جو بایدن: پوتین به هنگام حمله به اوکراین عزم ناتو را دست کم گرفته بود

Submitted on پ., 07/13/2023 - 07:22

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که برای حضور در نشست سران کشورهای عضو ناتو به ویلنیوس پایتخت لیتوانی سفر کرده بود، روز چهارشنبه ١٢ ژوئیه (٢٢ تیر)، به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اطمینان داد که «ناتو بیش از هر زمان دیگری متحد است و به حمایت بی‌وقفۀ خود از اوکراین ادامه خواهد داد».

در حالیکه ولودیمیر زلنسکی از موضع ناتو در برابر درخواست خود مبنی بر تسریع در روند پیوستن اوکراین به این ائتلاف انتقاد کرده است، سران کشورهای عضو ناتو در جریان نشست اخیر خود در ویلنیوس تأکید کردند که «تا هر زمان که لازم باشد از کی‌یف در برابر تهاجم روسیه حمایت می‌کنند و هر زمان که شرایط برای عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مهیا شود، این کشور به ناتو خواهد پیوست».

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا طی سحنرانی در پایان این نشست، تصریح کرد: «این بیانیه‌ای قدرتمند از تعهد ما به اوکراین است و تا هر زمان که لازم باشد در کنار کی‌یف خواهیم ایستاد».

وی افزود: «ولودیمیر زلنسکی اکنون دریافته است تا زمانی که تعهدات امنیتی اعضای ناتو در حمایت از کی‌یف رعایت شود، دیگر پیوستن فوری اوکراین به ناتو موضوعیت ندارد».

جو بایدن همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: «ولادیمیر پوتین عزم و اتحاد ناتو را دست کم گرفته بود؛ زمانی که پوتین با شهوت شدید برای تصرف و قدرت، جنگ وحشیانۀ خود را در خاک اوکراین به راه انداخت، تردیدی نداشت که ناتو فرو می‌ریزد و اتحاد ما از هم خواهد پاشید، او تصور می‌کرد که رهبران کشورهای دموکراتیک جهان ضعیف هستند اما اشتباه محاسبه کرده بود».

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «ناتو قوی‌تر، پرانرژی‌تر و متحدتر از همیشه در تاریخ خود است که برای آیندۀ مشترک ما بسیار حیاتی است».

 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز ضمن استقبال از حمایت بی‌سابقه ناتو از کشورش، اظهار داشت: «می‌دانم هنگامی که وضعیت امنیتی به ثبات برسد و جنگ تمام شود، اوکراین به ناتو دعوت خواهد شد و به عضویت این ائتلاف در خواهد آمد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین سران هفت کشور صنعتی بزرگ جهان در پایان اجلاس ناتو، از ابتکاری چندجانبه با هدف ارائۀ ضمانت‌های امنیتی بلندمدت به اوکراین جهت تقویت دفاعی این کشور در برابر تهاجم روسیه و جلوگیری از تجاوز بیشتر مسکو به خاک این کشور، رونمایی کردند.

بر اساس بیانیۀ مشترک کشورهای عضو گروه هفت، این ابتکار شامل تحویل تجهیزات نظامی پیشرفته، آموزش نظامی و امنیت سایبری است که کشورهای دیگر نیز ممکن است به آن بپیوندند.

پیش از این، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفته بود که در دیدار دوجانبۀ خود با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، بر نیاز کی‌یف به سلاح‌های دوربرد تأکید خواهد کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز