کرونا در ایران: وضعیت تهران بحرانی است؛ احتمال مرگ روزانه ٦۰۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در ماه آبان

Submitted on Mon, 09/28/2020 - 12:50

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۷ مهر، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۳۵١۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۱۵۱۴ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۴٠۶٨  نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۴۴٩ هزار و ٩۶٠ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١٩۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۲۵ هزار و ٧٧٩ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۶ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، کردستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: کار از موج اول، دوم و سوم گذشته؛ با اپیدمی ممتدی روبرو هستیم

عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز دوشنبه با اشاره به شرایط سختی که بیمارستان‌ها با آن روبرو هستند، افزود: «نمودارهای ورود و خروج و بستری بیماران در بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که کار از موج اول، دوم و سوم گذشته و ما با اپیدمی ممتدی روبرو هستیم، روند همه‌گیری ادامه دارد و هر روز با شرایط جدیدی روبرو می‌شویم.»

وی افزود: «بیمارستان‌ها باید از تمامی ظرفیت خود برای حفظ جان بیماران استفاده کنند». او در ادامه خواستار تعیین بیمارستان‌های اقماری برای استفاده بهینه از تخت‌های موجود در شرایط کرونا شد و گفت: «بیمارستان‌های امیراعلم و امام خمینی به عنوان قمر بیمارستان یاس و بیمارستان سینا به عنوان قمر بیمارستان رازی، می‌توانند کمک کنند که حداکثر ظرفیت‌های موجود به کار گرفته شود».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به شرایط کرونایی کشور، افزود: «در این برهه، رؤسای بیمارستان‌ها از بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و نحوه اجرای برنامه‌ها آگاهی دارند لذا هرچند در شرایط سختی قرار داریم اما هرگونه اشتباه در برنامه‌ریزی و توجیه آن پذیرفته نخواهد بود».

هر ٧ دقیقه، یک نفر در اثر ابتلا به کرونا جان می بازد؛ ابتلای بیش از ١٠ هزار دانش آموز به کرونا

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت ایران، هشدار داد که اگر هیچ مداخله‌ای از طرف دولت صورت نگیرد، «ممکن است در آبان ماه به ۶۰۰ مورد مرگ روزانه برسیم و یک پیش‌بینی دیگر نشان‌دهنده ۹۰۰ مورد فوت روزانه در اواسط آذر ماه است».

وی اخیراً طی گفتگویی تصریح کرده بود :«تعداد قربانیان کرونا در برخی استان ها بی سابقه و خیلی بیشتر از حد نصاب های قبلی است و بر اساس آخرین آمار، هر ۷ دقیقه یک نفر در ایران به علت کرونا فوت می‌کند.» وی افزود: «در روزهای گذشته تعداد مبتلایان و بستری شدگان خیلی بیشتر از موج اول و دوم بوده و در برخی مناطق احتمال بازگشت محدودیت‌ها و تعطیلی زیاد است و این احتمال در تهران بیش از سایر استان‌ها است».

وی تصریح کرد: «در ۸ ماه گذشته، تعداد دانش آموزان مبتلا به کرونا، بالای ۱۰ هزار نفر بوده است که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر آنان جان‌باخته‌اند و ابتلای اکثر این افراد از جامعه و خانواده بوده است و نه از مدارس».

او گفت: «در بازگشایی‌ها هنوز موارد ابتلا و بستری قابل توجه در دانش آموزان ندیده ایم البته با استقبال کمتر از ده درصدی دانش آموزان برای آموزش حضوری، قاعدتا اگر این استقبال بیشتر شود، آمار تغییر خواهد کرد».

علیرضا زالی رئيس ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز شامگاه گذشته گفته بود که «پایتخت ایران در وضعیت کاملا بحرانی قرار دارد و باید محدودیت‌های یک‌هفته‌ای اعمال شود». او با اشاره به روند صعودی ابتلا به کرونا در تهران، افزود: «شرایط جدید بیماری در تهران کماکان به گونه‌ای است که وضعیت شهر تهران را در وضعیت کاملاً بحرانی و پر خطر قرار داده است».

اخیراً ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز از مرگ ۱۲ هزار نفر در پایتخت به دلیل کرونا خبر داده بود. او با تاکید بر اینکه «آمار فوتی‌های ناشی از کرونا همچنان رو به افزایش است»، گفته بود: «تعداد فوتی‌ها در طول روز به ۹۰ نفر هم رسیده است». این عضو شورای شهر تهران همچنین گفته است: «همه ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی و دولتی در حال حاضر به دلیل افزایش آمار مراجعات تکمیل شده است».

سخنگوی وزارت بهداشت: اگر روال تابستان را پیش بگیریم، شمار قربانیان کرونا بیشتر می شود

سخنگوی وزرارت بهداشت، روز دوشنبه با اشاره به خطر موج سوم کرونا در کشور بیان کرد: «بیماری کووید ۱۹ و رفتار این ویروس قابل پیش‌بینی نیست، در ایران نیز مقابله با ویروس کرونا به طور جدی از ابتدای شیوع آن آغاز شده و این مسیر ادامه دارد، نکته‌ی مهم این است که اگر مردم و دولت با یکدیگر همکاری مناسبی انجام دهند، شرایط غلبه بر این ویروس و مدیریت آن بسیار آسان‌تر است، به طور مثال در فروردین و اردیبهشت ماه، میزان همکاری مردم از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری و عدم حضور در تجمعات در بهترین حالت بود، اما به مرور این میزان کاهش پیدا کرده است».

وی افزود: «پس از اجباری شدن ماسک در ۱۵ تیر ماه و دو هفته پس از آن، آثار مثبتی در زمینه کاهش ابتلا و بستری و فوت ناشی از کرونا را شاهد بودیم، اما دوباره با کاهش استفاده از ماسک و جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی و بازگشایی‌ها و سفرها، روند صعودی بیماری در کشور آغاز شده است».

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «اگر در پاییز هم به همان روال اواخر بهار و تابستان حرکت کنیم، با افزایش روند ابتلا و بستری و فوتی مواجه می‌شویم».

وضعیت قرمز در استان مرکزی

محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک، روز دوشنبه گفت: «بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد بیماری کروناویروس، ۴۲۴ مورد جدید ابتلا در ۴۸ ساعت گذشته شناسایی شده که بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۱۴۰۷۷ نفر رسیده است».

وی در ادامه گفت: «از ۴۲۴ مورد جدید در استان، تعداد ۷۲ مورد این بیماران در بیمارستان های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.»

وی افزود: « ۳۵۲ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده اند نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند».

او در ادامه گفت: «متاسفانه در این مدت، ۱۴ مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی ها در اثر ابتلا به این ویروس به ۵۱۴ نفر رسیده است».

مرگ بیش از ۵٠٠ نفر در اثر ابتلا به کرونا در زنجان

به نقل از پایگاه خبری دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی زنجان، بر اساس آخرین آمار، استان زنجان به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز و دامنه موج سوم کرونا قرار دارد.

درخصوص وضعیت مبتلایان ویروس کرونا در استان زنجان، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷ مورد مثبت ابتلا به بیماری کرونا از لحاظ آزمایشگاهی به ثبت رسیده که اکنون مجموع موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی، ۳۷۵۴ مورد است.

همچنین، در حال حاضر ۳۹۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، مجموع بیماران کرونایی بستری در استان به ۱۱۳۷۰ نفر رسیده است.

از سوی دیگر، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴ بیمار مبتلا به کرونا در این استان جان خود را از دست داده‌اند و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مجموع بیماران فوت شده در زنجان به ۵۰۲ نفر رسیده است.

آموزش حضوری در قم به دلیل وضعیت فوق قرمز منتفی است

حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، درباره ممنوعیت حضور دانش‌آموزان در مدارس استان قم گفت: «در دو هفته گذشته وضعیت استان قم همانطور که معاون وزیر بهداشت اعلام کرد، به سمت فوق قرمز رفت و یک سری نگرانی‌های جدی در مورد بستری در استان قم به وجود آورد و در نهایت در ستاد مقابله با کرونای استان قم از طرف استاندار و طی هماهنگی‌هایی با وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش، تصمیم بر غیرحضوری بودن آموزش در سطح استان گرفته شد، اما مدارس تعطیل نشده است».

وی افزود: «ما به صورت غیرحضوری به دانش آموزان آموزش می‌دهیم، ولی کادر اجرایی در مدارس حضور دارند و برخی از دبیران نیز با رعایت پروتکل‌ها در مدارس حضور پیدا می‌کنند و آموزش در شبکه مجازی را از طریق امکانات مدرسه به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند».

وی با اشاره به ابتلای شماری از همکاران و معلمان به کرونا، افزود:‌ «بعد از نتیجه‌گیری در زمینه نگرانی‌ها و مسائلی که در سطح استان اتفاق افتاده بود و این امکان وجود داشت که در بین دانش‌آموزان و والدین آنها و مربیان اضطراب‌هایی ایجاد شود، از این رو تصمیم گرفته شد، فعالیت مدارس غیرحضوری ادامه یابد».

سفر به کلاردشت ممنوع شد؛ تعطیلی تمام اماکن توریستی تا اطلاع ثانوی

کامران پولادی فرماندار کلاردشت در استان مازندران، روز دوشنبه گفت: «بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در شهرستان کلاردشت، با توجه به وضعیت قرمز کرونایی، از فردا سه‌شنبه ۸ مهرماه عبور و مرور تمامی مسافران در مبادی ورودی شهرستان کلاردشت تا اطلاع ثانوی ممنوع است».

وی افزود: «با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، تمام تفرجگاه‌ها و اماکن توریستی اعم از کوهنوری، دریاچه دریوک و روستای مازیچال تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند».

او در ادامه گفت: «کنترل ورودی‌های عباس آباد و مرزن آباد به کلاردشت با اعمال محدودیت‌ها برای ورود افراد غیر بومی و مسافران از سه شنبه انجام می‌شود و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.»

فرماندار کلاردشت از مردم غیر بومی و مسافران خواست از سفر به کلاردشت به طور جدی خودداری کنند تا مسئولان بتوانند شیوع بیماری را کنترل کنند.

تردد پرسنل، مهمترین عامل شیوع کرونا در مراکز شبانه روزی بهزیستی

مصطفی سراج مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور، درباره وضعیت کرونا در مراکز شبانه‌روزی و اقامتی بهزیستی گفت: «در مجموع مهم‌ترین عامل شیوع بیماری در مراکز، از ناحیه پرسنل و به دلیل ترددی است که آنها دارند زیرا سالمندان در مراکز ثابت هستند، اما پرسنل را به صورت دائم نمی‌توانیم نگه داریم».

وی با اشاره به پیک اول و دوم کرونا ادامه داد: «در زمان پیک اول و دوم مجبور شدیم، برخی از مراقبان و پرستاران را در مراکز حتی بیش از یک‌ماه نگهداری کنیم، چراکه به دلیل تغییر شیفت این افراد ممکن است ناقل باشند و بیماری را به مرکز منتقل کنند و بخشی از مشکلات ما از این ناحیه است. بخش از مشکلات دیگر ما در شرایط کرونا این است که هزینه‌های مراکز شبانه‌روزی بسیار سنگین شده است».

وی تصریح کرد: «برای فردی که در یک مرکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شود، حداقل حدود ۳ میلیون تومان هزینه نگهداری لازم است، اما در حال حاضر ما نزدیک به یک میلیون تومان پرداخت می‌کنیم و هزینه کرونا نیز باعث شده است که هزینه مراکز افزایش پیدا کند».

او ادامه داد: «در هر شیفت که پرسنل تغییر می‌کنند باید پرسنل شیفت بعد، از لباس‌های محافظ فردی مانند گان، دستکش، ماسک و ... استفاده کنند. همچنین محیط باید ضدعفونی شود. این اقدامات هزینه بسیار سنگینی را به بخش غیردولتی تحمیل می‌کند». وی افزود: «در همین خصوص ما مکاتباتی با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته‌ایم و اعلام کردیم به طور متوسط هزینه مراکز شبانه‌روزی در ماه بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان می‌شود و به علت شیوع کرونا، هزینه‌های دیگری نیز به مراکز ما تحمیل شده است».

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز