مسیر پیش روی پیک‌های رباتی

Submitted on ش., 01/07/2023 - 15:49

مسیر پیش روی پیک‌های رباتی

در کانادا روز به روز تعداد بیشتری از سفارشات مردم توسط ربات‌ها به آن‌ها تحویل داده می‌شود، اما بازار این پیک‌های رباتی همچنان با موانع قابل توجهی روبرو است.

به عنوان مثال، فست فودهای زنجیره‌ای پیتزا هات از ربات‌های شرکت سِرو رباتیکس (Serve Robotics) برای تحویل سفارشات مناطق به خصوصی از ونکوور استفاده می‌کند. در تورنتو، روبات‌های صورتی رنگی به نام جفری مسئولیت تحویل سفارشات شرکت تاینی مایل (tiny mile) را بر عهده داشتند. اما مقامات این شهر در سال گذشته استفاده از آن‌ها را ممنوع کردند.

هدف از استفاده از این پیک‌های رباتی کاهش ترافیک، تشویق کسب و کارهای محلی و کمک به رستوران‌ها در ارائه سفارشات غذایی به مشتریان خود با هزینه‌ای کمتر است.

با توجه به حاشیه سود کم رستوران‌ها، کمبود نیروی کار و نگرانی‌های موجود در خصوص تغییرات اقلیمی، چرا باید یک ساندویچ بوریتو دو پوندی را با یک وسیله نقلیه دو تنی تحویل داد؟

با این حال، به نظر می‌رسد که استفاده از این پیک‌های رباتی به مذاق همه افراد خوش نیامده است.

چندین شهر بزرگ استفاده از آن‌ها را ممنوع کرده‌اند. به گفته آن‌ها، این پیک‌های رباتی خطراتی را برای افراد دارای دید و امکانات حرکتی ضعیف و محدود، افراد مسن و کودکان ایجاد می‌کند. دوچرخه‌سواران از حضور اسکوترهای برقی در مسیرهای دوچرخه‌سواری عصبانی هستند و دیگر تمایل ندارند که با این روبات‌ها نیز در پیست‌ها مواجه شوند.

«ربات‌ها هنگام حرکت و رفت و آمد در پیاده روها توجه اغلب عابران پیاده را به خود جلب می‌کنند، زیرا ما به دیدن آن‌ها عادت نداریم. اغلب اوقات مردم از دیدن آن‌ها به وجد می‌آیند. اما اگر نرخ استفاده از آن‌ها به رشد خود ادامه دهد، در پیاده روهای تنگ شاهد ترافیک خواهیم شد.»

– نقل قول از پرابهجوت گیل، از شرکای وابسته شرکت McKinsey & Co.

برخی دیگر نیز نگران این موضوع هستند که پیک‌های روباتی که توسط عواملی در خارج از کشور کنترل می‌شوند قرار است جایگزین پیک‌ها و افراد مشغول در حوزه حمل و نقل و تحویل غذاها و کالاها در داخل کشور شوند.

به گفته علی کاشانی، مدیر عامل شرکت سرو روباتیکس در ونکوور، وجود انتقادات بخشی از چرخه طبیعی نوآوری است. او می‌گوید که برای مثال، زمانی که دوچرخه اختراع شد، بسیاری از افراد می‌ترسیدند که استفاده از آن منجر به افزایش نرخ طلاق شود.

آقای کاشانی برای دفاع از این طرح نوآورانه به این موضوع اشاره می‌کند که ربات‌ها با ایجاد صدا و داشتن چراغ‌های چشمک زن دیگران را از حضور خود آگاه می‌کنند. آن‌ها مجهز به هوش مصنوعی، سیستم هدایت و ترمزهای اضطراری هستند و همین امر این امکان را برایشان فراهم می‌کند تا از برخورد با هر جسم خارجی جلوگیری کنند.

او معتقد است که استفاده از ربات‌ها در نهایت به نفع همه خواهد بود.

و این به نفع محیط زیست خواهد بود. آقای کاشانی تخمین می‌زند که نیمی از سفارشاتی که اغلب باید تحویل داده شوند تنها در شعاعی کمتر از ۲.۵ کیلومتر از مبدا قرار دارند. و ۹۰ درصد آن‌ها با ماشین حمل می‌شوند. حدود ۲ درصد از نرخ انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی مربوط به عملکرد افرادی است که از خودروهای خود برای سر زدن به نقاط قرار گرفته در همسایگی خود استفاده می‌کنند.

دلایل مختلفی برای جایگزینی هر چه سریع‌تر پیک‌های ماشینی با این ربات‌ها وجود دارد.

وی به خوبی آگاه است که ایده‌های جدید اغلب با مخالفت روبرو می‌شوند، شرکت سرو رباتیکس نیز قبل از راه اندازی سرویس‌های خود در یک شهر، در نحوه تعامل با مقامات و دولت‌ این شهرها محتاطانه عمل می‌کند. هیچ قانونی برای ممنوع یا مجاز کردن ربات‌ها وجود ندارد.

دیوید لپوفسکی، رئیس اتحادیه قوانین مربوط به دسترسی‌های افراد دارای معلولیت انتاریایی، معتقد است که روبات‌ها نمی‌توانند با انسان‌ها همزیستی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد تصادفات شوند. گزینه بدتر این است که می‌توان از آن‌ها برای حمل کالای قاچاق یا سلاح نیز استفاده کرد.

آقای لپوفسکی تاکید می‌کند که مخالفت او با روبات‌ها به معنای مخالفت او با نوآوری نیست. او تنها می‌خواهد مطمئن شود که خیابان‌های شهر برای همه افراد امن باشند.

«اینطور نیست که ما بخواهیم مردم را از دسترسی به برخی از خدمات محروم کنیم. از زمانی که خدمات مربوط به تحویل پیتزا ایجاد شده است، ما برای رساندن آن به دست مشتریان یک روش خوب را انتخاب کرده‌ایم: انسان‌ها این کار را انجام می‌دهند.»

– نقل قول از دیوید لپوفسکی، رئیس اتحادیه قوانین مربوط به دسترسی‌های افراد دارای معلولیت انتاریایی

مانیش دانکلر، یکی از مدیران ارشد فست فودهای زنجیره‌ای پیتزا هات کانادا، می‌گوید که فرآیند تحویل پیتزا ارزش به خطر انداختن امنیت افراد جامعه را ندارد. او توضیح می‌دهد که این گروه تنها زمانی با شرکت سرو روباتیکس همکاری خواهد کرد که ربات‌های آن‌ها چندین هزار تحویل موفق را بدون آسیب رساندن به شخصی در نقاط مختلف کشور به انجام رسانده باشند.

«ما می خواهیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم. اگر از آن‌ها در مناطق برفی ساسکچوان استفاده شود چه اتفاقی می‌افتد؟ واکنش روبات‌ها در مناطق یخ بسته چگونه خواهد بود؟»

– نقل قول از مانیش دانکلر، مدیر ارشد پیتزا هات کانادا

در خصوص ربات جفری که در اتاوا مشاهده شده است، باید بگوییم که در آنجا نیز اجازه استفاده از این پیک‌های رباتی را نداریم. تاینی مایلز مجبور شد که کشور کانادا را ترک کند.

ایگناسیو تارتاوول، مدیر اجرایی این شرکت، تائید می‌کند که آن‌ها تقریباً ورشکست شده بودند. این یک معجزه بود که ما توانستیم همچنان به فعالیت خود ادامه دهیم!

تاینی مایلز عملیات ربات‌های خود را به فلوریدا و کارولینای شمالی منتقل کرده است.

آقای تارتاوول می‌گوید که برای آن‌ها عشق در نگاه اول اتفاق افتاد! ما با شهرداری‌ها صحبت کرده‌ایم و آن‌ها برای دسترسی به خدمات ما با یکدیگر وارد رقابت شده‌اند.

ذخیره سازی انرژی فراتر از باتری

ضرورت دسترسی سرمایه گذاران کوچک به خدمات هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

زنوبات، دانشمندان موفق به تولید نسل جدید ربات‌ها باقابلیت تولید مثل شدند

منبع: آی‌سی‌آی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز