کرونا در افغانستان؛ مبتلایان به ۷۴ رسید؛ مرگ دست‌کم ۱۶ افغان در ایران

Submitted on س., 03/24/2020 - 12:37

وزارت صحت/بهداشت افغانستان در اعلامیه‌ای از شناسایی ۳۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ولایت هرات در یک شبانه روز گذشته خبر داد که به این ترتیب شمار مجموعی مبتلایان افغان به ۷۴ نفر رسید. وزارت مهاجران هم می‌گوید ۱۶ تبعه این کشور در اثر بیماری کرونا در ایران جان باخته‌اند.

وزارت صحت/بهداشت افغانستان در عصر امروز (سه شنبه پنجم حمل/فروردین) در اعلامیه‌ای از شناسایی ۳۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ولایت هرات در یک شبانه روز گذشته خبر داد که به این ترتیب شمار مجموعی مبتلایان افغان به ۷۴ نفر رسید.

چهار عضو تازه وارد ناتو به افغانستان نیز به کرونا مبتلا بوده‌اند.

هرات،‌ در غرب افغانستان ولایت هم‌مرز با ایران است که با توجه شمار مبتلایان در این ولایت کانون ویروس کرونا در افغانستان خوانده شده است.

در روزهای گذشته ده‌ها هزار نفر از مهاجران افغان از طریق مرز اسلام قلعه در هرات از ایران به افغانستان بازگشته‌اند.

رضا باهر، معاون سخنگوی وزارت مهاجرین گفته که آمار دقیق مبتلایان به بیماری کرونا از اتباع افغانستان در ایران در دست نیست، زیرا وضعیت اضطراری در ایران به شکلی نیست که این آمار را بتوانند به دست آورند.

اما به گفته او تاکنون دست‌کم ۱۶ افغان در ایران در نتیجه بیماری کرونا جان باخته‌اند.

مقام‌ها در افغانستان می‌گویند اکثر کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، مهاجرانی‌ هستند که از ایران بازگشته‌اند و بقیه بیماران نیز با این افراد در تماس بوده‌اند.

وزیر صحت عامه افغانستان در نشست خبری امروز اعلام کرد که قرار است از فردا در شهر هرات، قیودات روزگردی (محدودیت تردد در هنگام روز) وضع شود.

او گفت امروز از سوی وزارت بهداشت، وزارت داخله/کشور و شورای امنیت رهنمودی برای این اقدام ترتیب خواهد شد و برای صدور فرمان به رئیس جمهوری سپرده خواهد شد.

او وضعیت را در هرات جدی خواند و گفت تاکنون بیشترین موارد مثبت بیماری کرونا در هرات ثبت شده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه/بهداست و درمان نیز گفت که افغانستان در مقایسه با کشورهای دیگر در زمینه شیوع ویروس کرونا "تاکنون در وضعیت بهتری قرار دارد" و باید از این فرصت برای روی دست گرفتن اقدامات پیشگیرانه استفاده شود.

وزیر بهداشت گفت اگر در بدترین حالت به اساس محاسبه سازمان بهداشت جهانی، ممکن است در افغانستان، حدود شانزده میلیون نفر به بیماری کرونا مبتلا شوند، بیش از هشت میلیون از آنها علایم بیماری را خواهند داشت، ۷۰۰ هزار نفر به خدمات بهداشتی در شفاخانه/بیمارستان نیاز خواهند داشت، همچنین نظر به این محاسبه احتمالی ممکن است ۲۱۰ هزار نفر به مراقبت‌های جدی ضرورت پیدا کنند و همچنین ۱۱۰ هزار نفر جان شان از دست بدهند.

آقای فیروز در حالی که بار دیگر به جدی گرفته شدن تدابیر پیشگیرانه از سوی مردم تاکید کرد، گفت که برای جلوگیری از چنین وضعیت "تکان دهنده" باید همه با یکدیگر همکاری کنند.

او اضافه کرد که حتی طالبان نیز اعلام کردند که حاضر به همکاری برای نمونه‌گیری و ارائه خدمات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مناطق زیر کنترل شان هستند.

هرات در غرب افغانستان در مرز با ایران موقعیت دارد و کانون ویروس کرونا در این کشور است. بازگشت هزاران مهاجر افغان از ایران، این ولایت را با آسیب پذیری بیشتری روبه رو کرده است.

وزارت مهاجران می‌گوید شمار بازگشت‌کنندگان افغان‌ از ایران در روزهای سال نو تا یک و نیم هزار نفر در روز کاهش یافته اما پیش بینی می‌کند که بعد از پایان تعطیلی‌های سال نو در ایران، این شمار دوباره مثل زمان قبل از نوروز تا ده الی پانزده هزار نفر در روز افزایش یابد.

تاکنون موارد مثبت بیماری کرونا در سیزده ولایت افغانستان: هرات، غور، فراه، بادغیس، سمنگان، بلخ، کابل، کاپیسا، لوگر، غزنی، زابل، دایکندی و قندهار شناسایی شده و اکثر بیماران در این مناطق از ایران بازگشته‌اند.

روز گذشته، وزیر صحت عامه گفت در کابل دو دیپلمات نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. اما این موارد تنها کسانی‌اند که تاکنون در کابل شناسایی شده‌اند.

امروز نیز ناتو در افغانستان از مبتلا بودن چهار عضو تازه وارد این نهاد به ویروس کرونا خبر داده است.

در اعلامیه فرماندهی نیروهای بین‌المللی در افغانستان موسوم به "ماموریت قاطع" آمده است که این افراد تحت نظر و درمان قرار دارند.

در اعلامیه، هویت و کشور این افراد ذکر نشده است.

در این اعلامیه همچنین گفته شده که ١٥٠٠ عضو "ماموریت قاطع ناتو" که به تازگی وارد افغانستان شده‌اند نیز تحت نظر و معاینه قرار دارند.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز