وزیر صنعت، به خاطر وجود فساد در وزارتخانه‌اش از مردم ایران عذرخواهی کرد

Submitted on س., 07/24/2018 - 18:14

وزیر صنعت، به خاطر وجود فساد در وزارتخانه‌اش از مردم ایران عذرخواهی کرد

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، به خاطر تخلفات کارکنان وزارتخانه‌اش از مردم ایران عذرخواهی کرد. .
IRNA
وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست صد نفرۀ شرکت‌ها و افرادی را که در واردات غیرقانونی خودرو دست داشته‌اند، منتشر کرد. برخی از کارکنان این وزارتخانه بازداشت شده‌اند. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، به خاطر این تخلفات از مردم ایران عذرخواهی کرد. به گفتۀ دادستان انقلاب، یک زن که در این پرونده متهم شده، به خارج از کشور گریخته است.

روز سه‌شنبه ٢۴ ژوئیه/ ٢ مرداد، محمد شریعتمداری، در یک برنامۀ تلویزیونی اعلام کرد که وزارت صنعت، فهرستی از متقلبان را در حوزۀ واردات خودرو منتشر کرده است. این فهرست که شامل ١٠٠ اسم است در اختیار خبرگزاری‌های ایرانی قرار گرفته است.

به گفتۀ شریعتمداری، متقلبان به طور مخفیانه و با کمک «متخصصان خبره فناوری اطلاعات» وارد سایت ثبت سفارش واردات کالا شده و با تغییر دادن نام کالاها، تاریخ ثبت سفارش، تاریخ مجوزها و سایر اطلاعات، به طور جعلی موارد «واردات خودرو» ایجاد کرده‌اند. این جاعلان به گفتۀ او «افراد یا شرکت‌هایی هستند که نمایندگی فروش خودروی خارجی داشته یا متقاضی خرید این خودروها بوده‌اند».
شریعتمداری سپس گفت: «این تخلف با همکاری عده‌ای واردکننده، کاربران رایانه و کارمندان متخلف در دولت‌های دهم و یازدهم اتفاق افتاده و اینجانب به عنوان وزیر صنعت بابت این تخلف و فساد از محضر ملت ایران اسلامی عذرخواهی می‌کنم».

او توضیح داد که در مجموع ۶هزار و ۴٨١ مورد دستکاری در سامانۀ ثبت سفارش صورت گرفته و تاکنون ١٩٣۴ دستگاه از این خودروها وارد کشور شده اما در نهایت دولت از شماره‌گذاری ٣٠٠ خودرو جلوگیری کرده است. شریعتمداری در بارۀ سرنوشت بقیۀ اتوموبیل‌هایی که به طور غیرقانونی وارد کشور شده چیزی نگفت.

خبرگزاری "ایرنا" می‌نویسد که با اقدامات دولت و بخصوص وزارت اطلاعات، روند ترخیص بیش از ٤,٠٠٠ خودرو از مجموع ۶,۴٨١ مورد، متوقف شده است.

بازداشت متهمان
روز سه‌شنبه ٢ مرداد/ ٢٤ ژوئیه، "عباس جعفری دولت‌آبادی"، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از فرار یکی از متهمان این پرونده به خارج از کشور خبر داد.
روز دوشنبه اول مرداد، "غلامحسین محسنی اژه‌ای" معاون قوه قضائیه، گفته بود که ۵ نفر از مقامات وزارت صنعت در پروندۀ ثبت سفارش غیرقانونی خودرو بازداشت شده‌اند. یکی از مدیران‌کل سازمان توسعۀ تجارت و معاونش جزو این بازداشت‌شدگان هستند. به گفتۀ اژه‌ای طراح وبسایت ثبت سفارش و یک زن که مسئولیتش درست معلوم نیست نیز در این میان حضور دارند.
اما به گفتۀ جعفری دولت‌آبادی «یکی از متهمان پرونده خودروهای وارداتی که زن است، پیش از تشکیل پرونده قضایی از کشور خارج شده است».

پولشویی و بانک‌ها
عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین گفت که برخی بانک‌ها در فساد مالی و پولشویی نقش دارند. او افزود: «این که برخی بانک‌ها برای افاغنه، متهمان پرونده‌های اقتصادی یا افراد متوفی، حساب بانکی باز می‌کنند، در جهت حفظ سود و منفعت است غافل از این که اقدامات موجب پول‌شویی هم می‌شود».

بهرام قاسمی: آمریکا "بلوف" می‌زند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران
ایرنا
به گفتۀ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا قادر نیست که از صدور نفت ایران جلوگیری کند و بیشتر تهدیدهایش "بلوف" و جنگ روانی است، اما اگر زمانی آمریکایی‌ها "اقدام جدی داشته باشند" ایران نیز "مقابله به مثل خواهد کرد".

روز سه شنبه ٢ مرداد/٢۴ ژوئیه، بهرام قاسمی در نشست معمول خود با خبرنگاران، واکنش‌های اخیر آمریکا را در قبال ایران ناشی از "انزوا"ی این کشور دانست و گفت که این انزوا "باعث عصبانیت بیش از حد هیات حاکمه آمریکا شده است".

او بی‌اطلاعی مقامات آمریکایی از وضعیت ایران و فرهنگ ایرانی را یکی دیگر از دلایل سیاست‌های اشتباه واشنگتن دانست و "عدم استفاده دولت آمریکا از مشاوران درست" و همچنین "مشورت‌های عناصر معاند و ضد ایرانی به برخی از عناصر جنگ‌طلب در کاخ سفید" را از جمله عواملی عنوان کرد که به "موضع گیری‌های بی‌ارزش" واشنگتن می‌انجامد.

در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در بارۀ مسئلۀ صدور نفت نیز قاسمی تهدیدهای آمریکا را "بلوف" دانست و گفت که آمریکا حتی با داشتن قطعنامه‌های شورای امنیت هم نتوانسته جلو صدور نفت ایران را بگیرد. قاسمی افزود: "آنها امروز هم ادعا می‌کنند که می خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. بحث این است که ما اجازه نخواهیم داد که به طور ناعادلانه و برخلاف همه موازین بین المللی و با تسری دادن قوانین داخلی آمریکا به سایر کشورها بخواهند جمهوری اسلامی ایران را از حقوق اولیه خودش محروم کنند. بنابراین اگر آمریکا بخواهد در این مسیر اقدام جدی داشته باشد قطعا با برخورد و عمل مقابله به مثل ایران روبرو خواهد شد".

قاسمی در عین حال اعتراف کرد که "تحریم های اقتصادی می‌تواند آثار منفی و نامطلوبی" برای ایران داشته باشد. او گفت: "اگر چه دربخش هایی با کمبودها و برخی مشکلات مواجه خواهیم شد ولی این موانع به گونه‌ای نیست که به عدول از مسیر استقلال و تمامیت ارضی کشور منجر شود".

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط با اروپا نیز توضیح داد که "ما بسته پیشنهادی اولیۀ آنان را دریافت کرده ایم و در حوزه سیاسی تا حد زیادی مطمئن هستیم که اتحادیه اروپا از برجام پشتیبانی می‌کند" اما به گفتۀ او مسئله اینست که "احساس کردیم که بسته پیشنهادی خواستۀ ایران را برآورده نمی کند و منتظریم تا در روزهای آینده پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا را دریافت کنیم".

حکومت ایران می گوید که مرعوب ترامپ نمی شود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران
ایرنا
به هشدار تهدیدآمیز رئیس جمهوری آمریکا، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، محمد جواد ظریف با لحن و ادبیاتی مشابه پاسخ داد و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، علی لاریجانی، هشدار دونالد ترامپ را "حرف مفت" خواند که، به گفتۀ او، ارزش پاسخ دادن ندارد. با این حال سرلشگر باقری تهدید کرد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پاسخی کوبنده به تهدیدهای آمریکا می دهند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به پیام هشدار آمیز رئیس جمهوری آمریکا نوشت : "ما مرعوب نشدیم". ظریف هشدار تهدیدآمیز رئیس جمهوری آمریکا را "رجزخوانی" توصیف کرد و افزود که جهان چند ماه پیش شاهد "لاف زنی های خشن تری" از سوی رئیس جمهوری آمریکا بود. وزیر امور خارجۀ حکومت تهران پیام توئیتری اش را همانند رئیس جمهوری آمریکا، با این عبارت پایان برد : "مراقب خود باشید!"

در موضعگیری جداگانه، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، بهرام قاسمی اعلام کرد که اگر آمریکا مانع از صدور نفت ایران شود، جمهوری اسلامی ایران نیز متقابلاً تدابیر مشابه ای اتخاذ خواهد کرد. پیش از این حسن روحانی گفته بود که اگر حکومت اسلامی ایران نتواند در نتیجۀ تحریم های آمریکا نفت خود را صادر کند، حکومت ایران نیز مانع از صدور نفت کشورهای منطقه خواهد شد و برای این منظور تنگۀ هرمز را خواهد بست و دیگر گزینه های مشابه را از نظر دور نخواهد داشت.

سرلشگر پاسدار، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، با انتشار بیانیه ای در پاسخ به پیام هشدارآمیز رئیس جمهوری آمریکا، گفت که نیروهای مسلح حکومت تهران "آماده اند تا به هرگونه تهدیدی در هر سطحی پاسخی کوبنده بدهند." سرلشگر باقری تصریح کرد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پاسخ خود را "در سطحی بسیار وسیع در منطقه و جهان" خواهد داد. او همچنین هشدار داد که ایالات متحد آمریکا عملاً منافع خود و متحدانش را در هر گوشه از جهان در معرض توان متحدان حکومت اسلامی قرار خواهد داد.

در واکنش به تهدید حسن روحانی مبنی بر بستن تنگه هرمز، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی خطاب به همتای ایرانی اش، حسن روحانی، نوشت که دورۀ این قبیل تهدیدها به سر آمده و دولت آمریکا چنان پاسخی به تهدیدهای خشونت آمیز دولت ایران خواهد داد که کمتر کسی در گذشته آن را تجربه کرده است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز