جو خوفناک شبانه در دانشگاه شریف در پی حمله «بربرگونه» مأموران؛ وزیر علوم دانشجویان را تهدید کرد

Submitted on Mon, 10/03/2022 - 04:31

دانشگاه صنعتی شریف تهران شامگاه یکشنبه دهم مهر ماه صحنه برخورد شدید مأموران امنیتی لباس شخصی با دانشجویان معترض در این دانشگاه بود.

دانشجویان این دانشگاه که از حدود ساعت ۳ بعدازظهر تجمع خود در درون دانشگاه را برای اعتراض به کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس و نیز سرکوب اعتراضات آغاز کرده بودند، درهای دانشگاه را به روی خود بسته و دانشگاه را در محاصره پلیس و مأموران امنیتی دیدند.

انجمن اسلامی دانشگاه شریف با شرح جزئیاتی از رویدادهای شب گذشته نوشت که ابتدا مأموران سه تن از دانشجویان را بازداشت کردند که یکی از آنها به دلیل برخورد ضربه به سر راهی بیمارستان می‌شود.

جمعیت دانشجویان معترض افزایش یافته و شمار زیادی از آنها که قصد خروج داشته‌اند درب خیابان آزادی و بقیه درهای دانشگاه را بسته دیده‌اند.

در بیانیه انجمن اسلامی این دانشگاه آمده است که حضور رئیس دانشگاه و مسئولان دیگر نیز فایده‌ای نداشته و گروهی از استادان و مأموران حراست در ادامه، دانشجویان را به پارکینگ هدایت کرده‌اند، اما در طبقه اول پارکینگ، مأموران لباس شخصی پیاده و موتورسوار که در کمین بودند دانشجویان را غافلگیر کرده و با باتون، تفنگ ساچمه‌ای و پینت‌بال به آنها حمله‌ور شده‌اند، حمله‌ای که «بربرگونه» توصیف شده است.

«دانشگاه شریف، امنیتی‌تر و خوفناک‌تر از همیشه!»#گزارش◾️ در این گزارش به وقایعی که در روز یک‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی شریف رخ داده‌است، می‌پردازیم. بی‌شک ممکن است این گزارش، تمام اتفاقاتی را که در این روز رخ داده‌است، پوشش ندهد؛ اما تا حد امکان سعی شده روایت‌های 1/

این انجمن نوشته بسیاری از دانشجویان به ویژه دختران از فاصله نزدیک هدف اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفته‌اند و مأموران همزمان با ضرب و شتم بی‌رحمانه دانشجویان به آنها فحش‌های رکیک می‌دادند.

به نوشته این انجمن، حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از دانشجویان بازداشت شده‌اند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

دانشجویان در این مرحله تلاش می‌کنند تا به درون دانشگاه برگردند، اما باز هم مأموران در مقابل «در انرژی» در انتظار آنها بوده و به صورت گزینشی افرادی را بازداشت می‌کنند. انجمن اسلامی شریف می‌نویسد که در این زمان دست کم دو نفر دیگر از دانشجویان بازداشت شده و چندین تن دیگر از آنان بی‌حال شده و از هوش رفته‌اند.

در این بیانیه وضعیت در دانشگاه در شامگاه یکشنبه در دانشگاه شریف «خوفناک‌تر و امنیتی‌تر از همیشه» توصیف شده است.

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه خود نوشته است که با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، دانشجویان به سالن جباری هدایت می‌شوند تا وزیر با آنها صحبت کند:

به نوشته بیانیه، سخنان وزیر علوم «به‌حدی تند و زننده» بود که حتی رییس دانشگاه سعی می‌کند فضا را آرام کند و اندکی «منطقی‌تر به فضا نگاه کند»، اما وزیر علوم حتی با دکتر جلیلی نیز «تند برخورد می‌کند».

در پی انتشار گزارش‌هایی در فضای مجازی با وجود محدودیت دسترسی‌های اینترنتی، گروه‌هایی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مردم به تجمع در برابر دانشگاه صنعتی شریف و دفاع از دانشجویان فراخواندند و گروهی از شهروندان نیز با وجود تدابیر امنیتی شدید و ممانعت مأموران خود را به نزدیکی در دانشگاه رساندند.

امشب دهم مهر در اطراف دانشگاه شریف، نحوه‌ی بازداشت مردم و تیراندازی به خودروی مردم.#مهسا_امینی pic.twitter.com/gWKIuuBZjh

حتی پس از خروج دانشجویان تا نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه در کلیه خیابان‌های اطراف دانشگاه شریف جو امنیتی شدید حاکم بود و در مواردی مأموران برای متفرق ساختن جمعیت حاضر گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

گزارش‌های تأییدنشده‌ای نیز از حضور مأموران در نزدیکی ساختمان‌های خوابگاه دانشگاه شریف و تیراندازی آنها به سوی پنجره اتاق‌ها در فضای مجازی منتشر شده است. 

کلیه کلاس‌های دانشگاه صنعتی شریف در روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز