پوتین و شی جین‌پینگ بر مخالفت خود با جنگ هسته‌ای تأکید کردند

Submitted on س., 03/21/2023 - 14:40

عصر روز سه‌شنبه اول فروردین ۱۴٠۲، ولادیمیر پوتین و میهمانش شی جین‌پینگ با انتشار یک بیانیۀ مشترک اعلام کردند: «جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و چنین جنگی نباید هیچگاه آغاز شود».

سفر رئیس‌جمهوری چین به روسیه را اکثر رسانه‌های غربی نشانه‌ای از حمایت شی جین‌پینگ از ولادیمیر پوتین دانسته‌اند. با اینکه چین بر بی‌طرفی خود در جنگ اوکراین تأکید کرده، اما صرف ملاقات وی با پوتین حاکی از ظاهری بودن این بی‌طرفی است.

دو رهبر در بیانیۀ مشترک خود به شدت از آمریکا انتقاد کردند و سیاست بین‌المللی این کشور را مایۀ بی‌ثباتی دانستند. آنها همچنین سازمان ناتو را «تهدیدی برای صلح» توصیف کردند. در بیانیه مشترک آمده است: «چین و روسیه بسیار نگران گسترش روابط ناتو با کشورهای منطقۀ آسیا-اقیانوس هند هستند».

از نظر مسکو و پکن «ذهنیت جنگ سرد آمریکایی و استراتژی منفی ایالات متحده»، پیامدهای خوشی در آسیا نخواهد داشت.

ولادیمیر پوتین بعد از گفتگو با همتای چینی‌اش تأکید کرد که طرح پکن در مورد جنگ اوکراین می‌تواند مبنایی برای صلح قرار گیرد اما غربی‌ها برای آن آمادگی ندارند.

به گفتۀ پوتین غربی‌ها قصد دارند «تا آخرین قطره خون اوکراینی‌ها» جنگ را ادامه بدهند. با اینحال او افزود: «شماری از توصیه‌های موجود در طرح پیشنهادی چین می‌تواند با نگرش روسیه هماهنگ باشد، ولی ما تاکنون هیچ نشانۀ آمادگی از سوی غرب و کی‌یف مشاهده نکرده‌ایم».

پیشنهادهای چین برای صلح چندان روشن نیست. با اینحال دولت اوکراین از اقدامات دیپلماتیک پکن استقبال کرده ولی افزوده است که شرط اولیۀ آتش‌بس، خروج نیروهای روسیه از اوکراین است. اما طرح چین در این مورد سکوت کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز