کیم‌جونگ‌اون در دیدار با پوتین بر حمایت بی‌قید و شرط کره شمالی از «نبرد مقدس» روسیه تأکید کرد

Submitted on چ., 09/13/2023 - 09:02

 

کیم‌جونگ‌اون رهبر کره شمالی، روز چهارشنبه ١٣ سپتامبر (۲۲ شهریور)، در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، رابطه با مسکو را «اولویت اول» کره‌شمالی خواند.

کیم‌جونگ‌اون همچنین با اشاره به جنگ اوکراین، تأکید کرد که «کره شمالی از نبرد مقدس روسیه برای دفاع از منافع امنیتی خود، به‌طور کامل و بی‌قید و شرط حمایت می‌کند».

 رهبر کره شمالی در ادامه گفت که «دولت پیونگ‌یانگ همواره در کنار مسکو در جبهۀ ضدامپریالیسم خواهد بود».

دیدار کیم‌جونگ‌اون و ولادیمیر پوتین در پایگاه فضایی وستونچی واقع در شرق دور روسیه انجام شد و رهبران دو کشور پیش از آغاز گفتگو، از تأسیسات پرتاب موشک ماهواره‌بر سایوز-٢ بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین «همکاری‌های اقتصادی، مسائل بشردوستانه و وضعیت در منطقه» را نیز از جمله موضوعات دستور کار مذاکرات خود با رهبر کره شمالی عنوان کرد.

بنا به گفتۀ تحلیلگران، در حال حاضر منافع روسیه و کره شمالی در رویارویی با سیاست‌های ایالات متحدۀ آمریکا، همسو شده است. اخیراً مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به پیشرفت مذاکرات تسلیحاتی میان مسکو و پیونگ‌یانگ، هشدار داد که کره شمالی تاوان تأمین تسلیحات برای روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین را خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیدار کیم‌جونگ‌اون و ولادیمیر پوتین در پایگاه فضایی وستونچی که مهمترین مرکز پرتاب ماهواره‌های داخلی روسیه است، نشان می‌دهد که کره شمالی به دنبال دریافت کمک فنی روسیه برای توسعۀ ماهواره‌های جاسوسی نظامی خود جهت تقویت موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است.

کره شمالی در ماه‌های اخیر، در قرار دادن نخستین ماهواره جاسوسی نظامی خود در مدار، بارها شکست خورده است.

رسانۀ دولتی روسیه گزارش داده است که ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه آیا روسیه به کره شمالی در ساخت ماهواره کمک خواهد کرد، گفته است: «دلیل اینکه ما به پایگاه فضایی وستونچی آمدیم همین است؛ رهبر کره شمالی علاقۀ زیادی به فناوری موشک نشان می‌دهد». وی همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون همکاری نظامی با کره شمالی گفت: «ما در مورد تمام مسائل بدون هیچ عجله‌ای گفتگو خواهیم کرد».

بنا به گفتۀ تحلیلگران، دیدار با رهبر کره شمالی برای ولادیمیر پوتین فرصتی است جهت پر کردن انبارهای مهمات خود که در طول بیش از ١۸ ماه جنگ فرسایشی با اوکراین، خالی شده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز