مئیر جاودانفر : اسرائیل و ترکیه می‌کوشند نفوذ نظامی خود را در آذربایجان تقویت کنند

Submitted on س., 05/30/2023 - 13:18

رئیس جمهوری اسرائیل، ایزاک هرتسوگ در رأس هیئتی بلندپایه، برای ملاقات با همتای آذری خود، الهام علی اف، و تحکیم مناسبات اسرائیل با جمهوری آذربایجان، کشور مسلمان شیعه و هم مرز با جمهوری اسلامی ایران، عازم باکو شد.

مئیر جاودانفر، استاد دانشگاه رایخمن در اسرائیل و کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه دربارۀ اهمیت و انگیزه های سفر دو روزۀ رئیس جمهوری اسرائیل به جمهوری آذربایجان به رادیو بین‌المللی فرانسه  چنین گفته است :

 

"مهمترین هدف آقای هرتسوگ از سفر به آذربایجان تحکیم و تقویت مناسبات دو کشور است. جمهوری آذربایجان کشور بسیار مهمی برای اسرائیل به شمار می رود اولاً از منظر تأمین نفت و انرژی مورد نیاز اسرائیل و ثانیاً از منظر صنایع نظامی اسرائیل. اسرائیل در عین حال مایل است که موضع خود را در قبال رقیب اصلی خود در آذربایجان یعنی ترکیه تقویت کند.

هر چند اسرائیل و ترکیه در خصوص آذربایجان مناسبات خوبی با یکدیگر دارند، اما، هر دو کشور سعی می‌کنند نفوذ و تاثیر خود را در آذربایجان به ویژه نفوذ نظامی خود را از طریق فروش اسلحه به باکو افزایش دهند. رقابت اسرائیل و ترکیه در آذربایجان در پی انتخاب مجدد اردوغان تشدید نیز خواهد شد به ویژه این که اردوغان مناسبات بسیار نزدیکی با رئیس جمهوری آذربایجان، الهام علی‌اف، دارد.

افزون بر این جمهوری آذربایجان با ایران هم مرز است و همانطور که حکومت ایران می کوشد نفوذ و حضور خود را در کشورهای همجوار اسرائیل گسترش دهد، اسرائیل نیز متقابلاً می‌کوشد مناسبات خود را با کشور همسایه ایران، جمهوری آذربایجان، بهبود ببخشد.

آنچه قابل ملاحظه است این است که انگیزۀ آذربایجان برای گسترش مناسبات خود با اسرائیل به ویژه بعد از جنگ اخیر با ارمنستان بسیار افزایش یافته است. تهدیدها و رزمایش‌های سپاه در نزدیکی مرز آذربایجان این انگیزه را برای تحکیم مناسبات راهبردی آذربایجان با اسرائیل تقویت کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز