کاخ سفید: ایران برای برداشت پول‌های آزادشده در قبال زندانیان محدودیت خواهد داشت

Submitted on ش., 08/12/2023 - 06:43

جان کربی، روز جمعه ۲۰ مرداد، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ایران در قبال دسترسی به پول‌های آزادشده در إزاء تبادل زندانیان تنها می‌تواند اقدام‌های محدودی انجام دهد، تاکید کرد: آمریکا از چگونگی هزینه‌شدن پول‌های آزاد شده ایران کاملا اطلاع خواهد داشت.

به گفته این مقام ارشد کاخ سفید، این پول‌ها، در روندی با استانداردهای دقیق و با نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا، تنها برای خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی که استفاده دوگانه نظامی نداشته باشد، می‌تواند هزینه شود.

مقامات جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا، انتقال پنج شهروند ایرانی-آمریکایی از زندان اوین به حبس خانگی را تایید کردند. در برابر این اقدام،‌ بخشی از پول‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در کره جنوبی آزاد می‌شود. جمهوری اسلامی می‌گوید در إزاء این مبادله، چند شهروند ایرانی نیز از زندان‌های آمریکا آزاد می‌شوند.

جان کربی تصریح کرد: برای انتقال پول‌ حساب‌های مسدودشده از کره جنوبی به قطر مانعی وجود ندارد و ایران، با انتقال این پول به قطر، می‌تواند آن را برداشت کند.

طبق گزارش‌ها، حدود شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی مسدود شده است. موضوع مسدود شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی و چگونگی رفع توقیف از این دارایی، از سال ۱۳۹۹ از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. موضوعی که روابط تهران و سئول را تحت تاثیر قرار داده است.

در عین حال، محمد جمشیدی، معاون سیاسی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، روز جمعه در توییتی، نوشت: «فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی نیز آغاز شده است».

به گفته این مقام دولت ابراهیم رئیسی، «تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند».

نیویورک تایمز، در گزارشی که روز ۱۹ مرداد،‌ منتشر کرد، نوشت: سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و یک آمریکایی دیگر از زندان اوین به هتلی در تهران انتقال یافته‌اند. بر أساس این گزارش، این افراد همچنان تحت نظر قرار داشته و حق خروج از ایران را ندارند.

بر أساس شماری از گزارش‌ها، یک زن ایرانی-‌آمریکایی دیگر نیز، ظاهرأ، پیش از این افراد، به حبس خانگی منتقل شده است. هنوز هویت دو فرد دیگر اعلام نشده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به مذاکرات درباره آزادی زندانیان ایرانی-آمریکایی در ایران، گفت: مذاکرات برای بازگرداندن آنها به آمریکا ادامه دارد اما توافق احتمالی شامل شهاب دلیلی، شهروند ایرانی دارای گرین‌کارت که در ایران زندانی است، نمی‌شود.

اعضا خانواده شهاب دلیلی، در اعتراض به عدم درج نام این زندانی در توافق تبادل زندانیان،‌ در برابر کاخ سفید تحصن کردند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز