کرونا در ایران: روحانی از آغاز واکسیناسیون در هفتۀ جاری خبر داد؛ سفر تیم وزارت بهداشت به مسکو برای آغاز تولید مشترک واکسن با روسیه

Submitted on ی., 02/07/2021 - 03:38

 

روحانی: این هفته واکسیناسیون در کشور آغاز می شود

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، روز شنبه ۱۸ بهمن، با بیان اینکه از این هفته واکسیناسیون در کشور آغاز می‌شود، گفت: «قبل از ۲۲ بهمن و در همین هفته و طبق اولویت‌های وزارت بهداشت کار واکسیناسیون آغاز می شود و تا قبل از عید به طور قابل ملاحظه‌ای واکسیناسیون در کشور برای افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و کادر درمان انجام می‌شود».

وی افزود:  «بخشی از محموله واکسن در ماه فوریه و بخشی دیگر در ماه مارس به دست ما خواهد رسید که امیدواریم تا اوایل فروردین این مرحله از واکسیناسیون انجام شود. همچنین امیدواریم که تا فصل بهار و تابستان واکسن‌های ایرانی هم آماده شوند و به دست عموم برسند».

او با بیان اینکه امکانات تزریق واکسن به گونه‌ای نیست که ظرف یکی دو روز کار واکسناسیون انجام شود، تصریح کرد: « ما در ایران جمعیت ۸۰ میلیونی داریم و نیاز به عدد قابل‌ملاحظه‌ای از واکسن داریم. این امر نیاز به شاید شش‌ماه زمان دارد».

وی تاکید کرد: «حتی اگر این واکسیناسیون انجام شود، لازم است تا یک سال آینده پروتکل‌های بهداشتی را باید رعایت کنیم؛ چرا که تاثیرگذاری واکسن صدردصد نیست و همچنان باید مراقبت‌ها انجام شود».

اولین محموله واکسن روسی " اسپوتنیک وی" ‌ روز پنج‌شنبه به ایران رسید. سازمان غذا و داروی ایران روز جمعه اعلام کرد که عرضه واکسن کرونا از هر نوعی رایگان خواهد بود و فقط از طریق شبکه بهداشت و درمان توزیع می‌شود.

سفر تیم وزارت بهداشت به مسکو برای رایزنی دربارۀ آغاز تولید مشترک واکسن با روسیه

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، روز شنبه ۱۸ بهمن، از سفر تیمی از وزارت بهداشت ایران به مسکو در هفته آینده برای رایزنی درباره شروع تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» با روسیه خبر داد.

وی با اشاره به اینکه «صلاحیت علمی» برای اظهارنظر درباره واکسن را ندارد گفت: «تا جایی که اطلاع داریم در داخل روسیه وزیر دفاع و بسیاری از مسئولان روسی از این واکسن استفاده کرده‌اند و نیروهای نظامی و انتظامی و کادر پزشکی نیز از آن استفاده کرده اند.»

وی افزود: «تا این زمان اثر منفی از واکسن روسی به گوش نرسیده است در حالیکه درباره عوارض برخی واکسن های دیگر، مطالبی به گوش می رسد. برخی کشورها هم از روسیه این واکسن را خریداری کردند و برخی در حال مذاکره هستند که در میان آنها کشورهای اروپایی هم وجود دارند».

او ادامه داد: «خرید واکسن و تولید مشترک آن، دو کاری است که با روسیه در دست داریم، هفته آینده تیم وزارت بهداشت با ریاست معاونت دارو و غذا به مسکو می آیند تا به زودی تولید مشترک واکسن را آغاز کنیم».

نایب رئیس مجلس: تست کرونای ۲۵ درصد از مسافرانی که وارد کشور می شوند، مثبت است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، روز شنبه  با اشاره به گزارش های دریافتی از وضعیت کرونا در تهران، گفت: «در گزارشات استان تهران چند نکته نگران‌کننده مطرح شد. بخشی از نگرانی‌ها مربوط به مسافرین خارجی است که وارد کشور می‌شوند. متأسفانه تست کرونای ۲۵ درصد آنها مثبت است، یعنی با خودشان ویروس می‌آورند و بعد هم متأسفانه قرنطینه را رعایت نمی‌کنند».

وی افزود: «۹۰ درصد این مسافران قرنطینه را رعایت نمی‌کنند و این عجیب است، به‌خصوص با توجه به بحث ویروس انگلیسی و آفریقایی و جهش‌های موتاسیون جای نگرانی دارد».

وی ضمن هشدار درباره انتقال ویروس جهش‌یافته به کشور گفت: «این ویروس، رشد سرایتش فوق‌العاده سریع است و اگر میانگین همه‌گیری ویروس قبلی دو هفته است، انتشار این ویروس کمتر از سه چهار روز اتفاق می‌افتد.»

پروتکل تزریق واکسن کرونا در هفتۀ جاری ابلاغ می شود

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران ، روز شنبه گفت: «اولویت بندی برای تزریق واکسن کرونای "اسپوتنیک وی"، در این هفته ابلاغ خواهد شد». وی افزود: «باید توجه داشته باشیم، واکسنی که وارد کشور شده، قرار نیست الان همه‌ی اقشار را پوشش دهد و فعلا برای اقشار اولویت اول استفاده می‌شود، پس مردم همچنان زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند».

وی با اشاره به اینکه واکسن فقط به کنترل موج کمک می‌کند و باعث کاهش مرگ و میر می‌شود، گفت: «هنوز برای اولویت بندی تزریق واکسن چیزی ابلاغ نشده است، ولی معمولا اول کادر درمان که خدمت مستقیم ارائه می‌دهند، در نظر هستند و بعد به سراغ سالخوردگان و گروه‌های پرریسک مثل زنان باردار می‌روند، اما پروتکل‌های دقیق این موضوع در این هفته ابلاغ خواهد شد».

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ادامه داد: «واکسن‌ها بخشی از داخل و بخشی از خارج تامین می‌شود، واکسن‌هایی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشند با تایید کادر نظارتی وزارت بهداشت و هماهنگی ارزی وارد کشور خواهند شد که همه‌ اینها در سبد کوواکس جای می‌گیرند».

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا: خیز کرونا آغاز شده و تعداد شهرهای نارنجی دو برابر شده است

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، روز شنبه گفت: «تعداد شهرهای نارنجی به ٣۶ شهر رسیده و دوبرابر شده‌اند همچنین ۱۳۰ شهر زرد به  ۱۷۸ مورد رسیده و تعداد شهرهای آبی به ۲٣۴ شهر کاهش پیدا کرده است و این نشان دهنده این است که خیز ملایم شروع شده است.»

او وضعیت استان های تهران و البرز را زرد اعلام کرد و با اشاره به استان‌های شمالی گفت: «در سه استان شمالی منع تردد برقرار است و در برخی از شهرهای مسافر پذیر از جمله قشم، کیش، بوشهر، بندرعباس، اصفهان، شیراز و مشهد نیز منع تردد برقرار است».

رئیسی درباره وضعیت استان‌های هرمزگان، خوزستان، یزد، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی و لرستان هشدار داد و گفت که وضعیت برخی شهرستان‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه و همدان هم در روزهای گذشته نارنجی گزارش شده است.

وی در ادامه با اشاره به ورود اولین محموله واکسن روسی به ایران، گفت: «قرار است که ابتدا افرادی که در آی.سی.یو و بخش مراقبت های ویژه قرار دارند در اولویت واکسیناسیسون قرار گیرند. محموله های بعدی طی هفته های آینده به دست ما خواهد رسید. همچنین از طریق سبد کوواکس نیز پیگیر واکسن هستیم.» 

رئیسی افزود:‌ واکسن وارد شده کاملا مورد تایید است و مقاله ای که در مجله لنست چاپ شد تایید کرد که این واکسن ۹١٫۶ درصد اثربخشی دارد و یکی از واکسن ها با بالاترین میزان اثربخشی در دنیا است. از جمله ویژگی‌های این واکسن می‌توان به امکان تزریق آن برای تمامی گروه‌های سنی اشاره کرد و اکثر کشورهای اروپایی متقاضی شده اند».

هیچ راهپیمایی مردمی در ۲۲ بهمن برگزار نمی شود

حمیدرضا گودرزی معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران، گفت: «هیچ گونه راهپیمایی مردمی در روز ۲۲ بهمن برگزار نمی شود».

وی در جلسه با فرمانداران استان تهران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: «طبق دستورالعمل شورای امنیت کشور، ستاد ملی کرونا و ستاد استانی، در روز ۲۲ بهمن فقط رژه موتوری و خودرویی برگزار می شود».

وی تاکید کرد: «با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و نگرانی از شیوع پیک جدید به فرمانداران تاکید شد تا مصوبات ستاد کرونا را به دقت اجرا کنند تا از شیوع موج چهارم کرونا جلوگیری شود».

آغاز اجرای ممنوعیت ورود خودروی غیربومی به استان های شمالی و هفت شهر دیگر

پلیس راهور ناجا از ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان‌های شمالی و هفت شهر دیگر از روز شنبه، ۱۸ بهمن، خبر داد. سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک، از ممنوعیت ورود خودروها با پلاک غیر بومی به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و همچنین شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزیره قشم و کیش، از روز شنبه خبر داد.

به گفته او، محدودیت تردد شبانه هم از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد تقریبا در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

پیش از این رسول ابراهیمی جانشین معاون عملیات ترافیک راهور نیروی انتظامی، گفته بود که ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی به دلیل تعطیلات ۲۲ بهمن اجرا می‌شود و رانندگان متخلف ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

آمار رسمی کرونا در ایران:

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، گفت: «از دیروز تا امروز ۱۸ بهمن  و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۹۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۹۸ نفر از آنها بستری شده اند».

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۷۰ نفر رسیده است و متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۴۱۲ نفر رسیده است».

لاری گفت: ۳۸۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «بر اساس آخرین تحلیل ها، ۳۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند».

وی همچنین گفت: «شهرستان های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمهشر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند».

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز