دادستان دوسلدورف آلمان علیه حکم آزادی جوان ایرانی متهم به ترور بیولوژیکی شکایت کرد

Submitted on چ., 03/29/2023 - 09:07

دو برادر ایرانی ۳۲ ساله و ۲۵ ساله که هویتشان هنوز اعلام نشده، روز هشتم ژانویه / ۱۸ دی ماه در شهر «کاستروپ / راکسل» آلمان بازداشت شدند. این دو، متهم شده بودند که سرگرم طراحی یک علمیات تروریستی با استفاده از سموم ریسین و سیانور بوده‌اند.

در محل سکونت دو متهم هنگام دستگیری اثری از سموم یاد شده یافت نشد، اما در تفتیش‌های بعدی مقداری مواد شیمیائی و بیولوژیکی کشف شد که گفته می‌شود در صورت ترکیب می‌توانستند بسیار خطرناک باشند.

دو برادر پس از دستگیری روانه زندان موقت شدند. در حالی که به گفته مقام‌های قضائی تحقیقات درباره اتهام دو جوان ادامه دارد، دادگاه منطقه حکم بازداشت برادر بزرگتر را به دلیل عدم کفایت مستندات لغو کرد. این تصمیم اما شامل حال برادر جوان‌تر نشد.

اکنون با توجه به شکایت دادستان منطقه دادگاه دورتموند باید پرونده را مورد بررسی مجدد قرار دهد. به گفته سخنگوی دادگاه، پس از وصول شکایت این امر به سرعت انجام خواهد شد و اگر درخواست تجدید نظر دادستان در دادگاه منطقه تأیید نشود، پرونده به دادگاه ایالتی می‌رود.

هولگر همینگ دادستان دوسلدورف، مرکز ایالت نوردراین وستفالن، خبر شکایت علیه حکم آزادی ایرانی متهم به ترور بیولوژیکی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و گفته است که این دو برادر «هنوز به شدت مظنون به تدارک حمله تروریستی با انگیزه اسلامگرایانه هستند».

همینگ افزود صرف نظر از این که متهمان زندانی باشند یا نباشند، تحقیقات درباره آنها ادامه دارد.

بر پایه اظهارات دادستان، برای جلوگیری از خطری که زندانی آزاد شده ممکن است بیافریند، مقام‌های امنیتی و قضائی در جریان آزادی او قرار گرفته‌اند. وی اما نگفت که آیا متهم تحت نظارت ویژه قرار دارد یا نه.

بازرسان پرونده دو برادر ایرانی، با استناد به اطلاعاتی که از «یک سرویس اطلاعاتی خارجی» دریافت کرده‌اند، می‌گویند که این دو قصد داشته‌اند با الگوبرداری از داعش، گروه بزرگی را در آلمان با سموم راسین و سیانور مسموم کنند. آن‌ها اما نگفته‌اند که این سرویس اطلاعاتی به کدام کشور تعلق دارد.

بر اساس محتوای پرونده، دو مظنون ابتدا قصد داشتند در شب سال نو مسیحی عملیات خود را انجام دهند و کوشیده بودند برای اجرای هدف خود مقدار زیادی سم زیسین و سیانید تهیه کنند. روز هشتم ژانویه، با گذشت یک هفته از شب سال نو، ماموران در تفتیش خانه دو برادر اثری از این سموم نیافتند، اما در بازرسی‌های بعدی مقادیری مواد شیمیائی و بیولوژیکی در این محل کشف شد.

هنگام کشف این مواد وزیر داخله وقت ایالت نوردراین وستفالن در کمیته داخلی مجلس ایالتی گفت:

مسئولان پرونده و مقام‌های امنیتی منطقه هنوز نگفته‌اند که دو برادر مظنون به ترور چگونه می‌خواسته‌اند سموم را وارد بدن گروه کثیری از انسان‌ها کنند، اما کارشناسان می‌گویند که امکان پخش این سموم در هوا و آب آشامیدنی وجود دارد.

در قانون کنترل سلاح‌های جنگی آلمان ماده ریسین به عنوان یک سلاح بیولوژیکی طبقه‌بندی شده است.

نتیجه شکایت دادستان منطقه علیه حکم آزادی جوان ایرانی هنوز اعلام نشده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز