خبرنگاران بدون مرز: اگر طالبان، مرتضی بهبودی را تا چند روز دیگر آزاد نکنند، اقدام به بسیج عمومی می‌کنیم

Submitted on جمعه, 02/10/2023 - 12:12

پولین ادس مِول، سخنگوی نهاد خبرنگاران بدون مرز یا (RSF) در گفتگو با ار.اف.ای فارسی می‌گوید بازداشت مرتضی بهبودی به اتهام جاسوسی توسط طالبان، یک اتهام «مزخرف» است، زیرا جایگاه مرتضی به عنوان یک خبرنگار، مشهود و ثابت شده است.

سخنگوی خبرنگاران بدون مرز می‌گوید، این نهاد در اقدامی تازه و با کمک شماری از رسانه‌های فرانسه و نزدیکان مرتضی بهبودی، کمیته حمایت از آزادی مرتضی را راه‌اندازی کرده که هدف این کمیته، تصمیم‌گیری روی یک راهبرد و هماهنگ‌سازی عملکردهایی که برای رهایی مرتضی بهبودی، طرح شده، است.

سخنگوی خبرنگاران بدون مرز به ار.اف.ای در این مورد گفت:

در کنار این، سندیکاها و نهادهای خبرنگاری نیز در اعلامیه‌ای مشترک، بازداشت مرتضی بهبودی توسط طالبان را «خودسرانه» و به معنی حمله به «آزادی آگاه کردن و آگاه شدن» دانسته و خواهان آزادی فوری او شده‌اند.

چند سندیکای مهم خبرنگاری فرانسه و جهانی چون سندیکای ملی خبرنگاران فرانسه، فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران و فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران خواهان آزادی فوری مرتضی بهبودی شده و از دولت فرانسه خواسته‌اند تا «هر اقدام ممکنی که آزادی فوری همکارمان (مرتضی بهبودی) را ضمانت می‌کند» انجام دهد.

 

⬇️⬇️⬇️ pic.twitter.com/V1e9vUXvq5

در کنار این، شماری از خبرنگاران فرانسوی و افغانستانی که مرتضی را می‌شناسند نیز به ار.اف.ای می‌گویند که از خبر بازداشت مرتضی بهبودی، «شوکه شده» و «نگران» هستند.

فردریک لو برون، عکاس خبری فرانسوی به ار.اف.ای می‌گوید که «نه تنها من بلکه تمام خبرنگارانی که مرتضی و افغانستان را می‌شناسند، نگران هستند.»

الیاس احساس، خبرنگار تبعیدی افغانستانی و از دوستان مرتضی بهبودی نیز در گفتگو با ار.اف.ای از تمام «مردمی که به آزادی بیان باور دارند» می‌خواهد تا برای آزادی مرتضی بهبودی با هشتگ FreeMortaza# دادخواهی کنند.

مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی-افغانستانی است که به تاریخ ٧ فوریه و دو روز پس از رسیدن به افغانستان از سوی گروه طالبان بازداشت شد. گروه طالبان تاکنون در مورد بازداشت بهبودی، سکوت اختیار کرده، اما نزدیکان مرتضی و نهادهای حامی روزنامه‌نگاران می‌گویند که طالبان او را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده‌اند.

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز