معاون دبیرکل سازمان ملل: برای رعایت حقوق زنان در افغانستان، طالبان را باید به قرن ٢١ آورد

Submitted on جمعه, 01/27/2023 - 06:13

امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل چند روز پس از سفر خود به کابل و دیدار با مقام‌های طالبان، در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته که طالبان از نگاه فکری در قرون گذشته گیر کرده‌اند و برای حرمت شدن حقوق زنان و حقوق بشر توسط این گروه «باید آنان را به قرن ٢١ آورد.»

این مقام ارشد سازمان ملل که اخیرا برای بررسی وضعیت افغانستان و گفتگو با رهبری طالبان در مورد لغو محدودیت‌ها بر زنان به کابل سفر کرده بود، پس از دیدار با مقام‌های طالبان دریافته که هنوز «فکر طالبان، ثابت» و انعطاف‌ناپذیر است و از این‌رو، نمی‌توان در مورد درستی یا نادرستی امری با این گروه گفتگو کرد.

گروه طالبان پس از برگشت به قدرت در ماه اوت/اگست ٢٠٢١، فورا زنان را از زندگی اجتماعی حذف کرد. این گروه، زنان را از رفتن به دانشگاه و مکاتب متوسطه، کار در ادارت دولتی و غیردولتی و رفتن به حمام‌ها و پارک‌های شهر منع کرده است. محدودیت‌هایی که به گفته معاون دبیرکل سازمان ملل، به شدت زنان را متاثر کرده و سبب شده تا میزان فشارهای روحی و روانی در میان زنان به شدت افزایش یابد و در برخی موارد به خودکشی نیز بیانجامد.

سیما باهوس، رئیس اجرایی سازمان ملل که در این سفر با خانم امینه محمدی همراه بوده به سی‌ان‌ان گفته که در دیدار با مقام‌های طالبان، از آنان در مورد این محدودیت‌ها به ویژه محدودیت تحصیلی بر دختران/زنان پرسیده‌اند و طالبان گفتند که این محدودیت‌ها تا زمان ساخت زیربناها، مکاتب، آموزش استادان و در نهایت «اسلامی کردن» و «غرب‌زدایی کردن» نصاب یا برنامه تحصیلی ادامه خواهند داشت.

امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل باورمند است که جامعه جهانی برای برگشت این فرمان‌های سخت‌گیرانه طالبان، هنوز فرصت و اهرم فشار در دست دارند و باید از راه فشار وارد کردن بر طالبان، آنان را وادار به پذیرش حقوق زنان و حقوق بشر کنند.

امینه محمد در این مورد به سی‌ان‌ان گفته که طالبان خواهان به رسمیت‌شناسی و دریافت کمک‌های بشردوستانه هستند و جامعه جهانی از این دو مساله می‌توانند برای وارد کردن فشار استفاده کنند.

اخیرا سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان تایید کرده که در مورد برگرداندن این محدودیت‌ها، در میان رهبری طالبان اختلافاتی وجود دارد که برای حل آن، کار جریان دارد.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز