند و در رأس پست های سیاسی و اداره کشور قرار گیرند؛ متخصصانی که در میدان سیاست توانمندی دارند باید اداره امور را در دست بگیرند اما بسیاری از متخصصان توانمند ایرانی که کشور به آنها نیاز دارد و باید ایران را بسازند، همه ایران را ترک کرده‌اند ».

ویدئوهای دیگری از اعتراضات مردم زاهدانبه گزارش حال وش/ امروز جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱، مردم زاهدان همانند هفته های گذشته با سردادن شعارهای اعتراضی دست به تجمع زدند.#نه_به_کشتار_بلوچها#خدانور_لجه_ای#مهسا_امینی pic.twitter.com/nDmdidClzf

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از صحبت های خود، با انتقاد از تبعیض‌ها علیه اهل سنت، گفت: «مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند ما هم شهروند درجه یک هستیم اما نه تنها شهروند درجه دو نیستیم بلکه بعضا شهروند درجه سه به حساب می‌آییم و حتی یک نفر از اهل سنت در شورای تأمین نیست؛ در آموزش و پرورش هم تبعیض بیداد می کند؛ در حالیکه برخی استان‌ها و شهرها، اکثریت مردم از اهل سنت هستند».

وی افزود: «من خیلی روی مسایل قومی و مذهبی تاکید ندارم؛ اولویت من بر مسائل ملی و کل کشور است؛ همه ایرانیان با هم برابر هستند. من قبلا گفتم، الان هم می‌گویم همه مردم از هر قوم و از هر دین، برابر هستند و باید حق و حقوق برابری داشته باشند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان تأکید کرد: «حق ملت ایران است که عزت و حرمت داشته باشند. آنها حق‌شان این نیست با وجود این گنج و نعمت خدادادی گرسنه باشند.»

 وی افزود: «ملت ایران از بهبودی وضعیتش نا امید شده و این اعتراضات به همین خاطر است. چون ملت به این نتیجه رسیده که مشکلاتش حل نمی‌شود».

مولوی عبدالحمید در بخشی دیگر از اظهاراتش، با اشاره به عفو و آزادی شماری از معترضان زندانی، گفت: «از این آزادی ها استقبال می کنیم اما همه زندانیان سیاسی باید آزاد شوند؛ اینها بخشی از ملت ایران هستند. ملت ایران دچار مشکل است و اکثریت مردم خواسته‌هایی دارند؛ به این خواسته‌ها توجه کنید؛ فشار و بازداشت و سرکوب مردم جواب نمی‌دهد».

هم اکنون شروع اعتراضات مردم زاهدانبه گزارش حال وش/ امروز جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱، مردم زاهدان همانند هفته های گذشته با سردادن شعارهای اعتراضی دست به تجمع زدند.#نه_به_کشتار_بلوچها#خدانور_لجه_ای#مهسا_امینی pic.twitter.com/702sS8IUBi

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز