مجتبی ذوالنور: برخی افراد عمامه‌به‌سر فتنه را تحریک می‌کنند

Submitted on ی., 09/25/2022 - 13:02

مجتبی ذوالنور که معمولاً موضع‌گیری‌های مذهبی بسیار متعصبانه‌ای دارد از قوه قضاییه خواست که "به دنبال شناسایی کسانی باشد که با موضع‌گیری‌های غلط، هیجانات کاذب ایجاد کرده و حس نفرت را میان مردم پراکنده‌اند".

او با حمله به "سلبریتی‌ها"، آنان را مسئول تحریک افکار و احساسات عمومی دانست و گفت این افراد باید پاسخگوی خسارات‌ به اموال عمومی باشند.

ذوالنور همچنین از قوه قضاییه خواست که "اتاق فرمان آشوب"  را پیدا کند و به مجازات برساند. وی سپس به انتقاد از بیات زنجانی پرداخت و گفت: "حتی برخی افراد عمامه به‌سر پیام دادند و فتنه را تحریک کردند... دادگاه ویژه روحانیت باید نسبت به بررسی اتهامات این افراد ورود کند".

او با اینکه از بیات زنجانی اسم نبرد اما صریحا نشانی داد که این فرد "در زمان ریاست کروبی در مجلس ششم، نایب‌رئیس مجلس بوده است".

اسدالله بیات زنجانی که برای برخی شیعیان مرجع تقلید محسوب می‌شود، از روحانیون مهم اصلاح‌طلب است. او یکی از معدود مراجع تقلید است که بعد از مرگ مهسا امینی یک پیام تسلیت منتشر کرد و در آن رفتار نیروهای انتظامی را "غیرعقلانی و نامشروع" دانست.

به گفتۀ ذوالنور، این سخنان از سوی یک "مرجع خودخواندۀ تقلید"، زمینه را برای "مقصر شناختن پلیس به ناحق"  آماده کرده و باعث اغفال جوانان شده است. در حالی که به ادعای او، همین بیات زنجانی در تصویب قوانین مربوط به نیروی انتظامی و حجاب اجباری نقش داشته است.

انتقادهای ذوالنور هم‌زمان با برگزاری تظاهرات حکومتی در شهرهای مختلف ایران منتشر شد. خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی بخش بزرگی از مطالب روز یکشنبه سوم مهر را به این تظاهرات اختصاص داده‌ و می‌نویسند که تظاهرکنندگان خواستار برخورد با "هنجارشکنان و دروغ‌پردازان در فضای مجازی و حقیقی" شده‌اند.

در روزهای اخیر بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی از سکوت کردن مراجع تقلید انتقاد کرده‌اند. در این وضعیت، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی دیگر مرجع تقلید که گاه روحانی "تندرو" معرفی می‌شود با صدور بیانیه‌ای بسیار محافظه‌کارانه، توهین به قرآن و اماکن مقدس را محکوم کرده اما در عین حال از مسئولان دعوت کرده که "به خواسته‌های مردم گوش دهند و مشکلات آنها را حل نمایند و نسبت به حقوق آنان حساس باشند".

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز