ببینید | مأموریت غیرممکن این ۴ نفر در دل کوه‌های برفی و صعب‌العبور الیگودرز | از دیدن این تصاویر متعجب می‌شوید

Submitted on ش., 02/18/2023 - 12:57

به گزارش همشهری آنلاین،  با صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در لرستان در روز بیست‌ودوم بهمن‌ماه، بارش تگرگ در برخی از مناطق و کولاک برف در محورهای مواصلاتی لرستان به‌ویژه بارش برف در ارتفاعات، گردنه‌های شمالی، گردنه‌های شرقی و شهرهای سردسیر لرستان پیش‌بینی شد.

با شروع فعالیت سامانه بارشی بسیار فعال حاکم بر آسمان لرستان راه ارتباطی بسیاری از گردنه‌های برف‌گیر و راه‌های ارتباطی روستایی الیگودرز در روز بیست‌وسوم بهمن‌ماه در پی بارش شدید برف مسدود شد.

برق و مخابرات بسیاری از روستاهای الیگودرز به‌دلیل بارش سنگین برف قطع و ارتباط اهالی بسیاری از روستاهای بخش ذلقی با دنیای بیرون دچار مشکل شده است.

بخش ذلقی با مرکزیت بزنوید بالاتر از گردنه برف‌گیر و معروف نمک واقع است که در سامانه بارشی اخیر ارتفاع برف در این گردنه به بیش از چهار متر رسید و به‌دلیل حجم برف فراوان در این گردنه شاهد وقوع سه بهمن ۲۵ متری بودیم.

در پی قطع ارتباط مخابراتی و برق بخش ذلقی، در شرایط آب‌وهوایی نامساعد منطقه تصمیم بر این شد که تیمی متشکل از کارشناسان مخابرات و شرکت برق به گردنه نمک اعزام شده و با وجود مخاطرات و دشواری‌های مسیر اقدام به رفع مشکلات برق و مخابراتی این منطقه کنند.

ازخوگذشتگی نیروهای مخابرات

علی معصومی کارشناس مخابرات بروجرد یکی از کسانی بوده که جزو تیم اعزامی به گردنه نمک است که در گفت‌وگو با تسنیم گفت: منطقه بزنوید و کل روستاهای اطراف آن و حتی سد رودبار به‌دلیل شرایط جوی الیگودرز، مناطق صعب‌العبور و بارش‌های شدید برفی از ارتباطات و برق محروم بودند و به‌همین دلیل استاندار و سایر مسئولان لرستان همه پیگیر بودند که به‌نحوی بتوانند مشکلات مردم این منطقه را برطرف کنند.

وی افزود: امکان سفر زمینی از طریق ماشین‌آلات سنگینی همچون بولدوزر و لودر به‌دلیل ریزش‌های بهمن پیاپی که در مناطق صعب‌العبور رخ داده بود هم وجود نداشت و به‌همین دلیل تصمیم بر این شد که از طریق بالگرد به منطقه مورد نظر اعزام شویم.

این کارشناس مخابرات بروجرد عنوان کرد: وقوع بهمن‌های عظیم در گردنه نمک مانع فرود بالگرد شد و اعضای اعزامی مجبور شدیم در یک فاصله بسیار خود را از بالگرد به بیرون پرتاب کنیم که این کار به‌نوعی بازی با جان بود.

وی بیان کرد: در مناطق صعب‌االعبور الیگودرز چنانچه مادر بارداری دچار مشکل می‌شد حتی نمی‌توانستند اطلاع دهند که بالگرد برای‌شان اعزام شود و به‌همین دلیل ما سختی‌های اعزام به مناطق صعب‌العبور را به جان خریدیم.

معصومی با بیان اینکه ما در شرایطی به مناطق صعب‌العبور الیگودرز رفتیم که چهار متر برف زیر پای‌مان بود، گفت: ارتفاع برف به سیم‌های دکل‌های مخابراتی آن‌جا هم رسیده بود و ارتباط‌شان را نیز از پنج یا شش نقطه قطع کرده بود.

گرفتگی قلبی برای یکی از اعضای حاضر در تیم 

معصومی گفت: ما علی‌رغم تمام سختی‌هایی که وجود داشت موفق شدیم برق منطقه را وصل کنیم و سپس با طی پیاده‌روی‌های سخت شاید در حدود چهار کیلومتری به سایت مخابراتی اعزام شدیم و قطعی آن را برطرف کردیم.

وی افزود: ساعت تقریباً به نیمه‌های غروب رسیده بود و ما قرار بود از طریق اورژانس هوایی بازگردیم و اگر بالگرد که امکان فرود در منطقه را نداشت موفق به یافتن نیروها نمی‌شد باید شب را در شرایط وحشتناک منطقه بدون هیچ امکاناتی سپری می کردیم و معلوم نبود چه اتفاقی برایمان بیفتد و چه بسا با جسد چهار فرد یخ‌زده روبه‌رو می‌شدند.

این کارشناس مخابرات بروجرد با بیان اینکه یکی از اعضای تیم به‌نام صفدر گودرزی در نیمه‌های راه دچار گرفتگی قلبی شد و ما مجبور شدیم تا نیمه‌های راه او را روی دوش حمل کنیم، عنوان کرد: حال جسمی وی بعد مدتی مساعد شد و و اورژانس هوایی نیز به‌موقع نیروها پیدا کرد و به سلامت بازگشتیم.

اشباع حجم آب سد رودبار و قطعی برق سد 

وی با اشاره به قطعی برق سد رودبار الیگودرز، بیان کرد: این سد به‌دلیل حجم آب فراوان ناشی از بارش‌ها به مرحله اشباع رسیده و هرلحظه ممکن بود با مشکل شکستگی روبه‌رو شود که اگر برق این سد هم وصل نمی‌شد مشخص نبود با چه مشکلاتی مواجه می شدیم، اما برای سد رودبار نیز حادثه‌ای رخ نداد.

معصومی با اشاره به نام دیگر اعضای تیم اعزامی اظهار داشت: بهرام گودرزی، صفدر ترابی و سجاد پالیزبان دیگر اعضایی بودند که در تیم اعزامی به گردنه نمک حضور داشتند و این کار سخت را به جان خریدند تا مردم منطقه با مشکلی مواجه نشوند.

ایمان خسروی فرماندار الیگودرز نیز با اشاره به جمعیت بالای بخش ذلقی و ضرورت برق‌رسانی و رفع مشکلات مخابراتی این منطقه عنوان کرد: ما تمام راه‌های ممکن را پیش‌بینی کرده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که چاره‌ای جز اعزام تیم به منطقه نیست، بنابراین سه نفر از کارکنان اداره مخابرات و یک نفر از کارکنان شرکت توزیع برق را با بالگرد به این منطقه صعب‌العبور و به‌شدت سرد اعزام کردیم.

وقوع بیش از ۲۰‌ متر بهمن در ابتدای مسیر اعضای تیم 

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۰ متر بهمن در ابتدای این مسیر و شرایط سخت حاکم بر آن، بیان کرد: چهار متر بارش برف در گردنه نمک رخ داده و حتی ارتفاع برف به سیم‌های منطقه رسیده بود، اما نیروهای اعزامی با اقدامی جهادی و گذشتن از جان خود به منطقه رفتند و موفق شدند ارتباط برق و مخابرات آن را برقرار کنند.

هرچند از خودگذشتگی با خون ایرانی‌ها عجین شده و در طول تاریخ این کشور کم نبوده‌اند کسانی که برای نجات دیگران از جان خود گذشته‌اند، اما این چهار نفر بار دیگر با همت جهادی خود ایثاری کم‌نظیر را در تاریخ این مرز پرگهر ثبت و ضبط کردند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز