خاموشی‌های تابستان در راه است؟ | قبوض میلیونی برای تهرانی‌های پرمصرف

Submitted on ی., 06/25/2023 - 02:09

به گزارش همشهری آنلاین، کامبیز ناظریان با بیان این‌که در ایام گرم سال قرار گرفته‌ایم و با افزایش بار مصرفی مواجه هستیم، اظهار کرد: پیک شهر تهران ۴۳۰۰ مگاوات بود که این عدد نسبت به سال قبل ۳.۵ درصد رشد داشته است. در حال حاضر شبکه برق تهران در پایداری کامل به سر می‌برد و با توجه به تدابیری که صورت گرفته و هماهنگی‌های انجام شده مشکل خاصی در شهر تهران برای تامین برق وجود ندارد.

وی با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی در خصوص افزایش دما، تاکید کرد: استفاده از وسائل سرمایشی موجب افزایش مصرف برق می‌شود به گونه‌ای که این تجهیزات تا ۲۰۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که به ازای هر یک درجه افزایش دما تا ۲۰۰ مگاوات به شبکه شهر تهران اضافه می‌شود، گفت: ضرورت دارد که در ماه‌های تیر و مرداد مدیریت مصرف به ویژه در ساعات پیک به صورت ویژه صورت بگیرد.

ناظریان با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف برای ایجاد پایداری در شبکه برق، اظهار کرد: لازم است حتما در جهت مدیریت و کنترل مصرف به ویژه در حوزه وسائل سرمایشی مدیریت صورت بگیرد ضمن این‌که در زمان پیک مشترکان از کولرهای آبی استفاده کنند. اعتقاد ما این است که با انجام مدیریت مصرف تا ۲۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در سامانه‌های سرمایشی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سئوال برآوردی برای وقوع خاموشی در تهران صورت گرفته است، اظهار کرد: براساس برنامه ‌ریزی‌هایی که انجام شده از سال گذشته مقدماتی را فراهم کرده‌ایم که در جهت پایداری شبکه بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ اضافه کرد: این برنامه در دو بخش زیرساخت‌های شبکه و مدیریت و نیاز مصرف بوده، با توجه به برنامه‌هایی که در شهر تهران تنظیم شده به ویژه در حوزه کنترل مصرف در حوزه ادارات لازم است که مصرف این بخش که حدود ۸۰۰ مگاوات است کاهش یابد.

ناظریان با اشاره به مصوبه هیات وزیران همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی متعهد و مکلف هستند از ۱۵ خردادماه تا ۱۵ شهریورماه نسبت به کاهش ۳۰ درصدی مصرف نسبت به دوره مشابه سال قبل اقدام کنند و همچنین در ساعات غیراداری میزان مصرف ۶۰ درصد نسبت به ساعات اداری کاهش داشته باشد.

وی با بیان این که در حال حاضر بالغ بر ۵۰ درصد برنامه‌هایی که در حوزه ادارات در نظر گرفته شده بود محقق شده است، گفت: این موضوع به این معناست که شاهد کاهش مصرف برق در بخش اداری هستیم یعنی ۱۰۰ مگاوات در این طرح صرفه‌جویی شده که معادل تامین برق ۱۰۰ هزار مشترک خانگی است.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با توجه به برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه خانگی در بخش کنترل مصرف در قالب طرح‌های تشویق‌محور امیدواریم با همکاری که مردم تشکیل می‌دهند بتوانیم با همکاری مشترکان مانند سال ۱۴۰۱ تابستان را پشت سر بگذاریم.

ناظریان با اشاره به طرح تشویق مشترکان کم‌مصرف در بخش خانگی اظهار کرد: این طرح از ابتدای خرداد ماه اجرایی شد و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته ۴۰ درصد از مشترکان خانگی شهر تهران مشمول پاداش خوش مصرفی شدند.

وی اظهار کرد: این موضوع بدین معناست که ۴۰ درصد مشترکان میزان مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش دادند، امیدواریم با همین همکاری که مشترکان دارند بتوانیم در حوزه خانگی شاهد کاهش مصرف باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که سال گذشته شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق در بخش خانگی بودیم اظهار کرد: با برنامه ‌ریزی که در حوزه زیرساخت و در بحث مدیریت مصرف صورت گرفته امیدواریم بتوانیم بدون محدودیت تابستان را پشت سر بگذاریم.

ناظریان با اشاره به قبوض مشترکان خانگی تهران گفت: در قبوضی که تا ۱۵ خردادماه صادر شده ۴۰ درصد مشمول پاداش صرفه جویی شدند، از نظر پاداش سیاست‌های خوبی صورت گرفته و نسبت به سال قبل نیز شاهد بهتر شده است.

به گفته وی طرح پاداش مشترکان خوش مصرف امسال دو ویژگی دارد این طرح برای همه مشترکان در نظر گرفته شده و میزان پاداش تا چهار برابر نیز افزایش یافته است به طوری که پاداش صرفه‌جویی ۲۰ برابر قیمت تعرفه برق در حوزه مشترکان کم مصرف است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که انتظار این است که جامعه بیشتری از مشترکان در این طرح مشارکت داشته باشند اظهار کرد: بالغ بر ۸۰ درصد از مشترکان شهر تهران یا زیر الگو و یا در محدوده الگوی مصرف قرار دارند، اما چهار درصد مشترکان در رده مصرفی بالاتر از الگو قرار گرفته‌اند.  

ناظریان با بیان اینکه چهار درصد مشترکان بیش از دو برابر الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند و تاکید ما این است که این مشترکان مصرف خود را کاهش دهند، گفت: این موضوع یک تکلیف قانونی است و از نظر محاسبه صورت حساب نیز این دسته از مشترکان مشمول قبوض چند میلیون تومانی می‌شوند چرا که این قبوض بدون در نظر گرفتن یارانه است و ۳.۵ برابر قیمت تمام شده برای آنها محاسبه می‌شود.

به گفته وی برای اینکه مشترکان بد مصرف مشمول جرائم سنگین نشوند بهتر است که میزان مصرف خود را کاهش دهند، در حال حاضر با توجه به این‌که قبوض برق در یک دوره ۴۵ روزه صادر می‌شود نمی‌توان اطلاع دقیقی در مورد قبوض داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که آنچه مشخص است اینکه ۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش شدند عدد قابل توجهی است یعنی ما می‌توانیم در دوره بعدی اشاره کنیم که چه تعداد مشترک دارای قبوض رایگان خواهد بود، گفت: مشترکانی که رعایت مصرف نکنند و بیش از دو برابر الگوی مصرف برق دارند تا چند ده میلیون مشمول قبوض برق می‌شوند.

به گفته ناظریان مشترکانی را داریم که می‌توانند تا بیش از هزاران کیلووات در ماه مصرف برق داشته باشند که در موارد محدود شاهد آن هستیم. این دسته از مشترکان عمدتا یا خانه‌های ویلایی بسیار بزرگ دارند و یا در برج‌های بزرگ زندگی می‌کنند که اگر رعایت نکنند مشمول جریمه می‌شوند.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز