کره‌شمالی یک موشک بالستیک با قابلیت هدف قراردادن خاک آمریکا را شلیک کرد

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 07:01

به گزارش خبرگزاری رویترز، کره‌شمالی یک موشک بالستیک با قابلیت هدف قراردادن خاک ایالات متحده آمریکا را در نخستین ساعات بامداد روز جمعه ۱۸ نوامبر/۲۷ آبان ماه،آزمایش کرد. به گفته مقامات ژاپن، موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی که در ۲۰۰ کیلیومتری ژاپن فرود آمده است، می‌توانده همه نقاط خاک ایالات متحد را هدف قرار دهد.

کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و رهبران کشورهای ژاپن، کره جنوبی، کانادا، استرالیا و نیوزلند روز جمعه در حاشیه نشست «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک» (APEC) شلیک موشک قاره‌پیما از سوی کره‌شمالی را محکوم کردند.

در همین حال، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در بیانیه‌ای اقدام پیونگ‌یانگ را «غیرقابل قبول» خواندن و نسبت به برتاب بیشتر موشک‌های بالستیک و همچنین احتمال آزمایش هسته‌ای این کشور به دولت ایالات متحده آمریکا هشدار داد.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت که آزمایش تسلیحاتی روز جمعه کره‌شمالی با هدف توسعه زرادخانه هسته‌ای این کشور و همچنین کسب امتیازات بیشتر در صحنه بین‌المللی انجام شده است.

ساعاتی پیش از شلیک موشک قاره‌پیمای اخیر کره‌شمالی، چوئه سون هوی، وزير امور خارجه این کشور نسبت به گسترش حضور نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه هشدار داد و گفت که دولت واشنگتن از «قمار خود پشيمان» خواهد شد.

چوئه سون هوی همچنین نشست سه جانبه اخیر میان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را به شدت محکوم کرد. راهبران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در این نشست که روز یک‌شنبه انجام شد، آزمايش‌های تسلیحاتی پیونگ‌یانگ را محکوم و به همکاری امنیتی بیشتر میان واشنگتن، سئول و توکیو تاکید کردند. 

با این وجود، چوئه سون هوی در بیانیه‌ای که از سوی رسانه‌های رسمی کره‌شمالی منتشر شد، گفت که هرقدر آمریکا و متحدان این کشور برای جلوگیری از توسعه تسلحات نظامی پیونگ یانگ تلاش کنند و هرقدر آن‌ها حضور نظامی را خود در منطقه گسترش دهند، کره شمالی نیز اقدامات خود را شدید‌تر خواهد کرد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز